بررسی پدیدارشناسانة علل گرایش به تقلب تحصیلی و روش‌های تقلب تحصیلی از دیدگاه و تجربیات دانش‌آموزان متقلب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان، تبریز، ایران

3 استادیار دانشگاه شهید مدنی اذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر، تبیین دیدگاه و تجربیات دانش‌آموزان متقلب در خصوص علل گرایش به تقلب تحصیلی و روش‌های تقلب تحصیلی است.
روش: مطالعه حاضر به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی تأویلی صورت گرفت. بدین منظور مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته از 32 دانش‌آموز پسر و دختر متقلب با مقاطع تحصیلی مختلف انجام شد که طی آن دانش‌آموزان متقلب تجربه‌های خود را در خصوص این پدیده بیان کردند. دو مضمون اصلی و بیست‌ویک زیر مضمون از یافته‌ها استخراج شدند که توانستند علت‌های تقلب تحصیلی را از دیدگاه دانش‌آموزان متقلب به تصویر بکشند.
 یافته‌ها: مضامین حاصل از تحلیل عبارت‌اند از: 1- عامل‌های فردی و درونی: داشتن ضعف درسی، عدم اعتماد به دانسته‌ها، تحقیر نشدن پیش دوستان و نمره کم نگرفتن، لذت بردن از تقلب، احساس غرور و افتخار کردن بعد از تقلب، راهی آسان برای نمره گرفتن، بالا بردن نمره‌ها و سطح امتحان و .... .2- عامل‌های بیرونی و موقعیتی: سخت بودن تکالیف و دروس، تأثیر جو کلاس و همکلاسی‌ها، فشار والدین و ..... هم دانش‌آموزان دختر و هم دانش‌آموزان پسر بیشتر، علت‌های داشتن ضعف درسی، تقلب کردن دوستان و همکلاسی‌ها، تحقیر نشدن پیش دوستان و نمره کم نگرفتن، بالا بردن نمره‌ها و سطح امتحان، تأثیر جو کلاس و همکلاسی‌ها، سخت بودن تکالیف و دروس را عامل‌های تقلب مطرح کردند. بیشترین روش‌های مورداستفاده برای تقلب تحصیلی عوض کردن ورقه‌ها و روی دستمال‌کاغذی و کاغذ نوشتن، نگاه به ورقه بغل‌دستی، روی دست نوشتن و ذخیره کردن اطلاعات در ماشین‌حساب، گذاشتن کتاب زیر ورقه امتحانی بود. 

کلیدواژه‌ها


 

Abedinipuor, A, Samadi, F, Momeniyan, S. (2013). The prevalence and factors related to cheating among students, Qom University of medical sciences. Journal of Strides in Development of Medical Education, 8(19):73-80. [In Persian]

Adib hajbageri, M., parvizi, S., Salsali, M. (2007). Qualitative research methods, Tehran. Publishing Bashari: Bohfe. [In Persian].

Aliverdinia, A., Salehinejad, S. (2013).To examine the Effective factors in attempting to cheat students.The journal ethics in science and technology.8 (1): 85-93. [In Persian].

Amini, M., Parizad, M., Rivaz, S., Sageb, M., Rivaz, M. (2015). Comparison of the attitude and practice of clinical medical students of Shiraz University of medical sciences section in a variety of academic cheating, Journal of Strides in Development of Medical Education, 12(5): 709-717. [In Persian]

Anderman, E.M., Murdock, T.B. (Eds.). (2011). Psychology of academic cheating. Academic Press.

Anderman, E. M., Midgley, C. (2004). Changes in self-reported academic cheating across the transition from middle school to high school. Contemporary Educational Psychology, 29(4): 499 -517.

Burnett, A. J., Smith, T. M. E., Wessel, M. T. (2016). Use of the Social Cognitive Theory to Frame University Students’ Perceptions of Cheating. Journal of Academic Ethics, 14(1): 49-69.

Ballantine, J. A., Larres, P. M., Mulgrew, M. (2014, March). Determinants of academic cheating behavior: The future for accountancy in Ireland. In Accounting Forum, 38(1):55-66). Elsevier.

Burrus, RT., McGoldrick, K., Schuhmann, PW. (2007). Self-reports of student cheating: Does a definition of cheating matter? Journal of Economic Education، 38(1): 3-16.

Callahan, D. (2006). The Cheating Culture. Rev. Jur. UPR75, 721.

Chapman. KJ, Davis, R., Toy, D., Wright, L. (2004). Academic integrity in the business school environment: I'll get by with a little help from my friends. Journal ofMarketing Education, 26(3): 236-249.

Farahani, Z., Khoshbakht Ajirluo, S., Farhadi Ajirluo, J. (2015). The relationship between anxiety levels of students and of their cheat, Third International Conference on Psychology and Social Sciences, Tehran, Institute Owners Forum Mehr Eshrag.  [In Persian]

Farnese, M.L., Tramontano, C., Fida, R., Paciello, M. (2011). Cheating behaviors in academic context: Does academic moral disengagement matter? Procardia-Social and Behavioral Sciences, 29: 356-365.

Frankpy, W., Marilyn, D., M. Translation Hamid Reza Malek Mohammadi. (2009). Criminology theories. Third printing. Publish mizan .p 242. [In Persian].

Gasemzade, R. (2013). The role of the master in the academic cheating perceived from the perspective of, the University of Birjand Students, Master thesis, Faculty of literature and human sciences, the University of birjand. [In Persian].

Giddens, A. (2015). Sociology. Translation Hasan chavoshian. Tehran: ney publishing. [In Persian].

Habibikaleibar, R., Farid, A., Gharib, H. (2014).Phenomenological analysis of the underlying causes of addiction and its withdrawal from the perspective of improved addicts, Journal of Social Health addiction,1(3): 41-54. [In Persian].

Henning, M.A., Ram, S., Malpas, P., Shulruf, B., Kelly, F., Hawken, S. J. (2013). Academic dishonesty and ethical reasoning: pharmacy and medical school students in New Zealand. Medical teacher, 35(6): e1211-e1217.

Heravikarimoy, M. et al. (2007). Explaining the perspective of seniors about the sense of loneliness: A phenomenological qualitative study, Journal of Elder. 2(6):410-420. [In Persian].

Jahanbakhshgade, S., Mohammadi, B., Ojimoghanluo, H. (2015).The pathology of cheating among students and reduce this problem solution. The 1st Congress of the national scientific research, development, and promotion of educational science and psychology, sociology, and the social and Cultural Sciences of Iran, Tehran, Association of Science and Technology development. [In Persian].

Khamesan, A., Amiri, M. (2011). Reviews of academic fraud among male and female students. The journal ethics in science and technology, 6(1): 53-61. [In Persian].

Khodaie, E., Moghadamzadeh, A., Salehi, K. (2011). Factors Affecting the Probability of Academic Cheatin School Students in Tehran. Procedia Social and Behavioral Sciences. 29. 1587-1595. Retrieved from http://www.scienceDirect.com. [In Persian].

Malesky Jr, L.A., Baley, J., Crow, R. (2016). Academic Dishonesty: Assessing the Threat of Cheating Companies to Online Education. College Teaching, 64(4): 178-183.

Midgley, C. (Ed.). (2014). Goals, goal structures, and patterns of adaptive learning. Routledge.

Naghdipour, B., Okechukwu L. E. (2013). Students` Justifications for Academic Dishonesty: Call For action. Procedia Social and Behavioral Sciences 83. 261-265. Retrieved from: http://www.scienceDirect.com.

Nora, W. L. Y. & Zhang, C. (2010). Motives of cheating among secondary students: the role of self-efficacy and peer influence. Asian Pacific Educational Review, 11(4): 573- 584.

Nikgohar, A.(2005). Basics of sociology.tehran. Publishing totia. [In Persian].

Ogilvie J, Stewart A (2010). The integration of rational choice and self-efficacy theories: A situational analysis of student misconduct. TheAustralian and New Zealand Journal of Criminology, 43(1): 130-155.

Parvar,S.(2016). Prediction the academic cheating on internal and external motivational high school students Urmia, The second International Conference on management and human sciences, Turkey, Institute of Directors thinker. [In Persian]

Rabyngtn, E, Weinberg, M. (2003). Seven theoretical approaches on social issues,Translation rahmatollah sedigh sarvestani ,Tehran, Tehran University publications. The print publications of the Institute. [In Persian].

Wilkinson, J. (2009). Staff and student perceptions of plagiarism and cheating.International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2): 98-105.

Sarita, R.D. (2015). Academic cheating among students: the pressure of parents and teachers. IJAR, 1(10): 793-797.

Stone TH, Jawahar IM, Kisamore JL (2010). Predicting academic misconduct intentions and behavior using the theory of planned behavior and personality. Basic andApplied Social Psychology, 32: 35-45.

Stephens, J. M., Nicholson, H. (2008). Cases of incongruity: Exploring the divide between adolescent’s beliefs and behavior related to academic dishonesty. EducationalStudies, 34(4): 361-376.

Zamani, M., Ahi, g, Ravanjuo, F. (2015). The relationship between self-esteem and self-control with cheating academic among students of the Islamic Azad University of Birjand, the second International Conference on research in behavioral and social sciences, Tehran, Institute leader, conference Karin. [In Persian]

Zareh, H., Safari, S. (2015). Comparing cheating on the exam paper with the paper and without (your computer) of Payam Noor University, Journal of higher education, 8(29), 153-170. [In Persian]