هدف: هدفپژوهش، اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان میباشد. روش: برای تحقق این هدف روش پژوهش از نوع طرح شبه آزمایشی و جامعهی آماری،کلیه دانشجویان دختر مرکز آموزش عالی زینب کبری کازرون به تعداد 193 نفر بودهاند؛ از این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند 66 نفر از دانشجویانی که دارای اضطراب امتحان بالا شناخته شدند بهعنوان نمونه انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در 3 گروه 22 نفره تحت مداخله آموزشهای ذهن آگاهی و یادگیری خود تنظیمی و گروه کنترل قرار گرفتند. دو گروه آزمایشی طی 8 جلسه تحت آموزشهای ذهناگاهی و خود تنظیمی قرار گرفته و سپس آزمون اضطراب امتحان یکماه پس از اتمام جلسات بهطور همزمان در هر 3 گروه اجرا گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (2006) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق آزمون تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی توکی انجام گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ارائه آموزشهای ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی به دانشجویان بر کاهش اضطراب امتحان آنان مؤثر میباشد و آموزش ذهنآگاهی نسبت به آموزشهای یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانشجویان دارای اثربخشی بیشتری است.
رمضانی, گل افروز, & دلجو, جمیله. (1395). اثربخشی مداخله فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. تدریس پژوهی, 4(3), 63-78.
MLA
گل افروز رمضانی; جمیله دلجو. "اثربخشی مداخله فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان", تدریس پژوهی, 4, 3, 1395, 63-78.
HARVARD
رمضانی, گل افروز, دلجو, جمیله. (1395). 'اثربخشی مداخله فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان', تدریس پژوهی, 4(3), pp. 63-78.
VANCOUVER
رمضانی, گل افروز, دلجو, جمیله. اثربخشی مداخله فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. تدریس پژوهی, 1395; 4(3): 63-78.