تبیین شیوه‏ ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب در برنامه‏ درسی زبان ‏آموزی دوره ابتدایی مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دبیر آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری؛ ایران

2 استادیار برنامه‌درسی، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش تبیین ویژگی‏های شیوه ‏ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامه‏ درسی زبان ‏آموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان استان چهارمحال و بختیاری بود.
 روش: پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق، ترکیبی است. روایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 93/0 برآورد شده است. جامعه آماری در بخش کمی، مشتمل بر 968 نفر از معلمان ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در مناطق دوزبانه شهرستان‌های شهرکرد، بِن، سامان و بخش‏های بلداجی و جونقان بود و 275 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز نمونه آماری شامل 40 نفر از معلمان برتر استانی در دوره ابتدایی بود و از مصاحبه نیمه‌ساختارمند برای گردآوری داده‏ ها استفاده ‌شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که معلمان در تبیین ویژگی‏های شیوه‏ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامه‏درسی زبان‏آموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه، بیشترین اولویت را به روش‌های پرسش و پاسخ، بحث گروهی و ایفای نقش و کمترین اولویت را به روش‌های آموزش برنامه‌ای می‌دهند. همچنین، کمبود رسانه‌های آموزشی و دیداری شنیداری و عدم‌تنوع در به‌کارگیری شیوه‌ها و فنون یاددهی و یادگیری، از مهم‏ترین علل ضعف شیوه‏ها و فنون یاددهی و یادگیری از دیدگاه معلمان بود. از سوی دیگر، بهره‌مندی از نرم‌افزارهای آموزشی در تدریس و تدوین کتاب راهنمای تدریس به‌عنوان مهم‏ترین دلایل قوت شیوه‏ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب از دیدگاه معلمان بود. همچنین بین دیدگاه‏ های معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیت‌شناختی (جنس، مدرک تحصیلی و میزان سابقه) تفاوتی وجود نداشت.

کلیدواژه‌ها


Afshari, A., Sadeghi, N., Henareh, R. (2016). Effect of feedback in native and formal Language on advancing reading and writing of bilingual students. Journal of Education and Evaluation, 9 (24): 111-126. [In Persian].

Akbari Sheldereh, F., Ghasempour, H., Behravan, N., Sojudi, C. (2016). Persian teacher's guide. Tehran: Ministry of Education Press. [In Persian].

Alavi, S. K. (2014). Thinking and language. Tehran: Payam Noor University Press. [In Persian].

Arabi, A., Soltani, A., Esmi, K. (2017). Features of appropriate assessment of language teaching curriculum in primary schools. Journal of Educational measurement and Evaluation, 7 (17): 109-131. [In Persian].

Azizi, N., Kohzadi, M. (2014). Analysis of writing errors among bilingual grade-5 students of primary schools in Sanandaj. Journal of Research in Teaching, 2(1): 19-32. [In Persian].

Ball, J. (2010). Enhancing Learning of Children from Diverse Language Backgrounds: Mother Tongue-Based Bilingual or Multilingual Education in the Early Years. UNESCO.

Bialystok, E., Viswanathan, M. (2009). Components of executive control word repetition by bilingual and monolingual children. British journal of developmental psychology, 31(3): 326-340.

Brisk, M. E. (2006). Bilingual education: From compensatory to quality schooling. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers.

Bunaiasu, C. M. (2014). Strategic directions regarding trainers’ instruction in the field of European curriculum’s planning and implementation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 1121-1126.

Calvo, A., Bialystok, E. (2014). Independent effects of bilingualism and socioeconomic status on language ability and executive functioning. Cognition, 130(3): 278-288.

Davari, A., Rezazadeh, A. (2014). Structural Equation Modeling Using PLS. Tehran: ACECR Publications. [In Persian].

Fayyazi, A., Sahragard, R., Roshan, B., Zandi, B. (2017). Effect of bilingualism and gender on linguistic and logical-mathematical intelligence through comparison of bilingual and monolingual students. Bimonthly of Linguistic Studies, 8 (37): 225-248. [In Persian].

Francisco, D. (2007). Understanding teachers’ beliefs and practices toward bilingual education in a multilingual society: A Mozambican case study. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Washington.

Gkaintartzi, A., Tsokalidou, R. (2011). She is a very good child but she doesn’t speak”: The invisibility of children's bilingualism and teacher ideology. Journal of Pragmatics, 43:588-601.

Hokmi, M. (2015). Role of cultural activities of schools on language teaching of primary school students. Unpublished Master's Dissertation. PN University. [In Persian].

Jen Kuo, A., Yuuko Uchikoshi, B., Tae-Jin Kim, C., Xinyuan Yang, A. (2017). Bilingualism and phonological awareness: Re-examining theories of cross-language transfer and structural sensitivity. Contemporary Educational Psychology, 46: 1-9.

Khani, R., Feizi, F. (2015). New methods of math teaching-learning in primary schools. 2nd National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Soroush Hekmat Mortazavi Islamic Studies Center. [In Persian].

Klimova, B. F. (2014). Detecting the development of language skills in current English language teaching in the Czech Republic. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 158: 85-92.

Kuipers, J., & Thierry, G. (2015). Bilingualism and increased attention to speech: Evidence from event-related potentials. Brain and Language, 149:27-32.

Lee, H., Kim, K. (2011). Can speaking more languages enhance your creativity? Relationship between bilingualism and creative potential among Korean American students with multicultural link. Personality and Individual Differences, 50:1186-1190.

Mousavi Zadeh, F., Ahmadi Mobarakeh, Z. (2015). Effect of educational games on language teaching of primary school Students. International Conference on Research in Social and Behavioral Sciences, Turkey - Istanbul.

Poepse, T., Weiss, D. (2016). The influence of bilingualism on statistical word learning. Cognition, 152:9-19.

Pop, M-C. (2015). Course material design using the new technologies in language for specific purposes teaching and learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182, 325 – 330.

Teubner-Rhodes, S. E., Mishler, A., Corbett, R., Andreu, L., Sanz-Torrent, M., Trueswell, J. C., et al. (2016). The effects of bilingualism on conflict monitoring, cognitive control, and garden-path recovery. Cognition, 150: 213-231.

Samawi Aqdam, S. (2015). Bilingualism and the role of mother tongue in determining the approach to language teaching curriculum in bilingual areas. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences, Tehran: International Broadcasting Center. [In Persian].

Sarfraz, S., Mansoora, Z., Tariqa, R. (2015). Teachers' and students’ perceptions of the communicative language teaching methodology in the CALL environment: A case study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199: 730-736.

Sha'bani, H. (2014). Educational skills (teaching methods and techniques). Tehran: SAMT Publications. [In Persian].

Slavin, R. E., Madden. N., Calderon, M., Chamberlain, A., Hennessy, M. (2011). Reading and language uutcomes of a five-year randomized evaluation of transitional bilingual education. Center for Data-Driven Reform in Education (CDDRE).

Syahrial, A. (2013). Communication strategies used by young learners in abilingual classroom. Unpublished Doctoral Dissertation, Satyr Wacana Christian University Salagita.

Trevor, A. H. (2015). The psychology of language. Psychology Press.

Yousefi, N., Ebadi, S., Saedi Dovaise, M. (2017). Investigating the L2 motivation of the undergraduate students from the perspective of the “L2 motivational self system”. Journal of Research in Teaching, 5 (3): 1-21, [In Persian].

Zandi, B. (2014). Language Learning. Tehran: SAMT Publications, [In Persian].