• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه
  • ثبت نام
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
تدریس پژوهی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1398)
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1395)
دوره دوره 2 (1393)
دوره دوره 1 (1392)
علی نژاد, مرضیه, سیفی, محمد, احقر, قدسی, بختیاری, ابوالفضل. (1396). تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه. تدریس پژوهی, 5(3), 87-108.
مرضیه علی نژاد; محمد سیفی; قدسی احقر; ابوالفضل بختیاری. "تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه". تدریس پژوهی, 5, 3, 1396, 87-108.
علی نژاد, مرضیه, سیفی, محمد, احقر, قدسی, بختیاری, ابوالفضل. (1396). 'تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه', تدریس پژوهی, 5(3), pp. 87-108.
علی نژاد, مرضیه, سیفی, محمد, احقر, قدسی, بختیاری, ابوالفضل. تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه. تدریس پژوهی, 1396; 5(3): 87-108.

تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه

مقاله 5، دوره 5، شماره 3، پاییز 1396، صفحه 87-108  XML اصل مقاله (849 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مرضیه علی نژاد1؛ محمد سیفی2؛ قدسی احقر3؛ ابوالفضل بختیاری4
1دانشجوی دکتری، برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک؛
2استادیار، تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک؛
3دانشیار، برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران؛
4استادیار، مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران
چکیده
هدف: مقاله حاضر به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه پرداخته است.
روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری، دبیران و دانش­آموزان دختر پایه هشتم شهرستان­های استان تهران به روش خوشه­ای چند مرحله‌ای با حجم نمونه­ی120 دانش­آموز (چهار کلاس 30 نفره)  و 12 دبیر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی قرار گرفت. پرسشنامه خودکارآمدی ادراک­شده معلمان قبل از اجرای پیش­آزمون توسط دبیران تکمیل گردید. سپس طرح توجیهی معلمان به‌مدت 5 جلسه با انتخاب 6 مبحث به‌مدت 6 هفته در کلاس درس اجرا شد. پیش­آزمون نگرش قبل از اجرای طرح درس دوم با استفاده از پرسشنامه نگرش دانش‌آموزان نسبت به علوم از گروه آزمایش گرفته شد. در پایان اجرای دوره، پس­آزمون با استفاده از پرسشنامه گرفته­شد.  در تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی(میانگین ، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده گردید.
یافته­ها: نتایج بررسی نشان داد که آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک­شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه مؤثر است.
کلیدواژه‌ها
درس پژوهی؛ خودکارآمدی ادراک شده معلمان؛ نگرش دانش آموزان
مراجع

Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New york: Freeman.

Bakhtiari, A., Mosadeghi Nik, K. (2015). Research methodology or methodology, methodology for improving the culture of education and teaching, Tehran Ava-Noor Publications, [In Persian].

Chamelnezhad, M. (2014). Lesson Study;  New paradigm studies in education. The first national sustainable development conference in education and psychology, social and cultural studies,Pages,120-138, [In Persian].

Fernandez, M. L., Yoshida, M. (2008). Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. London: LEA

Fardani, K. (2012). Structural validity of the Attitude Scale of the Science (Icon). Journal of Applied Psychology, 63 (23), Autumntt, Pages 69-84, [In Persian].

Habibzadeh, A.(2014). The Effectiveness of Lesson Study on Teachers' Conceptual Self-efficacy. Psychological Achievement Schedule. Journal of Psychological Dissemination, 145-168, [In Persian].

Hoorizad, B. (2012). Studies, Participatory Research of School Employees (Teachers' Developmental Knowledge Development Technique, Developmental Dough in Education, Tehran: Mehrab Publishing, [In Persian].

Khakbaz, A., Fadayi, M., Mosapour, N. (2008). Impact Lesson Study on the Professional Development of Teachers of Mathematics. Journal of Education, 94: 124-146, [In persian].

Karin Artur. A, And Sand Robert. B. (2003). Modern Science Education (translated by Hossein Nir). Mashhad: Astan Quds Razavi Persian.

Lewise, C.C. (2006).Lesson study in North American-Progress and challang avaliable

 www. Lessonreseaecherch.net.

Lo, M. L. (2006) . Learning study –Hong Kong version of lesson study : Development , Impact and Challengess . In M. Matoba, k. krawford , 7 M . R . Sarkar Arani (eds) Lesson study: International perspectives on policy and practice (pp. 133-157) , Beijing : Educational science publishing house.

Mahmoodifar, E. (2016). Study of the issues of Lesson Study from the perspecve of teachers and managers in order to improve education in the elementary educaon of district 4 in Tehran. Senior Thesis, Azad University of Tehran Center.

Azad University of Tehran Center.

Plummer, J.S. (2007). An analysis of influence of lesson study on preservice secondary mathematics teacher view of self [ Electronic version].Unpublished Doctoral Dissertation Brigham university. Retrived from http:// www.patriot.lib.byu.Ed

Plummer, J.S. (2007 ). An analysis of the influence of lesson study on preservice secondary mathematics teachers view of self (electronicversion). Unpublished Doctoral Dissertation, Brigham University.Retrieved from http://www.patriot.lib.byu. Ed.

Puchner, L.D., Taylor, A.R. (2006). Lesson study, collaboration and teacher efficacy: Stories from two school-based math lesson study groups. Teaching and Teacher Education, 22: 922-934.

Pektas, Murat. (2014). Effect of lesson study on science Teacher Candidates Teaching

Efficacies.Education Research and Reviews v9n6p164-172. Mar 2014.

Rock,T.C;.& Wilson, C.(2005).Improving Teaching through lesson study study. Teachers Education Quarterly,winter 2005. pp.77-9

Roshanghias,E., Sharifzadeh,H.,Izadi,S.(1393). Investigating the Impact of Lesson Study on Classroom Management Competency for Elementary Teachers in 1st District of Sari City. The third annual National Conference of modern management, Pages 43-65, [In Persian].

Robert, M.R. (2010). Lesson Study: professional development and Its impact on science teacher self-efficacy. Unpublished Doctoral Dissertation, Columbia University. Retrieved from http:// www. Proquest . umi. com.

Stigler,j. Hebrt, J. (2006).The Learning gap: Why our schools are failing and what we can learn from japanese, 23(2):178.

Sims,L., Walsh, D.(2009). Lesson Study with Presevice teacher ; lesson [Electronic version]. Teaching and teacher educational Journal of Reseatch and studies, 25: 5733-724.

Smite, R. R. (2006). Lesson study: professional development for empowering teachers and improving classroom practice (Electronic version). Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University. Retrieved from http://www.etd.lib.fsu.edu/ theses.-Schmidt, L., Christie, D.(2007).Lesson study in expioring difficulties with combining rational expression. Retrived  August 12, 2009, from htto://www.uwlax.edu/sot/lsp/gallery.

Sarkararanim, M. (2010). Lesson Study model for improving mathematical discourse in the classroom: a case study high school math lessons foko Shima. Journal of Education, No 105: 36-61, [In persian]

Verhof, Nellio, C., Coenders, Fer., Pieters, Jules M., Van Samaalen,Daan;Tall,David O.(2015). Professional  Development through Lesson Study; Teaching the Derivative Using Geogebra .Professional Development in Education , 41(1): 109-126.

Victor, E. (2000). Science instruction in Primary Schools (Translated by Seyyed Ahmad Noghabi Reza Shalfroshan Mohammad Ghaseme Lotf Abadi Mohsen Modir shanechi). Mashhad: Astan Quds Razavi Persian.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 611
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.