3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد سنندج
چکیده
این مقاله در صدد است تا نظریۀ را در خصوص تدریس معلمان سیار در مدارس چندپایه شهرستان بانه در استان کردستان ارایه نماید. از این رو، تحقیق حاضر بر چند پرسش اصلی زیر متمرکز شده است: چه عواملی موجب به وجود آمدن پدیدۀ معلمان سیار شده است؟ مهمترین مشکلات و چالشهای تدریس معلمان سیار چیست؟ راهبردهای بهبود کیفیت تدریس معلمان سیار چه هستند؟ وجود مدارسی با معلمان سیار چه پیامدهای در بر دارد؟ پاسخ به پرسشهای پژوهشی فوق نیازمند مطالعۀ ژرف تجارب زیستۀ معلمان سیار در کلاسهای چندپایه مدارس روستایی بود. از این رو، یک رویکرد تفسیری و راهبرد کیفی نظریۀ داده بنیاد به شیوۀ نظاممند برای مطالعۀ مذکور مناسب تشخیص داده شد. آموزشوپرورش شهرستان بانه میدان اصلی پژوهش بود. مشارکتکنندگان بالقوۀ این پژوهش همۀ مدارس دارای معلمان سیار بودند. نمونهگیری به شکل هدفمند و ملاکی صورت گرفت. از اینرو، به ترتیب اولویت، 12 نفر از معلمان سیار، راهبران آموزشی و مسئولان آموزشوپرورش به مصاحبه دعوت شدند. نتایج این پژوهش از اشارات کاربردی مفیدی برای نظام آموزشی و تربیت معلمان برخوردار است: نخست اینکه، با وجود کمبود شدید زمان تدریس برای معلمان سیار، ایفای چنین نقشی برای معلمان و دانشآموزان وضعیتی پیچیده را در زندگی واقعی مدرسه ایجاد کرده است و معلمان باید برای ساخت دانش خود از مهارتهای مورد نیاز برای مقابله با این چالش بهرهمند شوند.
قادرنژاد, کاوه, حسین پور, سهیلا, & حسنی, رفیق. (1402). ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری در مدارس دارای معلمان سیار: پژوهشی داده بنیاد (یک مطالعه کیفی). تدریس پژوهی, 11(1), 20-1.
MLA
کاوه قادرنژاد; سهیلا حسین پور; رفیق حسنی. "ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری در مدارس دارای معلمان سیار: پژوهشی داده بنیاد (یک مطالعه کیفی)". تدریس پژوهی, 11, 1, 1402, 20-1.
HARVARD
قادرنژاد, کاوه, حسین پور, سهیلا, حسنی, رفیق. (1402). 'ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری در مدارس دارای معلمان سیار: پژوهشی داده بنیاد (یک مطالعه کیفی)', تدریس پژوهی, 11(1), pp. 20-1.
VANCOUVER
قادرنژاد, کاوه, حسین پور, سهیلا, حسنی, رفیق. ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری در مدارس دارای معلمان سیار: پژوهشی داده بنیاد (یک مطالعه کیفی). تدریس پژوهی, 1402; 11(1): 20-1.