تحول ناشی از رویکرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک‌ساو بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در دروس زبان انگلیسی و عربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه ، ایران

2 دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، مدرس دانشگاه، کرمانشاه، ایران

3 3. دستیار پژوهشی گروه رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ کرمانشاه، ایران

4 کارشناس‌ارشد ادبیات عرب، دبیر آموزش و پرورش، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تحول ناشی از رویکرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در دروس زبان انگلیسی و عربی صورت پذیرفت. مطالعه به روش شبه­تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بود. به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، تعداد120 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسی ارزیابی مهارت‌های اجتماعی کودکان ماتسون و همکاران (1983) بود.
روش: به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌ها و تکنیک‌های آمار توصیفی و استنباطی مختلف ازجمله روش‌های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل در قالب آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که کاربرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو بر رشد مهارت‌های اجتماعی و خرده‌مقیاس‌های آن در دانش‌آموزان مورد مطالعه مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون، تفاوت معنادار یافت شد (p=0.001). همچنین بین گروه‌ها در تمام خرده‌مقیاس‌های مهارت‌های اجتماعی تفاوت معنی دار یافت شد(p<0/05). براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش براساس تکنیک جیکساو بر افزایش میزان رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مؤثر بوده است؛ لذا این پژوهش استفاده از آموزش، براساس تکنیک جیکساو را به‌منظور افزایش میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها


Baghcheghi, N., Koohestani,T., Rezaei, F. (2011). A comparison of the cooperative learning and traditional learning methods in theory classes on nursing students' communication skill with patients at clinical settings. 31: 877-882. [In Persian].
Bueno, M. (2008). Collaborative Learning and Concept Maps, Implications for Developmental Dyslexic Learners .Concept Mapping: Connecting Educators Proc. Of the Third In Conference on Concept Mapping A. J.
Chan, L., Kuo, S. (2010). English drama performance: application of cooperative learning injunior high school English teaching. English Teaching Journal, 20 (2).
ChingLin-Y (2009). Implementation of Cooperative Learning in Junior High Physical-talent Students English Classes. Unpublished Master's Thesis. Department of Applied English.
Cohen, J., McCabe, L., Michelle, N., Pickerel, T. (2009). School climate: Research, policy, practice and teacher education. Teachers College Record, 111(1):180-213.
ELearning, P., Gentile, M. (2013). The role of teachers as facilitators to develop empowering leadership and school communities supported by the method of cooperative learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93: 12-17.
Elliott, S., Gresham, M. (2005). Social skills intervention for children, behavior modification. 17(3): 287-313.
Fahim, M. (2005). An overview of the historical in language learning and teaching orsecond language. International Learning Journal, 19(73). [In Persian].
Galotshoge, O. (2010). Integrating cooperative learning in the teaching of art and design in Botswana senior secondary schools, MEd dissertation, University of Pretoria, Pretoria.
Gillies, R.M. (2004). The Effect of Cooperative Learning on Junior High- School Student during Small Group, Journal of Learning and Instruction, 14: 197-213.
Harman, A. (2002) .How to find the better way for learning: New York;Longman
Hill, K.A. (2000). Cooperative learning as a mean of improving social skill among middle grade students.
Hosseininasab, S., Soltani. A (2011). The effects of cooperative learning on development of social skills among students New Thoughts on Education Faculty of Education and Psychology Autumn 2011Al-Zahrā University, 7(3).[In Persian].
Jafari, Gh. (2007). Interrupt the courage to explore the relationship between emotional intelligence and verbal difficulties in learning English as a foreign language. Tehran:The Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University. [In Persian].
Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1994). Leading the cooperative school (2nd ed.). Edina, MN:Interaction Book Co.
Kutnick, P., Ota, C., Berdondini, L. (2008). Improving the effects of group working in classrooms with young school-aged children: facilitatin gattainment, interaction and classroom activity. Learning & Instruction,18: 83e95.
Lavasani, M., Gholamali, E., Afzali, L., Borhanzadeh, S., Afzali, F., Davoodi, M. (2011). The effect of cooperative learning on the social skills of first grade elementary school girls. Procedia Social and Behavioral Sciences.15:1802-1805. [In Persian].
Mc Groarty, M. (1993). Cooperative learning and second language acquisition. Center for Applied Linguistics and Delta Systems, Inc.
Mort, F., hapkins. J., Aren. K. (2004). Assessing the organizational climate and relationship for perception of support for innovation. International journal of manpower, 25(2): 167-180.
Njenga, J. (2010). Evaluation of the effectiveness of cooperative learning structures in empowering students’ performance. Un publishedt hesis Louisiana State University. The Interdepartmental Program in Natural Sciences.                                                                      
Phillips, R. (2010). Student Discussions in Cooperative Learning Groups in a High School Mathematics Classroom: A Descriptive Multiple Cases Study. Unpublished Doctoral thesis. University of Akron.
Ray, C.E., Elliott, S.N. (2006). Social Adjustment and Academic Achievement :A Predictive Model for Students with Diverse Academic and Behavior Competencies .School. Psychology Review, 35(3): 493-501.
Robertson, Alice, S.B. (2003).teaching in the 21st century adapting writing pedagogies to the college curriculum. Published in the Taylor & Francis e-Library.
Sachs, Gertrude Tinker, Candling, Christophe N., Rose, K.R. (2003). Developing Cooperative Learning in the Efl/Esl Secondary Classroom. RELC Journal, 34(3).
Saek how, J. (2015). Steps of Cooperative Learning on Social Networking by Integrating Instructional Design based on Constructivist Approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197: 1740-1744.
Safarnvadeh, Kh., Askari, M., Musapoor, N., Anani Sarab, M. (2013). Study of Factors Affecting Foreign Language Teacher Education. Foreign Language and Literature Review, 4(7) [In Persian].
Sharan, S. (1980). Cooperative Learning in Small Groups: Effect on achievement, Attitudes and Ethnic Relations. Review of Educational Research, 50: 241-271.
Shekarey, A. (2012). Effects of cooperative learning on the development of students’ social skills. Educe Strategy Med Sci, 5 (1): 31-37
Slagle, R. (2009). The Use of the Cooperative Learning Strategy STAD to Promote Academic Achievement in a High School Social Studies Class. Unpublished Master thesis. Masters of Arts in Education.
Slavin, R.E. (1996). Research on Cooperative Learning and Achievement: What We Know, What We Need to Know. Copyright by Academic Press, Inc.
Thurston, A. (2010).Cooperative Learning in Science: Follow-up from Primary to high School. International Journal of Science Education, 32(4): 501-522.
Tyra, M. (2007). six key social skills. http://www.self_ confidence. Co.uk/ social- skills
VanWyk&Micheal M. (2011).The effects of Teams-Games-Tournaments on achievement, retention, and attitudes of economics education students. Journal Social Science, 26 (3): 183-193.
Walker, I., Cogon, M. (2004). Academic performance prejudice and the jigsaw classroom: New pace of the puzzle. Journal of community & applied social psychology, 8: 381-393.
Zhang, Yan (2010).Cooperative Language Learning and Foreign Language Learning and Teaching. Journal of Language Teaching and Research, 7(1).