2024-03-29T11:01:12Z
https://trj.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6707
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی از دیدگاه نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم»
نورالدین
یوسفی
سامان
عبادی
مجید
ساعدی دویسه
هدف: هدف این پژوهش بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای غیر زبانهای خارجی از دیدگاه نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» است.
روش: برای شناسایی عوامل انگیزشی از رویکرد کیفی شامل مصاحبه و یادداشت روزانه در گردآوری دادهها استفاده شده است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، نظریات گروهی از کارشناسان دریافت و سؤالات مصاحبه که از نوع نیمه سازمان یافته است از این منابع تهیه شدند. شرکتکنندگان 40 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کردستان و رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94 بودند. از روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر تکنیک معیار استفاده شده است و معیار تعیینشده تحصیل در مقطع کارشناسی رشتههای غیر زبانهای خارجی بود. با روش تحلیل محتوا موضوعات کلیدی در دادهها شناسایی و کدبندی شدند. سپس بر مبنای چارچوب نظری پژوهش چند طبقه محتوایی تعیین شدند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش به اعتبارسنجی نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» در این بافت خاص کمک میکند و نشان میدهد که این نظریه میتواند در تبیین و ارزیابی انگیزش جامعه هدف این پژوهش مورد استفاده قرار گیرد. علاوهبر این، یافتهها نشان میدهند که عنصر «تجربیات یادگیری زبان دوم» قویترین عامل انگیزشی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای غیر زبانهای خارجی است که بهصورت چهار مضمون اصلی خود را نشان داد. همچنین مشخص شد که خود آرمانی زبان دوم عامل انگیزشی قویتری است تا خود بایسته زبان دوم. این نتایج اهمیت توجه به مواد آموزشی و برنامه درسی متناسب با «خودهای ممکن» و اهمیت توجه به ویژگیهای شخصیتی و حرفهای معلم در راستای ایجاد انگیزش را نشان میدهد.
انگیزش زبان دوم
نظام خود انگیزشی زبان دوم
عوامل انگیزشی
دانشجویان مقطع کارشناسی
2017
12
21
1
21
https://trj.uok.ac.ir/article_54301_234712e4cd521699d127e733769b1c26.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
بررسی تأثیر روش تدریس گروهی آموزش همزمان موضوعات مشترک با سطوح پیچیدگی متفاوت بر یادگیری دانشآموزان کلاسهای چندپایه
رسول
پورمند
داریوش
نوروزی
اسماعیل
زارعی زوارکی
علی
دلاور
هدف: بررسی تأثیر آموزش همزمان موضوعات مشترک با سطوح پیچیدگی متفاوت در کلاسهای چندپایه روستاهای منطقه سردشت از شهرستانهای استان آذربایجان غربی و مقایسه آن با روش تدریس به پایههای مختلف بهصورت مستقل میباشد. روش: روش تحقیق در این پژوهش طرح شبهآزمایشی پیش- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیروستاهای دارای کلاس چندپایه شهرستان سردشت بود که از میان آنها از طریق روش نمونهگیری خوشه ای دو مرحلهای، دو کلاس چندپایه 20 نفری واجد شرایط بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش از طریق آزمون محقق ساخته که روایی آن توسط متخصصان موضوع درسی به تأیید رسیده جمعآوری شده است. پایایی آزمون نیز از طریق همبستگی اسپیرمن مقدار 86/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از شاخصهای آمار توصیفی، شامل میانگین و انحراف معیار و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس یکراهه استفاده شده است. یافتهها: دادههای کمی تفاوت معناداری را بین نتایج دو گروه نشان میدهد. آموزش گروهی با توجه به پتانسیلی که برای درگیر نمودن دانشآموزان در فرایند یادگیری و افزایش حس همکاری دارد به مراتب یادگیری بیشتری را در یادگیرنده بهوجود میآورد در نتیجه فرضیه پژوهش یادگیری دانشآموزان آموزشدیده با روش تدریس همزمان موضوعات مشترک با پیچیدگی متفاوت در پایههای گوناگون از یادگیری دانشآموزان آموزشدیده با روش آموزش مستقل به هر پایه، بیشتر میباشد" تأیید میگردد
کلاس چندپایه
موضوعات مشترک
تدریس گروهی
سطوح پیچیدگی
یادگیری
2017
12
21
23
37
https://trj.uok.ac.ir/article_54302_22c06b7ddc59832f3866e1d2cf8a4450.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
بررسی تأثیر شنود مؤثر بر عملکرد مربیان آموزش فنی و حرفهای
مجتبی
رفیعی
مصطفی
گلزار
هدف:این پژوهش بررسی تأثیر شنود مؤثر بر عملکرد مربیان آموزشگاههای فنی وحرفهای میباشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است که هدف آن تعین تأثیر شنود مؤثر مربیان آموزش فنی و حرفهای و شناخت چگونگی این تأثیر بر عملکرد آنها میباشد در این تحقیق 6 فرضیه (شامل 2 فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی ) مورد بررسی قرار گرفته و در آن از دو نمونه آماری استفاده شده است. نمونه اول پژوهش از جامعه آماری مربیان فنی و حرفهای به تعداد 143 نفر در خصوص تعین میزان شنود مؤثر و نمونه دوم پژوهش از جامعه آماری کارآموزان به تعداد 403 نفر از اداره کل آموزش فنی و حرفهای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش شنود مؤثر و پرسشنامه سنجش عملکرد مربیان استفاده گردید که روایی آنها توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید و همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، روش آزمون t، مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. یافتهها:نتایج تحقیق نشان داد که میزان شنود مؤثر مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفهای بالاتر از سطح متوسط بوده و تأثیر مثبتی بر عملکرد مربیان فنی وحرفهای داشته و این تأثیر بر برخی از ابعاد عملکرد مربیان بیشتر بوده است.
شنود مؤثر
عملکرد
ارزیابی عملکرد
مهارتهای ارتباطی
2017
12
21
39
58
https://trj.uok.ac.ir/article_54303_40f06e96bc62a68a953d4c452195335c.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
بررسی فرصتها و چالشهای آموزشهای آنلاین در تربیت منش دانشجویان با تأکید بر رویکرد سازهگرایی اجتماعی
امیر
مرادی
سعید
ضرغامی همراه
یحیی
قائدی
رمضان
برخورداری
هدف: فناوری آموزشهای آنلاین با دارا بودن ویژگیهای منحصر به فردی همچون انعطافپذیری، غیرحضوری بودن، دانشجو محور بودن، یادگیری مستقل مبتنی بر استعداد و علاقه توجه بسیاری از افراد و گروههای اجتماعی را به خود جلب نموده است. اما آموزشهای آنلاین ابزاری خنثی و بیطرف نبوده و در حوزة پرورش منش دانشجویان ناظر به فرصتها و تهدیدهایی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی فرصتها و چالشهای آموزشهای آنلاین در تربیت منش دانشجویان با تأکید بر رویکرد سازهگرایی اجتماعی بود.
روش: اینپژوهش از جنس پژوهشهای کیفی و از نوع استنتاجی و تحلیل فلسفی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای- اسنادی است.
یافتهها: مهمترین فرصتهای آموزشهای آنلاین در تربیت منش دانشجویان شامل توسعة آموزشهای چند فرهنگی، آزادی آکادمیک، منش علمی، گسترش پوشش تحصیلی، ایجاد محیطهای یادگیری تعاملی و پرورش تفکر انتقادی است. در مقابل، چالشهای آن شامل گسترش عدم صداقت علمی (اَشکال عمدة آن شامل تبانی، فریبکاری، سرقت ادبی، سوء استفاده از فناوری و ارائة اطلاعات نادرست است)، نقض حریم خصوصی و عدم رعایت قانون کپیرایت است.
امکانات و قابلیتهای بینظیر آموزشهای آنلاین موجب رشد و گسترش سریع آن در آموزش عالی شد، اما در آموزشهای آنلاین به دلیل فقدان ارتباط واقعی و الگوگیری اخلاقی دانشجو از استاد، با وجود برخی فرصتها زمینة تربیت منش چندان فراهم نیست؛ اما این خلاء را میتوان با تعاملیتر کردن محیط یادگیری، استفادة بیشتر از فناوریهای چند رسانهای و تدوین کدهای اخلاقی پر کرد. همچنین آموزش مبتنی بر حل مسأله و افزایش هماندیشی استاد- دانشجو میتواند اثربخشی تربیتی آموزشهای آنلاین را افزایش دهد.
فرصتها
چالشها
آموزشهای آنلاین
تربیت منش
سازهگرایی اجتماعی
2017
12
21
59
86
https://trj.uok.ac.ir/article_54304_07661567808f22b26f96893c4444afcb.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه
مرضیه
علی نژاد
محمد
سیفی
قدسی
احقر
ابوالفضل
بختیاری
هدف: مقاله حاضر به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه پرداخته است. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون انجام شد. جامعه آماری، دبیران و دانشآموزان دختر پایه هشتم شهرستانهای استان تهران به روش خوشهای چند مرحلهای با حجم نمونهی120 دانشآموز (چهار کلاس 30 نفره) و 12 دبیر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی قرار گرفت. پرسشنامه خودکارآمدی ادراکشده معلمان قبل از اجرای پیشآزمون توسط دبیران تکمیل گردید. سپس طرح توجیهی معلمان بهمدت 5 جلسه با انتخاب 6 مبحث بهمدت 6 هفته در کلاس درس اجرا شد. پیشآزمون نگرش قبل از اجرای طرح درس دوم با استفاده از پرسشنامه نگرش دانشآموزان نسبت به علوم از گروه آزمایش گرفته شد. در پایان اجرای دوره، پسآزمون با استفاده از پرسشنامه گرفتهشد. در تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی(میانگین ، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده گردید. یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراکشده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه مؤثر است.
درس پژوهی
خودکارآمدی ادراک شده معلمان
نگرش دانش آموزان
2017
12
21
87
108
https://trj.uok.ac.ir/article_54307_b86d3711e56018606fed080cff4ce3aa.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
ترکیب عوامل انگیزشی و کنترل ارادی در آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر یادگیری و انگیزش دانشجویان
طالب
زندی
جواد
حاتمی
هاشم
فردانش
ابراهیم
طلایی
هدف: پژوهش حاضر با هدف ترکیب عوامل انگیزشی و کنترل ارادی در آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر یادگیری و انگیزش یادگیرندگان انجام شد.
روش: بهمنظور بررسی تأثیر عوامل انگیزشی و کنترل ارادی، با بهکارگیری یک طرح شبه آزمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 85 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس شهید مدرسِ دانشگاه فرهنگیان کردستان (جامعه آماری پژوهش) انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل همرا با پیشآزمون و پسآزمون جایگزین شدند. آموزش الکترونیکی طراحی شده برای گروه کنترل با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریه نمایش اجزاء) و با تلفیق عناصر انگیزشی الگوی کلر، و برای گروه آزمایش با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل و با تلفیق عناصر انگیزشی الگوی کلر به اضافه پیامها و راهبردهای کنترل ارادی طراحی گردید. عوامل انگیزشی و کنترل ارادی براساس الگوی انگیزشی کلر(ARCS) برای طراحی انگیزشی و نظریههای کنترل عمل کوهل، کاربردی کردن مقاصد گولویزر و خودتنظیمی زیمرمن برای کنترل ارادی با هم تلفیق شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که با وجود عدم تفاوت اولیه بین گروهها، نمرات یادگیری گروه آزمایش افزایش و همچنین سطح انگیزش دانشجویان بهویژه در دو عنصر ارتباط و اطمینان ارتقاء یافته است.
انگیزش
کنترل ارادی
آموزش الکترونیکی
طراحی آموزشی
طراحی انگیزشی
2017
12
21
109
129
https://trj.uok.ac.ir/article_54308_aeecda9cae966dd7627bb8806a0ff079.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
مقایسه برنامه قصد شده، اجراشده و کسب شده درس کارورزی به منظور ارائه راهکار مناسب ( مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان کردستان)
حبیب الله
قادرمرزی
مجید
علی عسگری
یحیی
معروفی
علی
حسینی خواه
هدف: هدف این پژوهش مقایسه برنامه درسی اجرا شده و کسبشده درس کارورزی و ارائه راهکار برای افزایش همخوانی و کاهش شکاف میان برنامههای دانشگاه فرهنگیان کردستان است.
روش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلم راهنما و دانشجو معلمان رشتههای مختلف دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1395/1394 می باشد. با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 284 نفر دانشجومعلم و معلم راهنما انتخاب و به کمک پرسشنامه محققساخته از نمونه موردنظر جمعآوری شد.
یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده وجود ندارد. همچنین برنامه اجرا شده و کسب شده باهم همخوانی نداشته و بین دو مرحله اجرا شده و کسب شده درس کارورزی بهصورت کلی و هیچ کدام از خردهمقیاسهای مراحل اجرا شده و کسب شده تفاوت معنادار وجود ندارد یعنی بین کلیه اهداف محتوایی و اجرایی در مرحله اجراشده و کسب شده درس کارورزی تفاوت چشمگیری وجود ندارد. اما با توجه به نتایج به مقدار 07/40 میان برنامه درسی قصد شده و اجرا شده شکاف و فاصله وجود دارد که تفاوتی بسیار معنادار و مهم است. و جا دارد اصلاحاتی در برنامه کارورزی مراکز تربیت معلم و افزایش اثربخشی آن صورت گیرد.
کارورزی
برنامه درسی اجرا شده
برنامه درسی قصدشده
2017
12
21
131
143
https://trj.uok.ac.ir/article_54309_475fd9ceb4ce6c18121bce899b6cea15.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1396
5
3
طراحی برنامه درسی سرمایه روانشناختی مبتی مؤلفه امید جهت آموزش عالی ایران
افسانه
صابر کرگانی
نرگس
کشتی آرای
خدیجه
ابوالمعالی
هدف: پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی امید در ابعاد هدف، محتوا، روشآموزشی، ارزشیابی برای آموزش عالی ایران است. روش: روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی نظام مقولهای قیاسی بود. حوزه پژوهش دربرگیرندة منابع، مقالات و کتب چاپی و دیجیتالی مرتبط با امید است. روش نمونهگیری هدفمند بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از کدگذاری موضوعی استفاده شد . یافتهها: براساس کدگذاری موضوعی 66 کد اساسی و 18 کد نظری در امید بهدست آمد. جهت اعتبار سنجی مدل برنامه درسی سرمایه روانشناختی از 10 نفر از اساتید خبره حوزه برنامه درسی و روانشناسی تربیتی با بکارگیری ضریب توافقی لاوشه استفاده گردید که مولفههای دارای ضریت کمتر 62% یعنی 2 مؤلفه در امید حذف شد.اهداف برنامه درسی امید اهداف واقعبینانه، خود کنترلی، خودآگاهی، مهارت کنترل هیجانات، برانگیختگی مطلوب، محتوای برنامه درسی فراگیری خود نظم جویی و نحوة اداره خود، آموزش برنامهریزی و برانگیختگی، پرورش راههای خلاقانه جهت دستیابی به اهداف، رویکردهای آموزشی تجویزی راههای فکرکردن، روش تدریس، شیوه خودگردانی، حل مسأله، روش حمایت آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی ارزیابی از تدوین و پیگیری اهداف، ارزیابی از اراده و پشتکار، امکان سنجش خلاقیت با ابزارهای مختلف بهدست آمده تحقیق حاضر بهعنوان یک مدل طراحی برنامة درسی سرمایه روانشناختی مبتنی بر امید برای برنامهریزان و اساتید آموزش عالی ایران این امکان را فراهم میکند که با شناخت و کاربرد عناصر برنامه درسی به توسعه سرمایه روانشناختی در دانشجویان پرداخت.
برنامة درسی سرمایه روانشناختی
امید
آموزش عالی
2017
11
22
131
151
https://trj.uok.ac.ir/article_54310_664ead2ad9353b704ce83e90b042e693.pdf