رابطه هوش‌های چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر رشته‌های علوم انسانی،ریاضی و تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت اموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روش ها و برنامه درسی و آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: در پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفه‌های هوش چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر وپسر رشته‌های تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی مقطع  پیش‌دانشگاهی شهرستان مهاباد بررسی شده است. تعداد 320 نفر (176 نفر دختر و 144 نفر پسر) به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.
روش: روش پژوهش در این مطالعه، توصیفی- همبستگی است. اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمون هوش چندگانه گاردنر به‌دست آمد. و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروسی که دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی کسب می‌کنند استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مؤلفه‌های هوش ریاضی و کلامی رابطه مثبت معناداری معناداری با پیشرفت تحصیلی دارند و هوش موسیقایی رابطه منفی معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که به‌ترتیب مؤلفه‌های هوش ریاضی و هوش کلامی بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد که بین مؤلفه‌های هوش چندگانه گاردنر برحسب رشته‌های تحصیلی تفاوت وجود دارد و آزمون تعقیبی Tuky در مورد مقایسه میانگین سه گروه نشان‌دهنده تفاوت معنادار بین میانگین نمرات رشته انسانی با رشته ریاضی و علوم تجربی در هوش کلامی و بین میانگین نمرات رشته ریاضی  با رشته انسانی و علوم تجربی در هوش ریاضی بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره  نشان داد که بین مؤلفه‌های هوش چندگانه گاردنر در دو جنس دختر و پسر تفاوت وجود دارد و این تفاوت در هوش‌های ریاضی و کلامی معنادار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


Barnard, L., Olivarez, A. (2007). Self-estimates of multiple, g factor and school-valued intelligences. North American Journal of Psychology, 9 (3): 501-510.
Butzlaff, R. (2000). Can music be used to teach reading? The Journal of Aesthetic Education, 34 (3-4): 167-178.
Butzlaff, R. (2000). Can music be used to teach reading? The Journal of Aesthetic Education, 34 (3-4): 167-178.
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44: 473-490.
Costa-Giomi, E. (1999). The effects of three years of piano instruction on children’s cognitive development. Journal of Research in Music Education, 47(3):198-212.
Development. Journal of Research in Music Education, 47(3):198-212.
Farshad, M. (1992). Evaluate the effect of tips and advice on choosing a field of study. Master's thesis Curriculum, Tehran University. [In Persian].
Frunham, A., Hosoe, T. & Tang, T. (2002). Male Hubris and female humility? A cross-cultural study ofratings of self, parental and sibling multiple intelligence in America, Britain and Japan. Intelligence, 30: 101-115.
Furnham, A. & Chamorro-Premuzic, T (2005). Estimating one’s own and one’s relatives’ multipleintelligence: A study from Argentina. The Spanish Journal of Psychology, 8(1): 12-20.
Furnham, A. &Akande, A. (2004). African parents’ estimates of their own and their children’s multipleintelligences. Current Psychology: Developmental, Learning, Personality And Social, 22(4): 281-294.
Furnham, A. &Mottabu, R. (2004). Sex and culture differences in the estimates of general and
Gardner, H. (2011).  Intelligence reframed. New York: k basic book.
Gardner،H (1983). Frames of mind ؛the theory of multiple intelligence .2- New York: basic book.
Gouzouasis, P., Guhn, M. &Kishor, N. (2007). The predictive relationship between achievement andparcipation in music and achievement in core Grade 12 academic subjects, Music EducationResearch, 9(1): 81-92.
Gurbuz, Gurbuz. (2010). Determination of preschool children’s dominant and non-dominant types of intelligences with regard to “The Theory of Multiple Intelligences”: A Qualitative Evaluation. E - Journal of New World Sciences Academy, 5(2):456-470.
Gurian, M. Henley, P. &Truemen, T. (2001).Boys and girlss learn differently: A guideforteachers and parents. Jossey-Bass.
 Habibollah, N., Abdullah, R., Tengku Aizan, H. (2008). Male versus female intelligence among undergraduate students. Does gender matter? Asian Journal Scientific Res. 1(5):539-543
Haghparast, M. (1983). Major factors in the choice of economy. Thesis graduate educational planning, Allameh Tabatabaei University. Journal of New Thoughts on Education, 3 (1): 23-34. [In Persian].
Hashemi, v., Bahrami, H., Karimi, Y. (2004). Gardner's multiple intelligences search by choosing a field of study and student achievement. Journal of Psychology, 10 (3): 275-87. [In Persian].
Ian J. Deary, S. S. (2007). Intelligence and educational achievement. Intelligence,35 , 18-21.
Ikiz, F.E., Cakar, F.S. (2010). The relationship between multiple intelligences and academic achievements of second grade students. Mehmet Akrif Ersoy Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi, 2(3): 83-92.
Kaia Laidra, H. P. (2007). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Personality and Individual Difference 42: 441-451.
Kamkari, k., Aroozf, G.H. (2007). Intelligence and creativity (history, theory and approaches. Tehran University Press: Iran. [In Persian].
Martin, H. (1996) .multiple Intelligence in the mathematics classroom. PalatineIII: IRI/skylight.
Multiple intelligences. A study comparing British and Egyptian Students. IndividualDifferencesResearch, 2 (2): 82-96.
Nalan akuza, H. A. (2010). The design of a learning environment based on the theory of multiple intelligence and the study its effectiveness on the achievements, attitudes and retention of students. proceidia computer science,3:1004-1008.
Pirkhaeghi, A.R., Manawipor, D., Pashasharifi, H. (2009). Compare students of creativity and intelligence. Journal of innovative ideas in education. [In Persian].
Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2002). Çokluzekauygulamalari. Ankara: NobelPublisher.
Vaughn, K. (2000). Music and mathematics: modest support for the oft-claimed relationship, The Journal of Aesthetic Education, 34 (3-4): 149-166.
Yazdanpanah, J. (2007). Evaluate the effectiveness of training programs specialized Dansh‌Afzayy mothers in the realm of creativity on children's creativity gifted them. Astslnyy child psychology master's thesis, Tehran University. [In Persian].
Sulaiman, T., Hassan, A., Yi, H. (2011). An analysis of teaching styles in primary and secondary school teachers based on the theory of multiple intelligences. Journal Social Sci. 7(3):428-435