تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک؛

2 استادیار، تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک؛

3 دانشیار، برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران؛

4 استادیار، مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران

چکیده

هدف: مقاله حاضر به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه پرداخته است.
روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری، دبیران و دانش­آموزان دختر پایه هشتم شهرستان­های استان تهران به روش خوشه­ای چند مرحله‌ای با حجم نمونه­ی120 دانش­آموز (چهار کلاس 30 نفره)  و 12 دبیر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی قرار گرفت. پرسشنامه خودکارآمدی ادراک­شده معلمان قبل از اجرای پیش­آزمون توسط دبیران تکمیل گردید. سپس طرح توجیهی معلمان به‌مدت 5 جلسه با انتخاب 6 مبحث به‌مدت 6 هفته در کلاس درس اجرا شد. پیش­آزمون نگرش قبل از اجرای طرح درس دوم با استفاده از پرسشنامه نگرش دانش‌آموزان نسبت به علوم از گروه آزمایش گرفته شد. در پایان اجرای دوره، پس­آزمون با استفاده از پرسشنامه گرفته­شد.  در تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی(میانگین ، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده گردید.
یافته­ها: نتایج بررسی نشان داد که آموزش علوم تجربی با رویکرد درس‌پژوهی بر خودکارآمدی ادراک­شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New york: Freeman.

Bakhtiari, A., Mosadeghi Nik, K. (2015). Research methodology or methodology, methodology for improving the culture of education and teaching, Tehran Ava-Noor Publications, [In Persian].

Chamelnezhad, M. (2014). Lesson Study;  New paradigm studies in education. The first national sustainable development conference in education and psychology, social and cultural studies,Pages,120-138, [In Persian].

Fernandez, M. L., Yoshida, M. (2008). Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. London: LEA

Fardani, K. (2012). Structural validity of the Attitude Scale of the Science (Icon). Journal of Applied Psychology, 63 (23), Autumntt, Pages 69-84, [In Persian].

Habibzadeh, A.(2014). The Effectiveness of Lesson Study on Teachers' Conceptual Self-efficacy. Psychological Achievement Schedule. Journal of Psychological Dissemination, 145-168, [In Persian].

Hoorizad, B. (2012). Studies, Participatory Research of School Employees (Teachers' Developmental Knowledge Development Technique, Developmental Dough in Education, Tehran: Mehrab Publishing, [In Persian].

Khakbaz, A., Fadayi, M., Mosapour, N. (2008). Impact Lesson Study on the Professional Development of Teachers of Mathematics. Journal of Education, 94: 124-146, [In persian].

Karin Artur. A, And Sand Robert. B. (2003). Modern Science Education (translated by Hossein Nir). Mashhad: Astan Quds Razavi Persian.

Lewise, C.C. (2006).Lesson study in North American-Progress and challang avaliable

 www. Lessonreseaecherch.net.

Lo, M. L. (2006) . Learning study –Hong Kong version of lesson study : Development , Impact and Challengess . In M. Matoba, k. krawford , 7 M . R . Sarkar Arani (eds) Lesson study: International perspectives on policy and practice (pp. 133-157) , Beijing : Educational science publishing house.

Mahmoodifar, E. (2016). Study of the issues of Lesson Study from the perspecve of teachers and managers in order to improve education in the elementary educaon of district 4 in Tehran. Senior Thesis, Azad University of Tehran Center.

Azad University of Tehran Center.

Plummer, J.S. (2007). An analysis of influence of lesson study on preservice secondary mathematics teacher view of self [ Electronic version].Unpublished Doctoral Dissertation Brigham university. Retrived from http:// www.patriot.lib.byu.Ed

Plummer, J.S. (2007 ). An analysis of the influence of lesson study on preservice secondary mathematics teachers view of self (electronicversion). Unpublished Doctoral Dissertation, Brigham University.Retrieved from http://www.patriot.lib.byu. Ed.

Puchner, L.D., Taylor, A.R. (2006). Lesson study, collaboration and teacher efficacy: Stories from two school-based math lesson study groups. Teaching and Teacher Education, 22: 922-934.

Pektas, Murat. (2014). Effect of lesson study on science Teacher Candidates Teaching

Efficacies.Education Research and Reviews v9n6p164-172. Mar 2014.

Rock,T.C;.& Wilson, C.(2005).Improving Teaching through lesson study study. Teachers Education Quarterly,winter 2005. pp.77-9

Roshanghias,E., Sharifzadeh,H.,Izadi,S.(1393). Investigating the Impact of Lesson Study on Classroom Management Competency for Elementary Teachers in 1st District of Sari City. The third annual National Conference of modern management, Pages 43-65, [In Persian].

Robert, M.R. (2010). Lesson Study: professional development and Its impact on science teacher self-efficacy. Unpublished Doctoral Dissertation, Columbia University. Retrieved from http:// www. Proquest . umi. com.

Stigler,j. Hebrt, J. (2006).The Learning gap: Why our schools are failing and what we can learn from japanese, 23(2):178.

Sims,L., Walsh, D.(2009). Lesson Study with Presevice teacher ; lesson [Electronic version]. Teaching and teacher educational Journal of Reseatch and studies, 25: 5733-724.

Smite, R. R. (2006). Lesson study: professional development for empowering teachers and improving classroom practice (Electronic version). Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University. Retrieved from http://www.etd.lib.fsu.edu/ theses.-Schmidt, L., Christie, D.(2007).Lesson study in expioring difficulties with combining rational expression. Retrived  August 12, 2009, from htto://www.uwlax.edu/sot/lsp/gallery.

Sarkararanim, M. (2010). Lesson Study model for improving mathematical discourse in the classroom: a case study high school math lessons foko Shima. Journal of Education, No 105: 36-61, [In persian]

Verhof, Nellio, C., Coenders, Fer., Pieters, Jules M., Van Samaalen,Daan;Tall,David O.(2015). Professional  Development through Lesson Study; Teaching the Derivative Using Geogebra .Professional Development in Education , 41(1): 109-126.

Victor, E. (2000). Science instruction in Primary Schools (Translated by Seyyed Ahmad Noghabi Reza Shalfroshan Mohammad Ghaseme Lotf Abadi Mohsen Modir shanechi). Mashhad: Astan Quds Razavi Persian.