نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور
4 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
مقدمه و بیان مسئله
امروزه نظامهای آموزشی نیازمند نوعی ایدئولوژی هستند که ضمن حمایت از تحولات، قابلیت تطابق مطلوب با آنها را داشته باشد (Maleki andKian, 2018). آموزش از دور[1] بهعنوان یک پارادایم جدید در آموزش، یکی از مهمترین نظامها در این راستاست، زیرا راهبردهای یاددهی- یادگیری (Bashokooh and Jafarzadeh, 2018) و ساختارهای آموزش سنتی (Arkorful and Abaidoo, 2015) را به شکلی تغییر داده تا حداکثر انطباق با ویژگیهای فراگیران را داشته باشد. با توجه به ماهیت میانرشتهای این حوزه، گرایش به پژوهشهای مشترک رو به فزونی نهاده است.
عادتهای انتشاراتی[2] پژوهشگران نیز طی زمان تغییر و به همکاری علمی در گروههای بزرگتر سوق یافته است (Gazni and Didegah, 2011). درحالیکه در سال 1950، تنها 8 درصد مقالات منتشر شده بهصورت همتألیفی بوده، این میزان به 55 درصد در سال 1993 و 81 درصد در سال 2014 رسیده است (Popp et al., 2018). همراستا با این تغییرات، علاقه به مطالعه این همکاریها نیز افزایش یافته (Parreira et al., 2017) و تنوعی از شاخصهای علمسنجی[3] را برای ارزیابی کمّی (بهرهوری) و کیفی (کارآیی) تولیدات علمی عامل(های) مؤثر در خلق علم (پژوهشگران، کشورها و ...) ایجاد نموده است. مطالعه شبکههای همتألیفی بهویژه با استفاده از دادههای پایگاههای اطلاعاتی معتبر چون Web of Science، عامل مهمی در عینی نمودن این اهداف است.
همگام با تسهیل همکاریهای علمی بهواسطهی پیشرفتهای فناورانه (Cabanac et al., 2015)، درک مزایای آن نیز افزایش (Cygler et al., 2014) و دانشمندان را به این اعتقاد غالب رهنمودن نموده که این همکاریها به بهینهسازی پژوهش کمک مینماید (Mohammadian, 2018). مفهوم «همکاری[4]» بهعنوان توصیفی بر رفتارهای انتشاراتی پژوهشگران به فرایندی اشاره میکند که طی آن، متخصصان در یک همافزایی شناختی[5] در پی اتخاذ بهترین شیوه انجام کار هستند. فرایندی که در آن کمتر بر برد- باخت و بیشتر بر مشارکت تأکید میشود (Popp et al., 2018).
در ارزیابی همکاریهای علمی دو وجه غالب کمّی و کیفی قابلشناسایی است: بهرهوری علمی[6] و کارآیی[7]. در علمسنجی درحالیکه بهرهوری علمی بر میانگین نرخ مقالات منتشر شده افراد یا نسبت سرانه انتشارات برای گروهها متمرکز است (Bozeman and Lee, 2003)، وجه کیفی بر ارزیابی کیفیت و تأثیر آثار اشاره مینماید (Abbasi, 2011). تأثیر پژوهش[8] به ارزیابی دقیق تأثیر تحقیقات بر عامل(های) یک جامعه علمی اشاره میکند (Tajedini et al., 2018) که یکی از شاخصهای آن، استنادهاست. استناد[9]، نمرهی مشارکت پژوهشگر و تأییدیهی ارزشمندی نتیجه پژوهش برای محققان دیگر است (Reingewertz, 2018). تعداد استنادها با همتألیفی همبسته است؛ بدین معنی که با افزایش نویسندگان، تعداد استناد به آن نیز افزایش مییابد (Bornmann et al., 2008).
همکاری علمی محققان به خلق دو نوع شبکه منجر میشود. شبکه همتألیفی[10] بهعنوان شبکه اجتماعی[11] و شبکه استنادی مقالات[12] بهعنوان شبکه علم اطلاعات[13] (Popp et al., 2018). شبکه استنادی نشانگر شبکهی روابط در یک موضوع ویژه است (Newman, 2010). لذا از آن بهعنوان «شبکه مقالات علمی[14]» نام برده میشود (Gazni and Didegah, 2011). تحلیل شبکه استنادی یک ابزار مهم برای ارزیابی مقالات است، اما برای تحلیل یک حوزه علمی نیازمند ابزار مؤثرتری هستیم. این ابزار، تحلیل شبکه همتألیفی است (Whitley et al., 2013).
مهمترین روابط اجتماعی بین پژوهشگران در قالب همتألیفی ظاهر میگردد. همتألیفی محصول همکاری علمی (Tajedini et al., 2018) و شبکهی روابط چندگانه بین پژوهشگرانی است که برای خلق یک اثر، دانش خود را بهصورت غیرمستقیم به اشتراک میگذارند (Newman, 2004). چنین زنجیرهی بهم مرتبطی از همکاریها، یک شبکه اجتماعی به عنوان «سرمایه اجتماعی[15]» شکل داده و نقش مهمی در تولید و تسهیم دانش بین اعضای شبکه ایفا مینماید (Tajedini et al., 2018). از طریق این تعاملات، اعضاء میتوانند از مزایای آن بهرهمند شده و پیامدهای بهتری کسب نمایند. این شبکهی اجتماعی بهعنوان یک فرایند خلق علم، حول پژوهشگران برجسته بهعنوان قطبهایی[16] که پژوهشگران حوزههای علمی را گرد هم میآورند، شکل میگیرد (Zhao and Zhao, 2016). با تجزیه و تحلیل این پیوندها، میتوان پژوهشگران برتر آن حوزه را از نظر نفوذ اجتماعی[17] یا توانایی تأثیرگذاری بر پژوهشگران دیگر در شبکه مشخص کرد (Cuellar et al., 2016).
طیف وسیعی از سنجهها در ارزیابی شبکه همتألیفی مورداستفاده است (Van Noorden, 2010). یک مدل نسبتاً جدید برای این منظور، تحلیل شبکههای اجتماعی[18] است (Vanderelst, 2015). تحلیل شبکههای اجتماعی ساختار پیچیدهای هستند (Kumar and Ratnavelu, 2015) که ارتباطات فردی پژوهشگران (گرههای گراف[19]: کشورها و ...) را در یک بستر اجتماعی (لبههای گراف[20]: تعاملات بین عاملها) مصوّر نموده و درک همکاری بین آنها را تسهیل مینماید (Brandão et al., 2017). فن تحلیل شبکههای اجتماعی بهعنوان یک راهبرد فراگیر در مطالعه ساختار یک حوزه علمی، (Qi et al., 2012) شیوههایی را برای آزمون روابط همتألیفی بین عاملها (McKether and Friese, 2016) رتبهبندی «نویسندگان نخبه[21]»، یک حوزه (Freire et al., 2011) و پیشبینی پیوندهای بین پژوهشگران (Luna et al., 2013) فراهم مینماید.
پژوهشگران زیادی سنجههای مرکزیت و نفوذ اجتماعی فریمن (مرکزیت رتبه[22]، مرکزیت نزدیکی[23]، مرکزیت بینابینی[24]) را به کار گرفتهاند تا افراد برجسته درون شبکه اجتماعی را شناسایی، چگونگی روابط آنها را تحلیل و حتی ارتباطات آتی عاملها را پیشبینی نمایند. مطالعه سنجههای مرکزیت پژوهشگران در سطح خرد[25] قرار میگیرد که در آن، روابط تعاملی میان اجزاء گروه تحلیل میشود (Racherla and Hu, 2010). مرکزیتمهمترین مفهوم فردی تحلیل شبکه و سنجهای است که برتری یک عامل در شبکه را کمّیسازی مینماید (Freeman, 1979). مرکزیت بینابینی برای درک اینکه یک گره چگونه در کوتاهترین مسیر بین گرههای دیگر در شبکه قرار میگیرد (Milojevic, 2009) بهکار میرود. ارزش مرکزیت رتبه با شمارش تعداد گرههای هر نقطه (تعداد پیوندهای داده شده یا خارج شده از یک گره) با همسایگان بهدست میآید. بالا بودن رتبه به معنی اثرگذاری بالاتر آن عامل در شبکه است (Sohieli et al., 2015). مرکزیت نزدیکی نیز بر نزدیکی (مسیر کوتاهتر) یک عامل به تمام عاملهای دیگر اشاره میکند (Cheng, 2006).
مرور مطالعههای پیشین نشان میدهد که پژوهشهای مختلفی با این روشها انجام شده است. مطالعه همتألیفی پژوهشگران علوم پزشکی با روش تحلیل شبکههای اجتماعی نشان داد که بین متغیرهای مرکزیت رتبه، بتا، بردار ویژه و نزدیکی با بهرهوری علمی پژوهشگران رابطه وجود دارد (Sohieli et al., 2015). در پژوهش دیگری با عنوان «تحلیل شبکه همنویسندگی مقالات خارجی اعضای هیئتعلمی رشته علوم تربیتی»، الگوی «سه نویسندگی» مهمترین الگوی همکاری در مقالهها بوده است (30 درصد). همچنین عباس عباسپور و خسرو باقری با بیشترین همکاری با سایرین، مشارکتپذیرترین پژوهشگران شبکه بودهاند (Nocheh Nasar et al., 2018).
در مطالعهای دیگر با عنوان «همنویسندگی و رابطه بین نفوذ اجتماعی و کارآیی و بهرهوری پژوهشگران حوزه نارسایی مزمن قلب و عروق»، کشورهای آمریکا و استرالیا بیشترین همکاری را در تولید علم داشتند. همچنین از یکسو بین نمره مرکزیت رتبه و مرکزیت بینابینی پژوهشگران و میزان بهرهوری (تعداد مقالات) و کارآیی (تعداد استنادات دریافتی) آنها رابطه معنیداری وجود داشت و از سوی دیگر پژوهشگران دارای مرکزیت بالا، از نظر بهرهوری و کارآیی در وضعیت مطلوبی قرار داشتند (Hasanzadeh et al., 2018).
(Tajedini et al., 2018) نیز به مطالعه تأثیر راهبردهای همتألیفی (میانه، مستقل، پلبندی، پیچیده، رابطهای و مزدوج[26]) بر عملکرد استنادی پژوهشگران حوزه هستهای پرداختند. راهبردهای پلبندی، رابطهای، مستقل، ایزوله و دوتایی پرکاربردترین راهبردهایی هستند که پژوهشگران از آنها برای انتشار مقالات خود استفاده کردهاند. پژوهشگران با کاربست راهبرد مستقل دارای بیشترین میزان استناد به مقالات بودند. بهعلاوه در زمینه عملکرد استنادی پژوهشگران، تفاوت معنیداری بین پژوهشگرانی که از راهبردهای مختلف استفاده میکردند، وجود دارد.
پژوهشگران با مطالعه روابط بین اندازه و کیفیت شبکههای همتألیفی و خصوصیات فردی (بهرهوری علمی پژوهشگران) در دانشگاههای فرانسه نتیجه گرفتند که اندازه و کیفیت شبکه رابطه معنیداری با بهرهوری پژوهشگران دارد (Besancenot et al., 2017). ارزیابی شبکه همتألیفی پژوهشگران علوم پزشکی دانشگاه کنتاکی[27] نیز نشانگر رابطه مستقیم بین مرکزیت رتبه، بینابینی، نزدیکی و بتا با بهرهوری پژوهشگران این حوزه است (Fagan et al, 2018). همچنین مطالعة شبکه همتألیفی مقالات مجله سیاست غذایی[28] نشان میدهد که بین مرکزی بودن نویسندگان و جنسیت پژوهشگران با بهرهوری و کارآیی رابطه مثبت وجود دارد (Popp et al., 2018).
مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که علیرغم مطالعات متعدد برای سنجش تأثیر همکاریهای علمی بر تعداد (بهرهوری) و میزان استناد (کارآیی) به آثار، مطالعهی نظاممند و مصوّرسازی ساختار شبکه اجتماعی همتألیفی در حوزه آموزش از دور بسیار نادر است. همچنین در این حوزه، مطالعهی روابط بین شاخصهای مرکزیت و بروندادهای علمی پژوهشگران (بهرهوری و کارآیی) کمتر مطمع نظر محققان بوده است. اینکه همتألیفی پژوهشگران چگونه کمیّت و کیفیت پژوهشها را دگرگون نموده، مبحثی است که باید در این حوزه مورد ارزیابی دقیق علمسنجی قرار گیرد. این مطالعه شبکه میتواند این مطلب را بهگونهای واضح روشن نمایند که پژوهشگران این حوزه چگونه کار میکنند، چگونه با همتایانشان تعامل دارند، نویسندگان و کشورهای دارای نقش محوری این حوزه چه کسانی هستند و چه پژوهشگرانی گروهها و زیرگروههای علمی را به هم متصل میکنند.
امید است این پژوهش موجبات افزایش مشارکت علمی، تبادل دانش و اطلاعات و ارتقای بروندادهای علمی پژوهشگران را فراهم نماید. کمک به تصمیمسازان حوزه آموزش از دور در سیاستگذاریهای مرتبط با ترویج پژوهش از اهدافی است که پژوهش حاضر میتواند در تحقق آنها سهیم باشد. سرانجام شناسایی ساختار و الگوهای موجود در شبکه همتألیفی و نیز تعیین افراد محوری این حوزه کمک میکند که پژوهشگران به تشکیل گروههای پژوهشی به شکل شبکهای مبادرت ورزند که این امر میتواند آنان را به سمت این پژوهشگران هدایت نماید. امید است این پژوهش شروع از دامنه برای فتح بابی جدید برای مطالعات بعدی در حوزه علوم تربیتی باشد.
سؤالات پژوهش
1. بهرهورترین و کارآمدترین پژوهشگران حوزه آموزش از دور چه کسانی هستند؟
2. برترین و پرتولیدترین (بهرهوری علمی) کشورهای حوزه آموزش از دور چه کشورهایی هستند؟
3. زوجهای همنویسندگان برتر حوزه آموزش از دور چه کسانی هستند؟
4. شبکه همتألیفی کشورهای حوزه آموزش از دور چگونه است؟
5. برترین پژوهشگران حوزه آموزش از دور بر اساس سنجههای مرکزیت (مرکزیت رتبه، نزدیکی و بینابینی) در شبکه همتألیفی پژوهشگران چه کسانی هستند؟
6. آیا بین نمرههای مرکزیت پژوهشگران و بهرهوری آنها رابطه معنیداری وجود دارد؟
7. آیا بین نمرههای مرکزیت و میزان کارآیی پژوهشگران رابطه معنیداری وجود دارد؟
روششناسی پژوهش
تحقیق حاضر از نوع مطالعات کتابسنجی است که بهمنظور کسب درک کاملی از الف) عاملها شامل نویسندگان و کشورهای محوری، ب) گرهها شامل همنویسندگان، ج) تعاملات بین گرهها و د) دیداریسازی شبکههای همتألیفی از روش تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده مینماید. جامعه آماری پژوهش کلیه مقالات علمی بینالمللی از نوع Article, Proceedings Paper, Abstract & Review هستند که در حوزه آموزش از دور در پایگاه (ISI) در بازه زمانی 1992 تا 2012 نمایه شده است. دلیل انتخاب این بازه، از یکسو به دیداریسازی همتألیفی در بین پژوهشگران و از سوی دیگر به امکان مطالعهی تغییر عادات انتشاراتی پژوهشگران از تکنویسندگی به همتألیفی در اواخر قرن بیستم، ابتدای قرن بیست و یکم و سالهای اخیر مربوط است. بدین منظور از راهبرد جستجوی زیر استفاده شد:
((WC=Distance Education AND Blended Learning And Online Learning AND Distance Learning & …))AND LANGUAGE: (All Language) AND DUCUMENT TYPES: (Article OR Proceeding Paper OR Review OR Abstract)
Indexes=SCI-EXPANDED
Timespan=1992-2012
در مجموع تعداد 40252 رکورد بازیابی و تحلیلهای شبکهای و آماری انجام گردید. از آنجاییکه دادههای مستخرج از پایگاهها، دارای اشکالاتی چون ناشناس بودن[29] عامل(ها)، تکراری بودن، غلط املایی نویسندگان یا کشورها ... است، این موارد در فرایند پیشپردازی اصلاح گردیدند. پس از تهیه ماتریس خام همتألیفی کشورها (C1) و پژوهشگران (AU) با استفاده از نرمافزار Bibexcel، بهمنظور تحلیل نتایج از سه دسته نرمافزارهای الف) تحلیل شبکههای اجتماعی Bibexcel) & (UCINET، ب) مصوّرسازی شبکه همتألیفی NetDraw) & (Pajek و نرمافزارهای مربوط به تحلیلهای آماری (SPSS) استفاده شد. برای محاسبه بهرهوری و کارآیی پژوهشگران نیز، به ترتیب از مجموع مقالههای منتشر شده پژوهشگران و میزان استناد به مقالات آنان استفاده شده است.
چون در تحلیل شبکههای اجتماعی تمامی روابط بین عاملها مدنظر است، از سرشماری استفاده میشود. از طرفی ازآنجاکه هر گونه تکرار محاسبات منجر به حصول نتایج مشابه میشود، پژوهش حاضر دارای پایایی نیز هست. همچنین با استناد به اینکه معادلات این پژوهش برگرفته از منابع معتبر بوده و پژوهشهای زیادی با استفاده از این فرمولها انجام گرفته، پژوهش از روایی لازم نیز برخوردار است.
یافتههای پژوهش
برای شروع فرایند ارائه نتایج، تعداد کل مقالات نمایه شده، مقالات همتألیفی شده و نیز روند رشد مقالات همتألیفی حوزه آموزش از دور در بازههای زمانی1992 تا 1998، 1999 تا 2005 و 2006 تا 2012 در جدول 1 ارائه میگردد. علت این تقسمبندی از یکسو به سهولت مطالعه و از سوی دیگر به دیداریسازی فرایند رشد همتألیفی در بین پژوهشگران حوزه آموزش از دور مربوط میشود.
جدول (1): نتایج توصیفی تعداد کل نویسندگان، مدارک نمایه شده و مقالات همتألیفی در پایگاه ISI
ردیف |
|
بازه زمانی |
|
کل نویسندگان |
|
درصد |
|
کل مدارک |
|
درصد |
|
مقالات همتألیفی |
|
درصد |
1 |
|
1992 تا 1998 |
|
4943 |
|
19/18% |
|
7048 |
|
50/17% |
|
8629 |
|
40/27% |
2 |
|
1999 تا 2005 |
|
8047 |
|
61/29% |
|
11950 |
|
68/29% |
|
10291 |
|
68/32% |
3 |
|
2006 تا 2012 |
|
14178 |
|
18/52% |
|
21254 |
|
80/52% |
|
12564 |
|
90/39% |
4 |
|
جمع کل |
|
27168 |
|
100% |
|
40252 |
|
100% |
|
31484 |
|
100% |
مطابق جدول، یک سیر صعودی هم به لحاظ تعداد کل نویسندگان و هم به لحاظ تعداد کل مقالات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی Web of Scienceمشاهده میگردد. این یافته همچنین از رشد همکاری علمی در بین پژوهشگران حکایت دارد. طبق این جدول، کمترین میزان همتألیفی به دوره اول با 8629 رکورد و بیشترین همتألیفی نیز به دوره سوم با تعداد 12564 مدرک مربوط میشود.
نمودار (1): روند رشد مقالات همتألیفی حوزه آموزش از دور در بازههای زمانی مورد مطالعه در پایگاه ISI
مطابق نمودار در اکثر سالهای مورد بررسی، تولید مقالات همتألیفی از روند تصاعدی برخوردار بوده است. نرخ رشد سالیانه در سالهای 1992تا 1998، 1998 تا 2000، 2000 تا 2002، 2002 تا 2005 و 2005 تا 2008 و 2008 تا 2012 به ترتیب با 76/76%، 66/77%، 45/80%، 85/84%، 95/85%، 68/89%، 74/89، 45/89% حاکی از فزایندگی روند موجود است. تنها در سال 2005 روند موجود کاهشی و به میزان 63/81 درصد بوده است. همچنین بیشترین میزان افزایش همتألیفی به سال 2012 با 45/89% و کمترین آن نیز به سال 2005 با 63/81% مربوط میشود.
سؤال (1): بهرهورترین و کارآمدترین پژوهشگران حوزه آموزش از دور چه کسانی هستند؟
جدول (2): پرتولیدترین و پراستنادترین پژوهشگران آموزش از دور در پایگاه اطلاعاتی ISI
رتبه |
نام پژوهشگر |
تعداد مقاله |
درصد |
|
ردیف |
نام پژوهشگر |
تعداد استناد |
1 |
Liu J |
126 |
31/0% |
1 |
Chen Y |
2428 |
|
2 |
Chen Y |
124 |
30/0% |
2 |
Dodson SC |
2181 |
|
3 |
Dodson SC |
123 |
29/0% |
3 |
Liu B |
1888 |
|
4 |
Chen X |
109 |
27/0% |
4 |
Zhou DX |
1364 |
|
5 |
Chen J |
109 |
27/0% |
5 |
Liu J |
1019 |
|
6 |
Zhou JJ |
94 |
23/0% |
6 |
Capps AE |
927 |
|
7 |
Liu B |
84 |
20/0% |
7 |
Frank MS |
859 |
|
8 |
Zhou DX |
79 |
19/0% |
8 |
Zhang Z |
848 |
|
9 |
Capps AE |
76 |
17/0% |
9 |
Tulsky |
633 |
|
10 |
LIU H |
64 |
15/0% |
10 |
Lorenz KA |
425 |
مطابق جدول فوق بهترتیب محققانی چون Liu, J با 126 مقاله، Chen, Y با 124 مقاله، Dodson, SC با 123 مقاله، Chen, X و Chen, J مشترکاً با 109 مقاله و سرانجام Zhou, JJ با 94 مقاله محققانی هستند که بیشترین میزان تولیدات علمی بینالمللی نمایه شده در پایگاه ISI را به خود اختصاص دادهاند. همچنین به لحاظ تعداد استنادات دریافتی، به ترتیب Chen, Y با دریافت 2428 مورد استناد، Dodson, SC با 2181 مورد استناد، Liu, B با 1888 مورد استناد، Zhou , DX با 1364 مورد استناد و نهایتاً Liu, J با 1019 مورد استناد به ترتیب پژوهشگرانی هستند که بیشترین میزان استنادات دریافتی به آثار را دارا هستند. نکته اساسی قابل استنباط این است که محققانی که بالاترین بهرهوری را دارند، از بیشترین کارآیی نیز برخوردار هستند.
سؤال (2): پرتولیدترین (بهرهوری علمی) کشورهای حوزه آموزش از دور چه کشورهایی هستند؟
جدول (3): برترین کشورهای حوزه آموزش از دور بر حسب تعداد آثار نمایه شده در پایگاه ISI
ردیف |
نام کشور |
تعداد مدارک |
درصد |
|
ردیف |
نام کشور |
تعداد مدارک |
درصد |
1 |
ایالات متحده آمریکا |
1298 |
3.22% |
12 |
کاستاریکا |
211 |
0.52% |
|
2 |
الجزایر |
416 |
1.03% |
13 |
غنا |
194 |
0.48% |
|
3 |
آرژانتین |
398 |
0.98% |
14 |
کرواسی |
191 |
0.47% |
|
4 |
استرالیا |
397 |
0.98% |
15 |
کوبا |
179 |
0.44% |
|
5 |
بنگلادش |
291 |
0.72% |
16 |
یونان |
178 |
0.44% |
|
6 |
بلژیک |
290 |
0.71% |
17 |
لهستان |
178 |
0.44% |
|
7 |
بوسنی |
274 |
0.68% |
189 |
دانمارک |
176 |
0.43% |
|
8 |
بوتسوانا |
254 |
0.63% |
19 |
هند |
176 |
0.43% |
|
9 |
برونئی |
234 |
0.58% |
20 |
اندونزی |
175 |
0.41% |
|
10 |
بلغارستان |
232 |
0.57% |
21 |
ایران |
74 |
0.18% |
|
11 |
کلمبیا |
230 |
0.55% |
22 |
مصر |
74 |
0.18% |
همانطور که در جدول شماره (3) مشاهده میگردد، در بین کل کشورهای ارائهدهنده آموزش از دور، کشورهای آمریکا، الجزایر، آرژانتین، استرالیا و بنگلادش بهترتیب با 1298، 416، 398، 397 291 رکورد از انواع مدارک نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی Web of Science در رتبههای اول تا پنجم قرار دارند. کشور ایران نیز با 74 مدرک در طول بازههای زمانی مورد مطالعه، در رتبه بیست و یکم از نظر تعداد مدرک نمایه شده در این پایگاه علمی قرار دارد.
سؤال (3): زوجهای همنویسندگان برتر حوزه آموزش از دور چه کسانی هستند؟
جدول ذیل، مشارکتپذیرترین پژوهشگران آموزش از دور را نشان میدهد که طی آن، تمایل پژوهشگران به تشکیل زوجهای همتألیفی در طول زمان مورد بررسی قرار میگیرد. همانطور که قابل مشاهده است، پژوهشگران برتر بیشترین میزان همتألیفی را با یکدیگر به ثبت رساندهاند.
جدول (4): برترین زوجهای همتألیفی پژوهشگران حوزه آموزش از دور در پایگاه ISI
ردیف |
|
زوج استناد شونده |
|
تعداد همتألیفی |
1 |
|
Liu j *** Chen h |
|
28 |
2 |
|
Chen y*** Chang c |
|
23 |
3 |
|
Li z***Chen j |
|
22 |
4 |
|
Chen x*** Chen j |
|
22 |
5 |
|
Chen j*** Chen h |
|
21 |
6 |
|
Chen t*** Zhu y |
|
20 |
7 |
|
Liu b*** Chen j |
|
17 |
8 |
|
Li H*** Chen h |
|
16 |
9 |
|
LI Q*** Zhang z |
|
14 |
10 |
|
LIU H*** Li j |
|
11 |
از منظر زوج همنویسندههای برتر، زوج (Liu J ** Chen H) با تعداد 28 همتألیفی، مشارکتپذیرترین پژوهشگران این حوزه بودهاند. زوجهای دیگر به ترتیب (Chen Y ** Chang C) با 23 مورد همکاری، زوجهای (Li Z ** Chen J) و (Chen X ** Chen J) با 22 همتألیفی و سرانجام زوج (Chen J ** Chen H) با 21 مورد همتألیفی مشترک در رتبههای دوم تا پنجم قرار دارند.
سؤال (4): شبکه همتألیفی کشورهای حوزه آموزش از دور چگونه است؟
برای درک ساختار شبکه همتألیفی کشورها، باید مجموعهای از گرهها (کشورها) و پیوندهای موجود در شبکة همتألیفی (روابط بین پژوهشگران این کشورها) را مورد ارزیابی قرار داد.
جدول (5): ساختار همبندی شبکه اجتماعی همتألیفی کشورها در حوزه آموزش از دور در پایگاه ISI
ردیف |
|
بازه زمانی سنجههای شبکه |
|
1992 تا 1998 |
|
1999 تا 2005 |
|
2006 تا 2012 |
1 |
|
تعداد گرهها |
|
95 |
|
120 |
|
152 |
2 |
|
تعداد پیوندها |
|
653 |
|
1340 |
|
2435 |
3 |
|
تراکم شبکه |
|
125/0 |
|
167/0 |
|
321/0 |
4 |
|
تعداد مؤلفهها (پارهها) |
|
16 |
|
6 |
|
5 |
5 |
|
تعداد گرهها در بزرگترین مؤلفه |
|
45 |
|
124 |
|
132 |
6 |
|
نسبت گرههای مؤلفه اصلی به کل |
|
716/0 |
|
937/0 |
|
966/0 |
7 |
|
میانگین طول مسیر در شبکه |
|
391/1 |
|
588/1 |
|
50/2 |
8 |
|
انفکاک شبکه |
|
490/0 |
|
123/0 |
|
068/0 |
9 |
|
ضریب خوشهبندی |
|
324/0 |
|
317/0 |
|
370/0 |
10 |
|
قطر شبکه |
|
6 |
|
5 |
|
4 |
11 |
|
تمرکز شبکه |
|
434/0 |
|
517/0 |
|
450/0 |
12 |
|
اتصال شبکه |
|
456/0 |
|
873/0 |
|
929/0 |
مطابق جدول (5)، شبکه همتألیفی حوزه آموزش از دور در پنجره زمانی اول از 95 گره و 653 پیوند، در بازه زمانی دوم از 120 گره و 1340 پیوند و در پنجره زمانی سوم از 152 گره و 2435 پیوند تشکیل شده است. ضریب خوشهبندی بهدستآمده برای بازه اول معادل 324/0، بازه دوم 317/0 و بازه سوم 37/0 است که این ضرایب نشان میدهد که با احتمال نزدیک به 30 درصد، دو پژوهشگر (الف) و (ب) در آینده همتألیفی خواهند داشت. شاخص اتصال در شبکه بیانگر پیوستگی گرهها به همدیگر است که در جدول فوق معادل 45/0 برای دوره اول، 87/0 برای دوره دوم و 92/0 برای دوره سوم است. این ضرایب بیانگر آن است که شبکه مذکور از انسجام بالایی برخوردار است. قطر شبکه معادل 6، 5 و 4 بدین معنی است که دورترین عاملهای شبکه برای اتصال به یکدیگر به 6، 5 و 4 گره یا واسطه نیاز دارند. سایر مؤلفهها در جدول آورده شده است.
گراف ذیل شبکه همتألیفی پژوهشگران کشورهای مختلف را نمایش میدهد که در آن، ضخامت خطوط بین کشورها حجم همتألیفی بین عاملها (کشورهای مختلف) را مشخص مینماید. مطابق این شکل، میزان همکاری علمی پژوهشگران در کشورهای آمریکا، الجزایر، استرالیا و بوتسوانا با همتایان خود چشمگیر است. در این گراف، اندازه گرهها نیز نشاندهنده مرکزیت رتبه کشورها در شبکه همتألیفی است.
شکل (1): نگاشت مؤلفه اصلی شبکه همتألیفی کشورها براساس مرکزیت رتبه
سؤال (5): برترین پژوهشگران حوزه آموزش از دور بر اساس سنجههای مرکزیت چه کسانی هستند؟
برای پاسخ به این سؤال، ابتدا برترین پژوهشگران حوزه آموزش از دور در پایگاه اطلاعاتی Web of Science به تفکیک سنجههای مرکزیت (رتبه، نزدیکی و بینابینی) مدنظر فریمن مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبهبندی میشوند. دلیل انتخاب این شاخصها برای مطالعه آن است که این سنجهها پراستفادهترین موارد برای تحلیل روابط در مطالعات پیشین بودهاند. در نهایت شبکه همتألیفی پژوهشگران بر اساس سنجه مرکزیت رتبه مصوّرسازی میگردد. این مصوّرسازی به درک بهتر مجموعه روابط و پیوندهای بین پژوهشگران کمک مینماید.
جدول (6): برترین محققان حوزه آموزش از راه دور براساس شاخصهای مرکزیت در پایگاه ISI
رتبهبندی براساس مرکزیت رتبه |
|
رتبهبندی براساس مرکزیت نزدیکی |
|
رتبهبندی بر اساس مرکزیت بینابینی |
|||||||
ردیف |
نام پژوهشگران |
مرکزیت |
ردیف |
نام پژوهشگران |
نزدیکی |
ردیف |
نام پژوهشگران |
بینابینی |
|||
1 |
Liu J |
414 |
1 |
Chen T |
332424/4 |
1 |
Chen H |
23145/102321 |
|||
2 |
Chen Y |
411 |
2 |
Liu B |
112122/4 |
2 |
Zhu Y |
21143/92921 |
|||
3 |
Dodson SC |
401 |
3 |
Chen H |
011124/4 |
3 |
Chen J |
43145/82121 |
|||
4 |
Chen X |
378 |
4 |
Dodson SC |
011121/4 |
4 |
Zhang Z |
63142/72621 |
|||
5 |
Chen J |
354 |
5 |
Chen J |
011111/4 |
5 |
Li J |
23142/62521 |
|||
6 |
Wang L |
341 |
6 |
Chang C |
715012/3 |
6 |
Chen T |
20102/52221 |
|||
7 |
Zhang J |
337 |
7 |
Koontz NA |
700024/3 |
7 |
Chen T |
00042/50021 |
|||
8 |
Koontz NA |
306 |
8 |
Frank MS |
015864/3 |
8 |
Okamoto |
23890/42931 |
|||
9 |
Hwang GJ |
284 |
9 |
Zhou DX |
846260/2 |
9 |
Tulsky |
29149/39991 |
|||
10 |
Frank MS |
246 |
10 |
Chen Y |
809652/2 |
10 |
Zhou DX |
03677/37521 |
|||
جدول شماره (6) محققان برتر آموزش از دور را بر اساس شاخصهای مرکزیت نشان میدهد. مطابق جدول، در مرکزیت رتبه Liu, J با نمرهی 414، Chen, Y با نمرهی 411 وDodson, SC با نمرهی 401 برترین رتبهها را به خود اختصاص دادهاند؛ بدین معنی که تأثیرگذاری بیشتری بر سایر عاملها در جریان انتقال دانش دارند. همچنین این افراد کانون همکاری بوده و مرجع به حساب میآیند. از منظر مرکزیت نزدیکی، Chen, T با نمره 332424/4، Liu, B با نمره 112122/4 و Chen, H با نمره 011124/4 بالاترین رتبه مرکزیت را دارند؛ لذا این افراد به تمامی محققان شبکه نزدیکتر بوده و با طول مسیر کوتاهتری توسط دیگر گرهها در دسترس هستند. در مرکزیت بینابینی، Chen, H با نمره 23145/102321، Zhu, Y با نمره 21143/92921 و Chen, J نیز با نمره 43145/82121 در رتبههای اول تا سوم قرار دارند؛ بدین مفهوم که این محققان با قرارگیری در کوتاهترین مسیر بین همه گرهها، نقش میانجی را در ارتباطات علمی ایفا مینمایند.
سرانجام گراف ذیل شبکه همتألیفی پژوهشگران برتر را نمایش میدهد که در این گراف ضخامت خطوط، حجم همکاری علمی میان پژوهشگران را نمایش میدهد. همانطور که به وضوح قابل مشاهده است، میزان همتألیفی در بین افرادی چون ;Liu, J ;Chen Y ;Dodson SC Chen X و Chen J چشمگیرتر از سایرین بوده و در جایگاه مرکزیتری قرار گرفتهاند. در این گراف، اندازه گرهها نیز نشاندهنده مرکزیت رتبه پژوهشگران در شبکه همتألیفی است.
شکل (2): نگاشت مؤلفه اصلی شبکه همتألیفی پژوهشگران بر اساس مرکزیت رتبه
سؤال (6): آیا بین نمرههای مرکزیت پژوهشگران حوزه آموزش از راه دور و بهرهوری آنها رابطه معنیداری وجود دارد؟
برای بررسی فرضیه فوق از روش همبستگی پیرسون استفاده شده است. نسبت معنادار R نشانگر ارتباط معنیدار بین مرکزیت رتبه (788/0) و مرکزیت بینابینی (738/0) با بهرهوری پژوهشگران است. در ادامه و به منظور بررسی دقیقتر رابطه و تعیین سهم هر یک از متغیرهای پیشبین در تبیین متغیر ملاک، از روش تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. در هر مرحله به علت تعدد متغیرهای پیشبین، فرض خطی بودن چندگانه برای سنجش استقلال متغیرهای پیشبین بررسی شد. میانگین شاخص تحمل متغیرها برای مرحلهی اول و دوم به ترتیب حداقل 81/0 و 92/0 و شاخص عامل تورم واریانس به ترتیب حداقل 2/1 و 07/1 محاسبه گردید. لذا متغیرهای پیشبین از یکدیگر مستقل بوده و خطی بودن چندگانه اتفاق نیافتاده است. ادامه تحلیل در دو مرحله انجام گردید؛ ابتدا «مرکزیت رتبه» و سپس «مرکزیت بینابینی» وارد تحلیل شد:
جدول (7): نتایج آزمون رگرسیون گامبهگام پیشبینی رابطه نمرههای مرکزیت و بهرهوری پژوهشگران
مدل |
متغیر |
B |
Beta |
T |
R |
R2 |
D-W |
مقدار افزوده شده به R2 |
سطح معنیداری |
|
1 |
ثابت |
008/16 |
- |
431/18 |
788/0 |
620/0 |
087/2 |
- |
00/0 |
|
مرکزیت رتبه |
311/0 |
735/0 |
628/23 |
|||||||
2 |
ثابت |
946/14 |
- |
245/18 |
738/0 |
544/0 |
|
018/0 |
00/0 |
|
مرکزیت رتبه |
232/0 |
654/0 |
308/18 |
|||||||
مرکزیت بینابینی |
023/0 |
232/0 |
372/4 |
|||||||
مطابق جدول از بین عوامل سهگانه متغیرهای پیشبین، مرکزیتهای رتبه و بینابینی توان لازم برای ورود به معادله رگرسیونی را دارا هستند. بررسی نتایج نشانگر آن است که بین مرکزیت رتبه و مرکزیت بینابینی با بهرهوری علمی پژوهشگران در سطح معنیداری 00/0 همبستگی بالایی به ترتیب (R= 0.788) و (R= 0.738) وجود دارد. یعنی هر چه رتبه پژوهشگران در مرکزیتهای فوق بالاتر باشد، بهرهوری آنها نیز بیشتر خواهد بود؛ لذا فرضیه پژوهش تأیید میگردد. همچنین بین نمرههای مرکزیت نزدیکی با بهرهوری پژوهشگران رابطه معنیداری مشاهده نشد.
مقدار ضریب تعیین (R2) مبیّن آن است که مجموع مرکزیتهای رتبه و بینابینی 54 درصد از مجموع تغییرپذیری متغیر ملاک را تبیین مینمایند. به عبارتی، 54 درصد از مجموع تغییرات متغیر ملاک به تغییرات متغیرهای پیشبین منوط است. مطابق ضرایب B، مابهازای افزایش یک نمره مرکزیت رتبه پژوهشگران، معادل 232/0 نمره و مابهازای افزایش یک نمره مرکزیت بینابینی، معادل 023/0 نمره به بهرهوری علمی محققان افزوده میشود.
سؤال (7): آیا بین نمرههای مرکزیت و میزان کارآیی پژوهشگران حوزه آموزش از راه دور رابطه معنیداری وجود دارد؟
تحلیل این فرضیه با روش همبستگی پیرسون مبیّن رابطه معنیدار بین کارآیی پژوهشگران با سنجههای مرکزیت رتبه (794/0) و مرکزیت بینابینی (748/0) است. اما کارآیی با مرکزیت نزدیکی رابطه معنیداری ندارد. در ادامه و به منظور تعیین سهم هر یک از متغیرهای پیشبین در تبیین متغیر ملاک از روش تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده گردید. (جدول 8).
جدول (8): نتایج آزمون رگرسیون پیشبینی رابطه بین نمرههای مرکزیت و کارآیی پژوهشگران
مدل |
متغیرها |
B |
Beta |
T |
R |
R2 |
D-W |
مقدار افزوده شده به R2 |
سطح معنیداری |
1 |
ثابت |
021/14 |
- |
951/7 |
794/0 |
630/0 |
151/2 |
- |
00/0 |
مرکزیت رتبه |
255/0 |
766/0 |
478/21 |
||||||
2 |
ثابت |
441/13 |
- |
245/8 |
748/0 |
491/ |
016/0 |
00/0 |
|
مرکزیت رتبه |
242/12 |
654/0 |
308/18 |
||||||
مرکزیت بینابینی |
043/0 |
181/0 |
231/5 |
با عنایت به نتایج فوق، «مرکزیت رتبه» به عنوان اولین و «مرکزیت بینابینی» به عنوان دومین متغیر پیشبین وارد معادله رگرسیونی شده است. نتایج نشانگر آن است که بین مرکزیتهای رتبه و بینابینی با کارآیی پژوهشگران در سطح معنیداری 00/0 همبستگی بالایی وجود دارد؛ به ترتیب با (R= 0.794) و (R= 0.701). یعنی هر چقدر رتبه پژوهشگران در مرکزیت بالاتر باشد، تعداد استناد به آثار آنان (کارآیی) نیز بیشتر خواهد بود. لذا، فرضیه پژوهش تأیید میگردد. بین نمرههای مرکزیت نزدیکی با کارآیی پژوهشگران نیز رابطه معنیداری مشاهده نشد.
مقدار ضریب تعیین (R2) نشان میدهد که مجموع دو متغیر پیشبین حدود 50 درصد از مجموع تغییرپذیری متغیر کارآیی پژوهشگران را تبیین مینمایند. ضرایب B معادله رگرسیون نیز نشانگر آن است که مابهازای افزایش یک نمره مرکزیت رتبه، معادل 242/12 نمره و مابهازای افزایش یک نمره مرکزیت بینابینی معادل 043/0 نمره به میزان کارآیی پژوهشگران افزوده میشود.
بحث و نتیجهگیری
نظام آموزش از دور به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای آموزشی در پاسخگویی به نیازهای منعطف جوامع نوین، با تغییر راهبردها و ساختارهای آموزش سنتی بستر نوینی برای تبدیل یادگیرندگان به عنصری مستقل در محیط تدریس و یادگیری فراهم مینماید. در این راستا، مطالعه نظاممند همتألیفی پژوهشگران در این سیستم و ارتباط آن با بهرهوری و کارآیی پژوهشگران با فنون علمسنجی موضوعی است که پژوهش حاضر در پی مطالعه آن بوده است.
یافتهها از تغییر عادات انتشاراتی پژوهشگران و رشد تصاعدی همتألیفی و روند نزولی تکنویسی مقالات حکایت دارد. پژوهشهای (Abbasi, 2011; Popp et al., 2018) نیز نتایج مشابهی را گزارش کردهاند. همچنین بهترتیب Liu, J، Chen, Y و Dodson, SC، بیشترین میزان تولیدات علمی را دارا هستند. رتبه بالای پژوهشگران بدین معنی است که این افراد ضمن برخورداری از نفوذ اجتماعی، با تأثیرگذاری بر عاملهای شبکه بر جریان تسهیم دانش در میان اعضاء نقش مؤثری ایفا مینمایند. به لحاظ تعداد استنادات نیز، Chen, Y، Dodson, SC و Liu, B کارآترین پژوهشگران هستند. بهعلاوه کشورهای ایالات متحده آمریکا، الجزایر، آرژانتین، استرالیا بیشترین میزان تولیدات علمی بینالمللی نمایه شده در پایگاه ISI را دارند. کشور ایران نیز با 74 مدرک نمایه شده در طول بازههای زمانی مدنظر پژوهش، در رتبه بیست و یکم از نظر تعداد مدرک نمایه شده در این پایگاه قرار دارد که از دیدگاه نگارندگان، این رتبه باید هر چه سریعتر ترمیم گردد.
در مرکزیت رتبه افرادی چون Liu, J ، Chen, Y و Li, Z برترین رتبهها را دارند. رتبه بالای پژوهشگران اولاً حاکی از آن است که این پژوهشگران با بیشترین میزان تولید آثار، نقشآفرینی فعالتری در شبکه دارند. دوم اینکه این افراد کنترل جریان انتقال اطلاعات در میان اعضای شبکه را در دست دارند. از منظر مرکزیت نزدیکی، Chen, T، Liu, B و Chen, H در صدر فهرست قرار دارند؛ این افراد به تمامی پژوهشگران دیگر شبکه همتألیفی حوزه آموزش از دور نزدیکتر هستند. در مرکزیت بینابینی نیز، Chen, H، Zhu, Y و Chen, J در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. رتبه بالاتر پژوهشگران در این مرکزیت بدین معنی است که پژوهشگران مذکور نقاط واسط بین پژوهشگران در شبکه هستند. به عبارت بهتر با ایفای نقش میانجی بین گرهها، شبکهی همتألیفی آموزش از دور را منسجم نگه داشته و بهمثابه یک پل ارتباطی، اعضای شبکه را به هم متصل مینمایند. نتایج کلی حاکی از آن است که هرچند در رتبههای پژوهشگران برتر این حوزه علمی تغییراتی وجود دارد، اما پژوهشگران مرکزی در هر سه شاخص، موقعیت خود را حفظ کردهاند.
بررسی رابطه بین سنجههای مرکزیت شبکه همتألیفی و بهرهوری علمی نیز نشان داد که همبستگی بالایی بین مرکزیت رتبه و بینابینی با بهرهوری علمی پژوهشگران وجود دارد. بدین معنی که هر چقدر رتبه پژوهشگران در مرکزیت رتبه بالاتر باشد، بهرهوری آنها نیز بیشتر خواهد بود. این نتیجه با یافتههای (Soheili et al., 2015; Hasanzadeh et al., 2018) همراستا است. از طرفی بین نمرههای مرکزیت نزدیکی با بهرهوری پژوهشگران رابطه معنیداری مشاهده نشد. به زعم (Erfanmanesh et al., 2014)، بالا بودن نمره مرکزیت نزدیکی پژوهشگری در شبکه الزاماً به معنای بالا بودن اثرگذاری علمی آن پژوهشگر نیست و ممکن است فردی صرفاً به دلیل همتألیفی با افراد شاخص در شبکه، دارای رتبه نزدیکی بالایی باشد. همچنین بین مرکزیت رتبه و مرکزیت بینابینی با کارآیی پژوهشگران حوزه آموزش از دور نیز رابطه معنیداری مشاهده گردید. این رابطه در مطالعات (Besancenot et al., 2017; Sadatmoosavi, 2018) نیز تأیید گردیده است.
در یک جمعبندی کلی، تطبیق نتایج تحقیق حاضر با مطالعات پیشین آشکار میسازد که پژوهشگرانی دارای قدرت اجتماعی هستند که نمره مرکزیت بالاتری کسب نمودهاند. دلیل برتری این محققان آن است که با مشارکت در همتألیفی با گروههای قویتر، امکان بیشتری برای ارتباط با دیگران در اختیار اعضای شبکه قرار میدهند. این محققان، جایگزینهای بیشتری نسبت به سایر عاملهای شبکه در اختیار داشته و به دلیل این انتخابها، از استقلال بیشتری نیز برخوردار هستند (Sohieli,et al, 2015). همچنین در بسیاری از ریزحوزهها مانند افزایش تمایل به همتألیفی، افزایش تعداد مدارک نمایه شده و همبستگی بین نمرههای مرکزیت با بهرهوری علمی و کارآیی پژوهشگران همراستایی وجود دارد که این امر تبیین یافتهها توسط نگارندگان را تسهیل نموده است. گستردگی محدوده زمانی و جغرافیایی و عدم اعمال محدودیت زبانی، بدیع بودن و بینرشتهای بودن تکنیک مورد استفاده به معنی کاربست روش تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA) در حوزه آموزش از دور از مزایایی هستند که پژوهش حاضر از آنها منتفع شده است. البته تازگی کاربرد تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی در حوزه آموزش از دور، مستلزم صرف زمان زیاد مطالعه منابع در جهت آشنایی با آن بوده و در تعریف و حدودیابی مسئله پژوهش، در بازیابی دادهها از پایگاه اطلاعاتی، در تجزیه و تحلیل دادهها و در تبیین نتایج محدودیتهایی را بر محققان اعمال نموده است.
همسو با نتایج تحقیق، پیشنهاد میگردد: پژوهشگران علوم تربیتی توجه ویژهای به تحقیقات بینرشتهای مبذول و با تکنیکهای کتابسنجی جنبههای مختلف این حوزه را مورد مداقه قرار دهند. نگاشت نقشه علمی ریزحوزههای آموزش از دور میتواند حیطه پژوهشی جذاب و بدیعی برای پژوهشگران باشد. همچنین با عنایت به پایین بودن ضریب ارتباط پژوهشگران (حدود 32 درصد)، لازم است بستر مساعدی در جهت ترغیب محققان به تعاملات علمی و تشکیل گروههای تحقیقاتی فراهم گردد. پیشنهاد میشود پژوهشگران ایرانی با محققانی همکاری نمایند که از مرکزیت بالایی برخوردار هستند. از آنجا که مقالات این پژوهشگران توسط محققان زیادی مورد استناد قرار میگیرد، در تسریع رشد علمی آنان حیاتی خواهد بود. به محققان توصیه میشود روابط بین راهبردهای همتألیفی مورد استفاده محققان با بهرهوری علمی و کارآیی پژوهشگران را مورد مطالعه قرار دهند. مطالعه سرمایة اجتماعی ایجاد شده از طریق شبکههای همتألیفی، بستر نوین دیگری برای مطالعه است. تمامی این فعالیتها در نهایت در انتشار آثار در پایگاههای علمی معتبر و ترمیم رتبه ایران در این حوزه علمی مؤثر خواهد بود.
[1]. Distance Education
[2]. Publishing Habits
[3]. Scientometric
[4]. Collaboration
[5]. Cognitive Synergy
[6]. Scientific Productivity
[7]. Performance
[8]. Research Impact
[9]. Citation
[10]. Co-Authorship Network
[11]. Social network
[12]. Citation Network
[13]. Information Science Network
[14]. Networks of Scientific Papers
[15]. Social Capital
[16]. Hubs
[17]. Social Influence
[18]. Social Network Analysis (SNA)
[19]. Graph Nodes
[20]. Graph Edges
[21]. Star Author
[22]. Degree Centrality
[23]. Closeness Centrality
[24]. Betweenness Centrality
[25]. Micro Level
[26]. Middle, Independent, Bridging, Complex, Bonding & Dyadic
[27]. University of Kentucky
[28]. Food Policy
[29]. Unknown Actors