نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان
2 گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان
3 پژوهشگر پژوهشگاه علوم ورزشی
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
در شیوههای سنتی آموزش ورزش یعنی رویکرد مبتنی بر تکنیک[1]، معلمین و مربیان فرآیند یاددهی-یادگیری را در متبحر ساختن بازیکنان در مهارت ورزشی خاص و اجرای آزمونهایی جهت ارزیابی میزان اکتساب مهارت آنها میدیدند؛ اما رویکردهای جدید بازیمحور[2] پارا فراتر نهاده و معتقدند که مهارت حرکتی خاص باید در شرایط واقعی و نزدیک به مسابقه آموزش داده شود. این شیوه آموزش موجب میشود یادگیرنده یاد بگیرد که چه چیزی را، چه زمانی و چگونه انجام دهد.
یادگیری مهارت حرکتی طی تعامل فرد، محیط و تکلیف رخ میدهد. این تعامل در هماهنگی حرکتی بازیکنان (2011Nevett, Rovegno, Barbiaz and Caughtry,) بیانگر اهمیت برابر اجزای شناختی و حرکتی در توسعه عملکرد ورزشی میباشد (2001, Griffin, Dodds, Placek, and Tremino) ;1987French, & Thomas,). از چشمانداز یادگیری موقعیتی[3]، عملکرد بازی حاصل فرآیند تعاملی بین دانش و هوشیاری تاکتیکی، توانایی تصمیمگیری و اجرای مهارت فرد در بازی میباشد (1998Oslin, Mitchell and Griffin,). اینکه چه حرکات با توپ و بدون توپی را بازیکن انتخاب نماید و چگونه آنها را اجرا کند بیانگر وجود دو بُعد ضروری از بازی است: تکنیک و تاکتیک (2005Grehaigne, Wallian, & Godbout,). توسعه این ابعاد از طریقبرانگیخته کردن بازیکنان توسط بازی، انتقال یادگیری مبتنی بر مشابهتهای تاکتیکی (2009 García-López, Contreras, Penney and Chandler,) و توسعه مهارت تصمیمگیری از طریق حل مسأله (2006Oslin and Mitchell, ) موجب برتری رویکردهای بازیمحور نسبت به سایر شیوههای آموزش سنتی شدهاند.
رویکردهای بازیمحور بر چهار اصل آموزشی انتخاب نمونه[4]، پیچیدگی تاکتیکی[5]، بازنمایی واقعی[6] و تسهیل حرکتی اغراق آمیز[7] استوار است. این اصول به منظور تدریس مهارت و آگاهی تاکتیکی از طریق بازیهای در ابعاد کوچک[8] (SSG) استفاده میشوند. اینگونه بازیها فضای یادگیری خلاقانهای را برای بهبود دانش و مهارت یادگیرنده ایجاد میکنند (2015Serra Olivares, Gonzalez Villora, Garcia Lopez, Araujo,) چون رابطه متقابل اجراکننده و محیط موجب میشود که یادگیرنده بتواند با تمرین، حرکاتش را با اطلاعات محیطی تطبیق داده و با توانمندسازی «جفتشدگی اطلاعات-حرکت[9]»، رفتارش را هدایت نماید (2010, Renshaw, Chow, Davids and Hammond,). به همین منظور برای طراحی تکلیف و ارزیابی پیشرفت یادگیری از قیودی مانند قواعد بازی، فضا، ابزارهای آموزشی و ... و مسائل تاکتیکی استفاده میشود. در ادبیات پژوهشی چندین طبقهبندی از مسائل تاکتیکی بیان شده که میتوان به طبقهبندی Griffin et al. 1995)) برای ورزشهایی مانند فوتبال و بسکتبال و نیز (2003) Mitchell, Oslin and Griffin, برای بازیهای هجومی اشاره کرد. اهداف و مسائل تاکتیکیای که آنها برای هدایت فرآیند تدریس و یادگیری ورزشهای هجومی قرار دادند عبارتند از: الف) حمله به قصد گل زدن شامل حفظ مالکیت توپ، نفوذ به دفاع و انتقال، ب) دفاع به قصد گل نخوردن: شامل فضای دفاعی، دفاع از دروازه، ربودن توپ حریف[10] و ج) شروع و شروع مجدد بازی شامل شروع کردن بازی، شروع مجدد از خطوط اوت و شروع مجدد از وضعیتهای خطا (2013Mitchell, Oslin and Griffin,). طبقهبندی تاکتیکی دیگری نیز توسط (1992) Bayer ارائه شده بود. او اهداف و مسائل تاکتیکی را در قالب اصول اقدام[11] در حمله شامل حفظ مالکیت توپ، نفوذ به دفاع حریف و حمله برای گل زدن و در دفاع نیز شامل بازگرداندن مجدد مالکیت توپ، دفاع از فضا و دفاع از دروازه بیان کرد.
در رویکردهای بازیمحور فرآیند ارزیابی عملکرد بازی ورزشی اهمیت فراوانی دارد، چون پیشفرض اصلی این رویکرد، تقویت اجزای عملکرد و تصمیمگیری میباشد (2006Oslin and Mitchell). اینگونه ارزیابیها اطلاعات مفید و ارزشمندی را برای بهبود فرآیند یادگیری در اختیار محققین و معلمان قرار میدهند. علیرغم اینکه اندازهگیری دانش و فهم بازی در کلاسهای آموزشی فوتبال و جلسات تمرین ورزشی بسیار مشکل میباشد، تلاشهایی جهت طراحی اینگونه ابزارها صورت گرفته است. اولین آنها، ابزار ارزیابی عملکرد بازی[12](GPAI) (1998Oslin et al.,) بود. در این ابزار رفتارهای نشاندهنده فهم تاکتیکی و نیز توانایی بازیکن در حل مسائل تاکتیکی با انتخاب و اجرای مهارتهای مناسب بررسی میشدند. در ادامه، (1997Grehaigne, Godbout and Bouthier,) نیز روند ارزیابی ورزش گروهی[13] (TSPAP) را برای ارزیابی مهارتهای هجومی طراحی نمودند که برای اندازهگیری عملکرد بازی در والیبال مورد استفاده قرار گرفت (2003Griffin and Richard,). آن ابزار بر پایه دو رفتار اصلی دریافت توپ و اجرای مهارت با توپ بود و عمدتاً بر ارزیابی ابعاد حملهای بازیکن صاحب توپ تمرکز میکرد. (2011) Gutiérrez, González, García‐López and Mitchell ابزار سنجش عملکرد بازی[14] (G-PET) را طراحی کردند که مبتنی بر کار اولیه نوت و همکاران (2001) بود. GPET یک سامانه مشاهدهای برای تحلیل نشانهای[15] است (2013Garcia-Lopez, Gonzalez-Vilora, Gutierrez and Serra, )، که امکان تحلیل تصمیمات تاکتیکی صورت گرفته توسط بازیکن را فراهم مینماید. این ابزار تفاوت زیادی با GPAI و TSPAP دارد، چون آنها علیرغم ارزیابی تصمیمگیری و اجرای مهارت، توجهی به موقعیتهای تاکتیکیای که تصمیمات و اجرای مهارتها در آن رخ دادهاند را ندارند (2008, Memmert and Harvey).
GPET میتواند تصمیمگیری بازیکن فوتبال را در دو سطح بررسی کند. در سطح اول: مهارتهای تکنیکی و تاکتیکی در هنگام حمله و در شرایط پا به توپ و بدون توپ ارزیابی میشوند (مثلاً پاس دادن به همتیمی یارگیری نشده). در سطح دوم: رفتار مناسب تاکتیکی[16] در سه وضعیت مهم فوتبال یعنی الف) حفظ مالکیت توپ، ب) حمله و نفوذ به دفاع و ج) گل زدن کدگذاری میشود،یعنی مناسب بودن پاسخ تکنیکی به موقعیت تاکتیکیای که عمل در آنجا رخ داده است. موقیعت تاکتیکی یعنی محدودهای که عمل[17] مورد نظر در آن اجرا شده و نیز بازیکنانی که بر چگونگی اجرای آن عمل تأثیر میگذارند (2014Gutierrez, Fisette, Garcia-Lopez and Contreras, ). این ابزار همچنین میتواند «بازیکنان نظارهگر[18]» که اعمال تاکتیکی جهت مشارکت بازی انجام نمیدهند را نیز شناسایی کند (2014Harvey and Jarrett, ). هدف از ارزیابی عملکرد بازی فوتبال در دو سطح این است که اثربخشی اجزای شناختی(مناسب بودن پاسخ تکنیکی به موقعیت تاکتیکی)و حرکتی بازیکن در هر لحظه از بازی بررسی گردد. برای راحتتر شدن کدگذاری، زمان بازی به واحدهای تصمیمگیری[19] (2001Nevett et al., ) تقسیم شده است. هنگامی که واحد تصمیمگیری پایان مییابد که یکی از این سه حالت پیش میآید: 1) چهار ثانیه از اجرای عمل سپری شود، 2) هنگامی که بازیکن مهارت تکنیکی-تاکتیکی متفاوتی اجرا کند و 3) هنگامیکه موقعیت تاکتیکی حملهای تغییر یابد.
پس از معرفی GPET این ابزار با استقبال خوبی مواجه شده و در چندین پژوهش برای ارزیابی درک تاکتیکی بازیکنان ورزشهای هجومی مورد استفاده قرار گرفته است.در طی سنجش دو اصلبازنمایی واقعی و تسهیل حرکتی اغراقآمیز در رویکردهای مبتنی بر بازی در فوتبالیستهای زیر 10 سال، (2015Serra Olivares et al.,) از 21 بازیکن خواستند که در دو بازی فوتبال 3*3 در ابعاد کوچک شرکت کنند. در شرایط بازنمایی واقعی(تکالیف نزدیک به شرایط مسابقه)، شرایط بازی نزدیک به مسابقه بود اما در شرایط تسهیل حرکتی اغراقآمیز، قواعد و ابعاد بازی برای تسهیل مسأله تاکتیکی نفوذ به دفاع تغییر یافت. توانایی تصمیمگیری و اجرای مهارت توسط GPET ارزیابی شدند. نتایج نشان داد بین دو شرایط تفاوت معناداری در تواناییهای تصمیمگیری و اجرای مهارت وجود نداشت. بنابراین هر دو نوع بازی توانستند قیود مشابهی را برای توسعه عملکرد بازی و تصمیمگیری افراد فراهم کنند. پیرو شباهت موقعیتهای تاکتیکی و حل مسأله در بازیهای هجومی (2013Mitchell et al., ) ، (2014) Gutierrez et al., عملکرد بازی هندبال دانشآموزان را در قالب رابطه بین اجرای مهارت و توانایی تصمیمگیری ارزیابی کردند. پس از اینکه 8 دقیقه بازی هندبال 5*5 آزمودنیها فیلمبرداری شد، توسط GPET درباره اجرای مهارت و تصمیمگیری آنها تحلیل مشاهدهای صورت گرفت. توانایی تصمیمگیری در دو سطح ارزیابی شد: 1) انتخاب مهارتهای تکنیکی-تاکتیکی (از قبیل پاس[20]، حرکت با توپ[21]، فضاسازی[22] (جدا شدن از مدافع و خلق فضا برای دریافت توپ)، یارگیری[23]، تصاحب توپ از طریق درگیری[24]، پاسکاری دو نفره مهاجمین به صورت رفت و برگشت[25]، قطع کردن توپ حریف[26]) و 2) سازگاری تصمیم اتخاذ شده با موقعیت تاکتیکی.نتایج نشان داد کارآیی تصمیمگیری (تناسب مهارت انتخاب شده با موقیعت تاکتیکی) در موقعیت نفوذ به دفاع بیشتر از موقعیت حفظ توپ بود.
(2013) Gonzalez Villora et al. نیز به دنبال بررسی دانش تکنیکی-تاکتیکی 16 بازیکن ماهر 14 ساله باشگاه آلباسته اسپانیا بودند. مهارتهای آنها طی یک بازی 7×7 توسط فیلمبرداری ضبط شده و با استفاده از ابزار ارزیابی عملکرد بازی (G-PET) کدگذاری و تحلیل شد. آزمودنیهای آنها در انتخاب مهارت تکنیکی- تاکتیکی بهتر از اجرای مهارت عمل نمودند. (2012) Gutierrez and Garcia Lopez در تلاشی دیگر با بهره از GPET سعی در ارزیابی و درک دانش تاکتیکی و عملکرد بازی و نیز رابطه بین اجزای شناختی و حرکتی عملکرد بازی در بازیهای هجومی داشتند. آنها از دانشآموزان 12-11 ساله و بدون سابقه در ورزشهای هجومی استفاده کردند. بازی 8 دقیقهای (2 نیمه 4 دقیقهای) آنها فیلمبرداری شد و اجزای شناختی و حرکتی تصمیمگیری آنهاکدگذاری شدند. بین عملکرد بازیکنان در شرایط نفوذ به دفاع (حمله) و شرایط حفظ مالکیت توپ تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین تصمیمگیری (جزء شناختی) و اجرای مهارت (جزء حرکتی) در مهارتهای فضایابی، دفاع کردن و یارگیری کردن در شرایط بدون توپ تفاوت وجود داشت. (2011) Gutierrez et al., نیز توسط GPET به بررسی نقش تجربه در توانایی تصمیمگیری در عملکرد حملهای فوتبالیستهای جوان و نوجوان پرداختند. تحلیل مشاهدهای فیلم ویدئویی بازیها نشان داد توانایی تصمیمگیری بازیکنان ماهر بیشتر از بازیکنان مبتدی بود. با افزایش سن، تفاوت تصمیمگیری در انتخاب مهارت بین سطوح تبحر افزایش یافت، اما در رابطه با تصمیمگیری متناسب با موقعیت، کاهش یافت.
با افزایش توجه به ابعاد تاکتیکی بازی ورزشی (1995Griffin, Oslin and Mitchell,) در آموزش ورزش، نیاز به طراحی و توسعه ابزارهایی که در محیط واقعی[27] اجرای مهارت (2003Griffin and Richard,) بتوانند سطوح تقویت شده و نشده توانایی بازی را تمیز داده نمایان شده است (1992Turner and Martinek, ). این ابزارها در ارزیابی ادراک تاکتیکی بازیکن به معلم و مربی کمک میکنند (2005Grehaigne, Richard and Griffin, ). تاکنون در حوزه آموزش مهارتهای حرکتی بر پایه رویکرد بازیمحور، ابزاری اختصاصاً برای ارزیابی عملکرد فوتبال طراحی نشده بود. GPET برای ارزیابی عملکرد حملهای و درک تاکتیکی فوتبال ارائه شد و هنجاریابیآن در فوتبال ایران میتواند به ارزیابی بازیکنان توسط مربیان کمک شایانی نماید. بدینترتیب پژوهش حاضر با بررسی هنجاریابیابزار مزبور روی بازیکنانمبتدی و باتجربه بهدنبال بومیسازی ابزار مزبور و کاربرد آن در آموزش فوتبال به نونهالان، نوجوانان و جوانان کشور میباشد.
روششناسی پژوهش
شرکتکنندگان
در پژوهش حاضر، با مراجعه به مدارس فوتبال شهر سنندج و مشورت با مربیان، 48 بازیکن باتجربه (داشتن تجربه شرکت در مسابقات کشوری) و کمتجربه مدارس فوتبال در ردههای سنی نونهالان (8 نفر باتجربه، 8 نفر کمتجربه)، نوجوانان (8 نفر باتجربه، 8 نفر کمتجربه) و جوانان (8 نفر باتجربه، 8 نفر کمتجربه) بهصورت تصادفی انتخاب شدند و یک بازی فوتبال 3×3 با یک دروازهبان در زمین کوچک با ابعاد 25×35 متر را انجام دادند. بازیها توسط یک دوربین دیجیتال Canon و در ارتفاع 5 متری از زمین بازی فیلمبرداری شده، سپس با کمک G-PET کدگذاری شدند.
ابزار
G-PET ابزاری است که عملکرد بازی را از دیدگاه تاکتیکی، کدگذاری تصمیمگیریها و اجراها مطابق با مسائل تاکتیکیای که بازیکن باید آنها را حل کند ارزیابی مینماید. در این ابزار دو نقش بازیکن ارزیابی میگردد: حملههای با توپ و حملههای بدون توپ.این ابزار عملکرد بازی را در دو سطح متفاوت ارزیابی میکند: سطح اول: مناسب بودن[28] اعمال با رفتار تاکتیکی و سطح دوم: جدا کردن اجزای شناختی تصمیمگیری از اجزای حرکتی مهارت (1987French and Thomas,).
سطح اول (مناسب بودن اجرای فرد با رفتار تاکتیکی[29])
مناسب بودن (سازگاری) اجرای فرد، به «عملکرد مناسب محیطی[30]» اشاره دارد و به عبارت دیگر یعنی اثربخش بودن در بازی با اجرای اعمال تاکتیکی مناسب در حین بازی (2011Guetirrez et al., ). در وهله اول اعمال بازی مطابق با اصول و رفتار تاکتیکی حمله (بایر، 1992) ارزیابی میشوند، یعنی حفظ مالکیت توپ (1A)، حمله کردن (2A) و گل زدن (3A). نتایج این ارزیابی در واقع بیانگر رفتار موقعیتی است، یعنی رفتار تاکتیکیای که بازیکن در آن لحظه از بازی نشان میدهد. بدینترتیب ظرفیت بازیکن برای شناسایی مسائل رخ داده شده در بازی تحلیل میگردد. سپس، رفتار کاربردی بازیکن ارزیابی میگردد، یعنی مناسب بودن پاسخ فرد به رفتارهای تاکتیکی ذکر شده. مثلاً اگر مهاجم پا به توپ در موقعیت مسلم گلزنی باشد اصل موقعیتش 3A است. در این شرایط اگر شوت کند در حال اجرای اصل کاربرد 3A است اما اگر تصمیم بگیرد که توپ را به همتیمی پشت سرش پاس دهد اصل کاربرد 1A را انجام میدهد. در مثال اول فرد یک پاسخ مناسب گرفته و بنابراین کد 2 را به او میدهیم. اما در مثال دوم تصمیم مناسبی نگرفته و کد 3 میگیرد. ملاک طبقهبندی رفتار های تاکتیکی عبارتند از:
1) چون هدف اصلی بازی گل زدن (3A) است این اصل بر بقیه ارجحیت دارد. بنابراین، اگر بازیکن در موقعیت خوبی برای شوت زدن است باید شوت کند. اگر نتواند شوت کند اما فرصت حمله دارد باید حمله کند (2A) و اگر موقعیتش به گونهایست که نه میتواند شوت کند و نه پیشروی به دروازه حریف، بایستی مالکیت توپ را حفظ نماید.
2) مکانی که موقعیت بازی رخ داده است: الف) نزدیک به دروازه خودی. در این حالت اگر بازیکن صاحب توپ باشد و تعداد مدافعین و مهاجمین نیز برابر باشد یا نباشد و حمله کردن نیز خطرساز باشد، عمل مورد نظر به صورت حفظ توپ لحاظ میگردد. ب) نزدیک به دروازه حریف. در این حالت اگر بازیکن صاحب توپ باشد رفتار موردنظر بهصورت حمله (2A) لحاظ میگردد حتی اگر خطر از دست دادن مالکیت توپ وجود داشته باشد (1999Castelo,).
سطح دوم (حرکتی)
این سطح، اجزای شناختی تصمیمگیری عملکرد را از اجزای حرکتی مهارت جدا میکند. توالی معمولی عملکرد فوتبال برای بازیکن پا به توپ به صورت فرآیند کنترل-تصمیمگیری-اجرا میباشد. به دلیل اعمالی که معمولاً به دنبال این توالی رخ میدهد،کنترل یک جزء جدای از اجرای حرکت نگریسته میشود (1987French and Thomas,).اعمال بازیکن بدون توپ نسبت به اعمال بازیکن پا به توپ ارزیابی میشود. کنترل توپ موفق، تصمیمگیری موفق و اجراهای موفق کد 1 و کنترل توپ ناموفق، تصمیمات ناموفق و اجراهای ناموفق کد صفر میگیرند. در این سطح، کنترل، پاس، دریبل،شوت و حمایت ارزیابی میگردند (جداول 1). جدول 2 نمونهای از سیاهه عملکرد یکی از بازیکنان جوان باتجربه را نشان میدهد.
جدول (1): سطح رفتاری - شناختی اجرای مهارت
از نظر مربی، هنگام حمله تیمی اعمال زیر توسط بازیکن نشاندهنده رفتار «حفظ مالکیت توپ» میباشد. (1A) توصیف رفتار: «شانس شوت به دروازه حریف نیست ولی خطر از دست دادن توپ وجود دارد» |
|
مهاجم پا به توپ |
مهاجم نمیتواند پا به توپ حرکت کرده یا دریبل کند چون مدافع مستقیمش به خوبی جاگیری نموده است. |
هیچ همتیمی آزاد نزدیک به دروازه حریف وجود ندارد. |
|
همتیمی نزدیک به دروازه حریف وجود دارد ولی یارگیری شده |
|
همتیمی نزدیک به دروازه حریف و یارگیری نشده وجود دارد اما پاس به او نمی رسد چون در زاویه مناسبی قرار نگرفته است. |
|
بازیکن در یک مکان میماند (بیش از 4 ثانیه) و بازی یک-دو انجام می دهد. |
|
مهاجم بدون توپ |
مهاجم پا به توپ در موقعیتی است که احتمال دارد توپ لو برود و مهاجم بدون توپ برای حمایت از او به کنارش میآید. |
از نظرمربی، هنگام حمله تیمی اعمال زیر توسط بازیکن نشاندهنده رفتار «حمله به دروازه حریف» میباشد.(2A) توصیف رفتار: «شانس شوت زدن نیست اما بازیکن میتواند بدون خطر از دست دادن توپ رو به جلو حرکت کند» |
|
مهاجم پا به توپ |
وقتی همتیمی نزدیک به دروازه حریف وجود داشته و در موقعیت بهتری قرار دارد باید توسط پاس دادن حمله را ادامه داد حتی اگر شانسی برای شوت زدن به دروازه نباشد. |
وقتی همتیمی نزدیک به دروازه حریف وجود ندارد و مدافع مستقیمی هم نیست، دویدن با توپ (دریبل) بهترین انتخاب برای حمله است، |
|
بازیکن توسط پاس، دویدن یا دریبل کردن توپ را به موقعیتی نزدیک دروازه حریف میرساند. |
|
مهاجم بدون توپ |
مهاجم بدون توپ به سمت فضاهای آزاد نزدیک دروازه حریف حرکت میکند. |
بازیکن در نزدیکی دروازه حریف به هر سمتی در فضا حرکت میکند برای کمک کردن به همتیمیهایش جهت حمله کردن |
|
از نظرمربی، هنگام حمله تیمی اعمال زیر توسط بازیکن نشاندهنده رفتار «گلزدن» میباشد.(3A) توصیف رفتار: «شانس شوت زدن به دروازه یا ضربه سر وجود دارد» |
|
|
زمانیکه بازیکن به قصد گل زدن شوت میکند یا ضربه سر میزند. |
زمانهایی که اقدام به گل زدن، رفتار مناسب گل زدن به حساب نمیآیند: |
|
شوت کردن انتخاب مناسبی نیست چون فاصله از دروازه زیاد بوده یا زاویه خیلی تنگ است. |
|
همتیمی ای هست که در مکان بهتری برای شوت قرار دارد. |
ادامه جدول (1): سطح حرکتی اجرای مهارت برای مهاجم پا به توپ
مهاجم پا به توپ |
کنترل |
درست |
بازیکن توپ را با پاهایش دریافت میکند سپس آن را بازی میدهد (دریبل، پاس، شوت و...) |
|
نادرست |
بازیکن نمیتواند توپ را کنترل کند و از پاهایش دور میشود. |
|||
تصمیمگیری |
پاس |
درست |
پاس به همتیمیای که یارگیری نشده است |
|
نادرست |
پاس به بازیکن یارگیری شده یا پاس در حضور مدافع قطع کننده توپ |
|||
پاس به مکانی از زمین بازی که همتیمیای وجود ندارد |
||||
دریبل |
درست |
تغییر جهت مناسب (به چپ یا راست) در مقابل دفاع و رفتن به فضای آزاد |
||
پیشروی با توپ بازیکن، با قرار دادن بدنش بین توپ و مدافع و محافظت از توپ |
||||
بازیکن هنگامی که تحت فشار بوده و مجال حرکت به جلو ندارد با بدنش از توپ محافظت میکند |
||||
نادرست |
لو دادن توپ توسط تماس با مدافع |
|||
دریبل کردن هنگامی که یکی از همتیمیها در موقعیت بهتری قرار دارد |
||||
دویدن با توپ هنگامی که مدافع به مهاجم خیلی نزدیک بوده و شانس ربودن توپ را دارد |
||||
شوت |
درست |
شوت به دروازه از مسافت مناسب هنگامی که بازیکن یارگیری یا پرس نشده است |
||
نادرست |
شوت از فاصله خیلی دور |
|||
شوت هنگامی که بازیکن تحت فشار دفاع است |
||||
شوت هنگامی که همتیمی در موقعیت بهتری برای شوت زدن قرار دارد |
||||
اجرا |
پاس |
درست |
پاس موفق به همتیمی: اگر ایستاده است به سوی بدنش یا اگر در حال حرکت است در جهت حرکتش |
|
پاس دارای ارتفاع و سرعت مناسب |
||||
نادرست |
پاسی که توسط حریف قطع میشود |
|||
پاس خشن و سخت |
||||
پاس خیلی جلوتر یا عقب تر از همتیمی |
||||
دریبل |
درست |
حرکت رو به جلو با توپ به صورت موفقیتآمیز |
||
نادرست |
از دست دادن کنترل توپ |
|||
لو دادن توپ در نتیجه درگیری قانونی با حریف |
||||
ارتکاب خطا (خطای در حین حمله) |
||||
شوت |
درست |
شوت به دروازه دور از دست دروازهبان |
||
شوت به زاویه مخالف دروازه |
||||
نادرست |
شوت به خارج از دروازه |
ادامه جدول 1. سطح حرکتی اجرای مهارت برای مهاجم بدون توپ
(چون وظیفه مهاجم بدون توپ حمایت از مهاجم پا به توپ میباشد، منظور از اعمال زیر تصمیمگیریها و اجراهای مناسب و نامناسب برای حمایت است).
مهاجم بدون توپ |
تصمیمگیری |
حمایت |
درست |
رفتن به یک موقعیت یارگیری نشده، در فاصله و زاویه مناسب جهت دریافت پاس از همتیمی |
فریب دادن حریف و ایجاد موقعیت برای دریافت پاس |
||||
نادرست |
رفتن به موقعیتی نزدیک به بازیکن حریف |
|||
رفتن در فضایی که همتیمی پا به توپ در حال ورود به آنجاست |
||||
بازیکن ساکن است یا یارگیری شده و برای ایجاد فرصتی برای دریافت پاس تلاشی نمیکند |
||||
ارتکاب یک خطا مانند خطای در حین حمله، رفتن به فضای آفساید یا .... |
||||
رفتن به موقعیتی که بازیکن همتیمی صاحب توپ نتواند به او پاس دهد |
||||
اجرا |
حمایت |
درست |
جا گذاشتن مدافع مستقیمش |
|
رفتن به موقعیت یارگیری نشدهای که احتمال دریافت پاس دارد |
||||
نادرست |
بازیکن در فریب دادن حریف مستقیمش ناتوان است |
|||
بازیکن به صورت ساکن بوده و زمانی که موقعیت پیش میآید برای دریافت پاس از همتیمیاش فضاسازی نمیکند. |
جدول (2): نمونهای از سیاهه عملکرد حملهای بازیکن جوان باتجربه
واحد تصمیمگیری |
رفتار تاکتیکی مناسب |
مناسب بودن رفتار تاکتیکی |
بازیکن پا به توپ |
بازیکن بدون توپ |
بازیکن نظارهگر3 |
|||||||
کنترل |
تصمیمگیری |
اجرا |
||||||||||
حرکات بازیکن |
زمان حرکت |
موقعیتی1 |
کاربردی2 |
پاس |
دریبل |
شوت |
|
حمایت |
||||
1 |
6-4 |
1A |
1A |
2 |
|
1 |
|
|
1 |
تصمیمگیری |
اجرا |
4-1 |
2 |
8-6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
3 |
9-8 |
1A |
1A |
2 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
26-9 |
4 |
38-36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
5 |
42-39 |
2A |
2A |
2 |
1 |
1 |
|
|
1 |
|
|
1:8-43 |
6 |
1:11-1:8 |
1A |
1A |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
1:18-1:12 |
7 |
1:36-1:142 |
2A |
2A |
2 |
1 |
1 |
|
|
1 |
|
|
1:33-1:30 |
8 |
1:41-1:37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
2:45-1:46 |
1. اگر بازیکن بداند که موقعیت پاس دادن یا شوت یا دریبل زدن است، موقعیت را درک کرده و رفتار مناسب را انجام دهد.
2. بازیکن پس از درک رفتار، آنرا خوب انجام داده یا نه. مثلا اگر بازیکن موقعیت شوت زدن دارد، دیگر نباید دریبل بزند.
3. به این معنی است که بازیکن مثلاً از دقیقه 1 تا 4 هیچ رفتار حملهای را نشان نداده و فقط نظارهگر عملکرد دیگران است.
روایی سنجی G-PET
پس از تهیه نسخه اصلی GPET، ابتدا با استفاده از روش ترجمه–باز ترجمه، درستی ترجمه مورد نظر به تأیید دو مترجم باسابقه قرار گرفت. روایی محتوایی این ابزار توسط گروهی از متخصصین و مربیان تربیتبدنی و ورزش و توسط نسبت روایی محتوایی [31](CVI) بررسی شد. این گروه متشکل از 3 مدرس رسمی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با مدرک مربیگری A آسیا و 3 مربی فوتبال ردههای پایه (2 نفر با مدرک A و یک نفر با مدرک B) بودند. از متخصصین و مربیان مذکور خواسته شد همه توصیفات مربوط به رفتارهای تاکتیکی کاربردی و مناسب با موقعیت را در یک مقیاس سه سطحی شامل «مناسب، تاحدودی مناسب و نامناسب» طبقهبندی کنند. توصیفاتی که «نامناسب»طبقهبندی شدند از کدگذاری حذف شده، توصیفاتی که «تاحدودی مناسب» عنوان شدند با مشورت مربیان و مدرسین مذکور اصلاح شده و به توصیف «مناسب» تبدیل شدند، سپس بین توصیفات طبقهبندی شده با عنوان «مناسب» همبستگی گرفته شد.
پایایی سنجیG-PET
2 مربی در استفاده از G-PET بهمدت 10 ساعت تمرین کردند تا به سطح قابلقبولی از توافقات مشاهدهای برسند (2013Garcia-Lopez et al., ). سپس فیلم یکی از بازیهای 3×3 در زمین کوچک بهصورت تصادفی انتخاب شده و توسط هر دو مشاهدهگر به فاصله زمانی 2 هفتهای برای بررسی پایایی درون مشاهدهگر، مشاهده شد. جهت ارزیابی پایایی بین مشاهدهگر نیز کدگذاریهای دو مشاهدهگر تمرین کرده از فیلم مذکور، توسط آزمون تحلیل واریانس یک راهه با یکدیگر مقایسه شدند.
روشهای آماری
روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و استنباطی بودند. از آمار توصیفی برای محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده شد. هنگام ثبت فراوانی عملکردهای ورزشی بهدلیل اینکه محیط اجرای مهارت قابلپیشبینی نبوده و شرایط برای توزیع طبیعی دادهها فراهم نیست (2011O’Donoghue, )، از آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن برای تحلیل همبستگی درون مشاهده گر دادهها استفاده شد.
یافتههای پژوهس
طبق نتایج بهدست آمده، در مجموع تعداد شاخصهای عملکرد اجرا شده و ثبت شده بهصورت درست و نادرست عبارت بودند از: رفتار تاکتیکی (475 رفتار درست و 103 رفتار نادرست)، کنترل (212 درست و 19 نادرست)، پاس (347 درست و 84 نادرست)، دریبل (1 درست و 50 نادرست)، شوت (72 درست و 9 نادرست) و اجرا (423 درست و 154 نادرست) در شرایط پا به توپ، تصمیمگیری (475 درست و 107 نادرست) و اجرا (383 درست و 199 نادرست) در شرایط بدون توپ.آمار توصیفی رفتارهای تاکتیکی و تکنیکی در شرایط با توپ و بدون توپ بازیکنان به تفکیک گروهها در جدول 3 آمده است.
جدول (3): آمار توصیفی رفتار تاکتیکی و تکنیکی بازیکنان در شرایط پا به توپ و بدون
توپ به تفکیک گروهها
بازیکن بدون توپ |
بازیکن پا به توپ |
|
||||||||||||||
حمایت |
|
تصمیمگیری |
|
|||||||||||||
اجرا |
تصمیمگیری |
اجرا |
شوت |
دریبل |
پاس |
کنترل |
رفتار تاکتیکی |
|
||||||||
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
نادرست |
درست |
|
15 |
64 |
7 |
72 |
16 |
85 |
0 |
13 |
4 |
0 |
11 |
71 |
2 |
63 |
12 |
89 |
جوانان باتجربه |
42 |
43 |
44 |
44 |
27 |
70 |
1 |
13 |
14 |
0 |
11 |
57 |
2 |
13 |
24 |
73 |
جوانان کمتجربه |
10 |
88 |
3 |
95 |
22 |
65 |
0 |
8 |
10 |
0 |
9 |
57 |
3 |
34 |
8 |
79 |
نوجوانان باتجربه |
54 |
43 |
35 |
62 |
33 |
46 |
4 |
11 |
8 |
1 |
18 |
34 |
6 |
12 |
23 |
56 |
نوجوانان کمتجربه |
19 |
51 |
1 |
69 |
16 |
53 |
2 |
8 |
3 |
0 |
10 |
45 |
1 |
24 |
7 |
63 |
نونهالان باتجربه |
44 |
26 |
13 |
57 |
24 |
19 |
2 |
6 |
8 |
0 |
14 |
12 |
3 |
1 |
17 |
26 |
نونهالان کمتجربه |
199 |
383 |
107 |
475 |
154 |
423 |
9 |
72 |
50 |
1 |
84 |
347 |
19 |
212 |
103 |
475 |
مجموع |
مقدار نسبت روایی محتوایی همه رفتارهای حملهای 0.99 بود. این ارقام پس از مطابقت با جدول محاسبه CVRدر سطح معناداری 0.05، روایی این ابزار را تأیید کردند.
در بررسی پایایی درونمشاهدهگر تعداد 1958 رفتار حملهای در شرایط با توپ (کنترل 231، دریبل 51، پاس 431 و شوت 81)و بدون توپ (تصمیمگیری 582 و اجرا 582) مشاهده شد. نتایج مربوط به رفتارهای مناسب تاکتیکی شامل حفظ مالکیت توپ (1A)، حمله به دروازه حریف (2A) و گل زدن (3A) همبستگی مثبت داشتند (جدول 4 و 5). به علت کم بودن دادههای مربوط به متغیر گل زدن، نتایج این متغیر در جدول ارائه نشده است.
جدول (4): همبستگی درون مشاهدهگر برای سطح اول ارزیابی عملکرد بازی
(مناسب بودن اجرای فرد با رفتار تاکتیکی)
رفتار حملهای |
|
r |
|
p |
حفظ مالکیت توپ (1A) |
|
0.815 |
|
0.001 |
حمله به دروازه حریف (2A) |
|
0.881 |
|
0.001 |
گل زدن (3A) |
|
0.976 |
|
0.001 |
جدول (5): همبستگی درون مشاهدهگر برای سطح دوم ارزیابی عملکرد بازی
(اجزای حرکتی- شناختی حمله در فوتبال)
|
کنترل |
پاس |
دریبل |
حمایت |
||||
|
در شرایط حفظ توپ (1A) |
در شرایط حمله (2A) |
در شرایط حفظ توپ (1A) |
در شرایط حمله (2A) |
در شرایط حفظ توپ (1A) |
در شرایط حمله (2A) |
در شرایط حفظ توپ (1A) |
در شرایط حمله (2A) |
تصمیمگیری |
*0.712 |
*0.591 |
**0.922 |
*0.771 |
*0.717 |
**0.979 |
*0.479 |
*0.614 |
اجرا |
*0.662 |
*0.687 |
*0.899 |
*0.685 |
**0.922 |
**0.932 |
*0.412 |
*0.771 |
* معناداری در سطح 0.05؛ ** معناداری در سطح 0.01
در بررسی پایایی بین مشاهدهگر ANOVA یکراهه نشان داد که در هیچ یک از متغیرهای سطوح اول (مناسب بودن اجرای فرد با رفتار تاکتیکی) و دوم (اجزای حرکتی- شناختی حمله فوتبال) تفاوت معناداری بین دو مشاهدهگر وجود ندارد (p>0.05).
بحث و نتیجهگیری
هدف از پژوهش حاضر، هنجارسازی ابزار ارزیابی عملکرد بازی (G-PET) فوتبال در بازیکنان ردههای سنی پایه بود. نتایج نشان داد که این ابزار از نسبت روایی محتوایی قابلقبولی (0.99) برخوردار بود و پایایی درون و بین مشاهدهگر آن برای سطوح اول و دوم ارزیابی عملکرد بازی نیز مورد تأیید قرار گرفت. این ابزار مشاهدهای به مربی و معلمین ورزش کمک میکند که عملکرد رفتار حملهای بازیکنان و فراگیرندگان فوتبال در شرایط پا به توپ و بدون توپ را مطابق با وضعیت تاکتیکی در آن لحظه، ارزیابی نمایند. G-PET میتواند تشخیص دهد که رفتار حرکتی بازیکن و فراگیرنده فوتبال برای حل مسأله پیشروی در آن لحظه، مناسب بوده است یا نه. قابلیتی که سایر ابزارهای مشاهدهای رفتارهای ورزشی فاقد آن هستند (2008Memmert and Harvey, ).
هنجاریابیG-PET برای شرایط فوتبال ردههای سنی پایه نشان میدهد که این ابزار نه تنها برای اهداف پژوهش بلکه توسط مربیان نیز میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجاییکه G-PETامکان بررسی رفتارهای بازیکن در شرایط بدون توپ را دارد مربیان به کمک این ابزار میتوانند فرآیند یادگیری تاکتیکی و آگاهی محیطی بازیکنان در شرایط تاکتیکی ویژه (2015Memmert, ) را ارزیابی و کنترل کنند. از این ابزار مشاهدهای میتوان در مطالعات و بررسیهای مربوط به «انتقال یادگیری» نیز استفاده کرد، زیرا در ورزشهای هجومیای مانند فوتبال، هندبال و ... مشابهت زیادی در رفتارها و درک تاکتیکی بازیکنان بدون توپ وجود دارد (2009Garcia-Lopez et al., ). G-PET این امکان را برای مربی فراهم میآورد که تعیین کند بازیکن در هر شرایط تاکتیکیای باید کدام رفتار حرکتی را اجرا نماید (2006Mitchell, Oslin and Griffin,). بنابراین، این ویژگی موجب کاهش شکاف بین پویایی یادگیرنده و ملزومات تکلیف گشته و فرآیند انتقال یادگیری حرکتی را تسهیل مینماید (2013Seifert, Button and Davids, ).
روش استفاده از G-PET در زمره نمونهگیریهای مبتنی بر رویداد[32] است که به مربی و محقق کمک میکنند تا تعداد، شدت و مدت بروز یک رفتار را مطالعه نمایند (2004Pellegrini, ). در این شیوهها شرایط طبیعی بودن بروز رفتارها حفظ میشود. بنابراین، کارآمدی بالایی در بررسی رفتار بازیکنان در تمرینات نزدیک به شرایط مسابقه را دارند. متخصصین نقش مهمی در توسعه اینگونه ابزارهای اندازهگیری مهارتهای حرکتی دارند. آنها باید دو جنبه ابزارهای مشاهدهای را ارزیابی کیفی کنند، یکی اضافه نمودن رفتارهای جدید برای درک بهتر شرایط تاکتیکی و دیگری تعریف دقیقتر و کاربردی از متغیرها (2008Ortega, Egido and Palao, ). در مطالعه حاضر، به علت کم بودن رفتارهای مرتبط با گل زدن، دادههای این متغیر برای ارزیابی همبستگی کافی نبود.به دلیل اینکه تسهیل محیط اجرای مهارت جهت گل زدن بیشتر موجب کاهش طبیعی بودن شرایط بروز رفتار می گردد، این وضعیت در سایر مطالعاتی که به بررسی ابزارهای مشاهدهای عملکرد حملهای فوتبال پرداخته بودند (2013 Garcia-Lopez et al., ؛2009Thomas, C. Fellingham, G. & Vehrs,) نیز مشابه بود. اما میزان بالای پایایی بین آزمونگر در سایر شاخصهای عملکرد رفتار تاکتیکی این مطالعه به دلیل توصیف دقیق هر رفتار حملهای و دقت در شیوه ثبت رویدادها بود (2011O’Donoghue,). این بدان معناست که G-PET میتواند به ارزیابها کمک کند تا بدانند بر کدام رفتارهای بازی باید تمرکز نموده، چگونه بین رفتارهای حملهای با توپ و بدون توپ بازیکنان تمایز قائل شده و آنها را کدگذاری کنند. با توجه به مشابهت رفتارهای تاکتیکی بین ورزشهای هجومی گروهی (2009Garcia-Lopez et al., ) پیشنهاد میشود این مطالعه در سایر رشتههای ورزشی گروهی نیز اجرا گردد.
تمرین مشاهدهگرها برای افزایش هماهنگی قضاوت (2013 Garcia-Lopez et al.,)، یکی دیگر از نقاط قوت پژوهش حاضر بود. در مطالعات عملکرد ورزشی چون شرایط از یک مشاهده به مشاهده دیگر متفاوت است نمیتوان از روش آزمون-آزمون دوباره برای بررسی پایایی ابزار مشاهدهای استفاده کرد. چون مشاهدات تحت تأثیر عواملی از قبیل کیفیت حریف، زمین مسابقه، اهمیت مسابقه و ... میباشد بنابراین، بهترین شیوه پایاییسنجی در روشهای پژوهشی مشاهدهای استفاده از پایایی بین مشاهدهگر یا درجه توافق دو مشاهدهگر مستقل از یک مجموعه رویداد است (2011O’Donoghue,). معنادار نبودن تفاوت بین متغیرهای کدگذاری شده توسط مشاهدهگرها (p>0.05) نشان از معتبر بودن G-PET برای مطالعه فوتبال پایه داشت.
در پژوهش حاضر، نتایج آزمون روایی محتوایی نشان داد که G-PET ابزار مناسبی برای شناسایی رفتارهای حملهای بازیکنان فوتبال بوده و اجرای مهارت، تصمیمگیری و حمایت نیز متغیرهای عملکرد قابلقبولی برای متمایز کردن توانایی بازی حملهای انفرادی بازیکنان ردههای مختلف سنی در جلسات تمرین میباشند. ارزیابی عملکرد بازی ورزشهای حملهای یکی از دشوارترین مأموریتهای یک معلم و مربی ورزش میباشد (1998,Oslin, Mitchell and Griffin, ؛ 2003,Griffin and Richard, ؛ 2013Mitchell et al., ). عملکرد بازی سازه پیچیدهای است که تحت تأثیر چندین پارامتر مختلف بوده (2014Wagner, Finkenzeller and Wurth, ) که آن را از مفهوم موفقیت در بازی، متمایز میسازد (1998Lames, ). بنابراین، ارزیابها بایستی با در نظر گرفتن تعامل فرد با موقعیت و تکلیف، عملکرد بازیکن را از نتیجه عملکرد تیمی جداسازی نموده و آنگاه قضاوت کنند (2007, Carling, Reilly and Williams, 2009Drust, Atkinson and Reilly, ). برای رسیدن به این مقصود، مربیان و معلمین ورزش دادههای کیفی را از طریق شاخصهای عملکرد رایج مرتبط با رفتار تاکتیکی فراهم میکنند که موضوع روایی و پایایی سنجی این شاخصها جزء اولویتهای حوزه پژوهشی میباشد (2008Nadeau, Richard and Godbout,).
روی هم رفته، رویکردهای بازیمحور بهعنوان شیوههای جدید و کارآمد آموزش مهارت ورزشی، در جستجوی افزایش آگاهی محیطی و بهبود درک تاکتیکی یادگیرندهها میباشند. اثربخشی این رویکردها وابسته به استفاده از ابزارهای دقیق مشاهدهای جهت ارزیابی عملکرد بازی و رفتارهای تاکتیکی بازیکنان میباشد. ابزار مشاهدهای G-PET با توصیف دقیق رفتارهای حملهای فوتبال، سابقه قابلقبولی در ادبیات پژوهشی داشته و به مربیان و معلمین ورزش کمک میکند که عملکرد رفتار حملهای بازیکنان و فراگیرندگان فوتبال در شرایط پا به توپ و بدون توپ را مطابق با وضعیت تاکتیکی در آن لحظه، ارزیابی نمایند. G-PETمیتواند تشخیص دهد که رفتار حرکتی بازیکن و فراگیرنده فوتبال برای حل مسأله پیشروی در آن لحظه، مناسب بوده است یا نه. کارآمدی این ابزار جهت استفاده مربیان مدارس فوتبالو معلمین کلاسهای تربیتبدنی در ایران، توسط پژوهش حاضر تأیید شد. با اینحال، با توجه به اینکه هنجاریابی G-PET در جامعه آماری پسران اجرا شد، اجرای این مطالعه در مدارس فوتبال دخترانه میتواند موجب تقویت استفاده این ابزار توسط جامعه مربیان مرد و زن فوتبال کشور گردد.
[1]. Technique – led approach
[2]. Game-center approach
[3]. Situated Learning
[5]. Tactical complexity
3. Representationاستفاده از تکالیف و تمرینات مشابه با مسابقه واقعی همراه با برخی تغییرات مانند کاهش دادن تعداد بازیکنان، کوچک کردن ابعاد زمین و ... (سرا-اولیوارس و همکاران، 2015).
4. Exaggerationتعدیل عناصر اصلی بازی در حین حفظ قواعد بازی برای ایجاد فرصتی که طی آن، یادگیرنده مسائل تاکتیکی خاصی را کنکاش کند. مثلاً در تمرین فوتبال در ابعاد کوچک، برای تقویت رفتارهای حفظ توپ مانند پاس و جاگیری بازیکنان در فضای خالی، مربی ممکن است دروازهها را حذف کند (سرا-اولیوارس و همکاران، 2015).
[8]. Small Sided Games
[9]. Information movement coupling
[10]. Winning the ball
[11]. Action principles
[12]. Game Performance Assessment Instrument
[13]. Team Sport Performance Assessment Procedure
[14]. Game Performance Evaluation Tool
[15]. Notational analysis
[16]. Tactical Context Adaptation
[17]. Action
[18]. Watching Players
[19]. Decision making units
[20]. Passing
[21]. Moving with the ball
[22]. Getting free
[23]. Marking
[24]. Tackling
[25]. Double teaming
[26]. Interception
[27]. Real World
[28]. Adaptation
[29]. The adaptation of actions to tactical contexts
[30]. Context adaptation performance
[31]. Content Validity Ratio
[32]. Event – based sampling