واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین المللی‌شدن آموزش عالی: پژوهشی کیفی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران؛

2 دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز،ایران؛

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین‌المللی‌شدن آموزش عالی در دانشگاه شیراز بود.
روش: به منظور نیل به هدف مطالعه از رویکرد کیفی و روش پژوهش در این مطالعه، روش مطالعه موردی بوده است. جامعه‌ آماری شامل اعضای هیات علمی بود که دارای تجربه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک بین‌المللی و یا دارای تحصیلات از دانشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در بخش‌های مختلف دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک معیار و براساس اشباع نظری، تعداد 15 عضو هیأت علمی استادیار، دانشیار و استاد انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختمند با اعضای هیأت علمی است و روش تحلیل داده‌های به‌دست آمده نیز براساس روش کدگذاری، تدوین و تحلیل شبکة مضامین انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که شایستگی‌های تدریس اعضای هیات علمی در فرآیند بین‌المللی‌شدن دارای 17 مضمون پایه است که برخی از آن‌ها عبارت است از: داشتن انگیزه علمی، توانایی به‌کارگیری فناوری نو در تدریس، استفاده از منابع به‌روز در تدریس، توجه به توسعه‌ حرفه‌ای خود، توانایی تربیت نیروی متخصص، تعهد و مسؤولیت حرفه‌ای و ... . شایستگی پژوهشی نیز دارای 8 مضمون پایه بود که برخی از آنها شامل انتشار مقاله و سایر آثار علمی استاد به زبان انگلیسی، تلاش در جهت همکاری برای تولید دانش در عرصه‌های بین‌المللی، توانایی علمی و پژوهشی استاد و ... می‌باشد.
 

کلیدواژه‌ها


Abdosharifi,F., Jafari, S. (2014). Provide a structural model of the relationship between perceived merits of teaching faculty and academic achievements. Journal of Teaching and Learning, 6(1): 47-66, [In Persian].
Austin, A.E., McDaniels, M. (2006). Using doctoral education to prepare faculty to work within Boyer's four domains of scholarship. New directions for institutional research, (129): 51-65
Bao, L. (2009). Faculty development and campus internationalization: A case study (Doctoral   dissertation, Drake University).
Bazargan. A., Fathabadi, J., Eynollahi, B. (2001). Appropriate internal approach for continuous quality improvement departments at the University of Medical Sciences. Journal of Psychology and Educational Sciences, 5(2): 1-26, [In Persian].

Bigatel, P.M., Ragan, L.C., Kennan, S., May, J., Redmond, B.F. (2012). The identification of competencies for online teaching success. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(1): 59-77.

Bruce, G.R. (2009). Institutional design and the internationalization of US postsecondary education institutions. The Ohio State University.

Byun, K., Kim, M. (2011). Shifting patterns of the government’s policies for the internationalization of Korean higher education. Journal of Studies in International Education, 15(5): 467-486.

Chan, W.W., Dimmock, C. (2008). The internationalization of universities: Globalist, internationalist and translocalist models. Journal of research in international education, 7(2): 184-204.

Creswell, J.W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.

DeBate, K.A. (2010). Community college faculty perceptions and behaviors related to academic advising.

Farasatkhah,M.(2009). University and higher education; global problems and Iranian problems. Tehran: Publishers Saffar, [In Persian].

Fathivagargah, K., Zare, O., yamani, M. (2010). Barriers international university curricula and higher education institutions from the perspective of faculty members (the martyr Beheshti University). Journal of Research and Planning in Higher Education.15(4): 63-82.
Fielden, J. (2008). Global trends in university governance. Education working paper series, 9, 278200-1099079877269.
Friesen, R. (2013). Faculty member engagement in Canadian university internationalization: A consideration of understanding, motivations and rationales. Journal of Studies in International Education, 17(3): 209-227.

Gacel-Ávila, J. (2005). The internationalisation of higher education: A paradigm for global citizenry. Journal of studies in international education, 9(2): 121-136.

Guruz, K. (2011). Higher education and international student mobility in the global knowledge economy: Revised and updated second edition. SUNY Press.

Hakimzadeh, R. (2010). Globalization, the internationalization of higher education and interdisciplinary,curriculum.Journal of interdisciplinary studies in humanitie, 2(4):1-18, [In Persian].
Henard, D.H., Dacin, P.A. (2010). Reputation for product innovation: Its impact on consumers. Journal of Product Innovation Management, 27(3): 321-335.

Hosseini,M.,Nasr, A.(2012). Validation of higher education in the third millennium with a focus on curriculum.Journal of a higher education. 17,13-47.[In Persian].
Hyatt, L., Williams, P.E. (2011). 21st century competencies for doctoral leadership faculty. Innovative Higher Education, 36(1): 53-66.
Jafari, P., Ghourchiyan, N., Behboudiyan, J., Shahidi, N. (2012). Provide a structural model for self-efficacy, competencies and organizational commitment of faculty with their teaching quality. Journal of Research and Planning in Higher Education.6(3): 61-82, [In persaian].
Jordan, C., Jones-Webb, R., Cook, N., Dubrow, G., Mendenhall, T.J., Doherty, W.J. (2012). Competency-based faculty development in community-engaged scholarship: A diffusion of innovation approach. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(1): 65-96.
Knight, J. (2007). Internationalization: Concepts, complexities and challenges. In International handbook of higher education (pp. 207-227). Springer Netherlands.

Knight, J., De Wit, H. (Eds.). (1997). Internationalisation of higher education in Asia Pacific countries. European Association for International Education.

Miller, E.V. (2008). Perceived relation of adult community college students between quality of effort and outcome gains: adult students at one community college. University of Missouri-Columbia.

Qiang, Z. (2003). Internationalization of higher education: Towards a conceptual framework. Policy Futures in Education, 1(2): 248-270.

Ragan, L.C., Bigatel, P.M., Kennan, S.S., Dillon, J.M. (2012). From research to practice: Towards the development of an integrated and comprehensive faculty development program. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(5): 71-86.

Rauch, F., Steiner, R. (2013). Competencies for education for sustainable development in teacher education. CEPS Journal: Center for Educational Policy Studies Journal, 3(1): 9-24.

Salimi,Gh.,Heydari, E., Keshavarzi, F. (2014). In order to fulfill the academic qualifications of faculty members; reflection on perceptions and expectations doctoral students. Journal of innovation and value creation.3(7): 23-34, [In Persian].
Samples, J.W., Copeland, S.E. (2013). The Universality of Good Teaching: A Study of Descriptors across Disciplines. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education25(2), 176-188.
Shabani,h (2010). Skills education (teaching methods and techniques)Tehran:Publishers Saffar. [In Persian].
Sugumar, V.R. (2009). Competency Mapping of Teachers in Tertiary Education. Online Submission.
Zgaga, P. (2007). Higher Education in Transition: reconsiderations on higher education in Europe at the turn of the millennium. Office for the Faculty Board for Teacher Education, Umeå university

Zhu, C., Wang, D., Cai, Y., Engels, N. (2013). What core competencies are related to teachers' innovative teaching?. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(1): 9-27.