2024-03-28T19:37:16Z
https://trj.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5512
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
تبیین ویژگیهای مطلوب عناصر برنامه درسی مطالعات اجتماعی بهمنظور ارایه الگویی برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط
سمیرا
ابراهیم پورکومله
عزت الله
نادری
مریم
سیف نراقی
هدف: این پژوهش با هدف تبیین ویژگیهای مطلوب عناصر برنامه درسی مطالعات اجتماعی به منظور ارایه الگویی برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر جزء تحقیقات کاربردی بوده که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. از اینرو، ابتدا مبتنی بر مبانی نظری پیرامون موضوع تحقیق، به شناسایی ویژگیهای مطلوب چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و ارایه الگو برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی در این درس پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استان گیلان (45 متخصص و 8641 معلم) در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این میان، کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه نمونهگیری تمامشماری و 360 معلم دوره ابتدایی به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته بود که روایی آن طبق نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی و پایایی آن به روش آزمون آلفای کرونباخ (98/0) مورد تأیید قرار گرفته است. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برای برنامه درسی مطالعات اجتماعی جهت ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی مطلوب بوده است. همچنین، بین دیدگاه این دو گروه در مورد میزان مطلوب بودن الگوی پیشنهادی تفاوت معناداری گزارش نشده است (05/0 <P). بنابراین، میتوان از این الگو برای پرورش مهارتهای حل مسأله دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی دبستان استفاده نمود.
2017
02
19
1
20
https://trj.uok.ac.ir/article_46575_e1de87a1f816fe747eec2531d617f435.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
تبیین اثر برنامه درسی پنهان بر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دوره ابتدایی
بهزاد
نوروزی چگینی
علی اکبر
شیخی فنیقی
علیرضا
عصاره
اقبال
زارعی
هدف: هدف از این پژوهش بررسی چگونگی اثرگذاری برنامه درسی پنهان بر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دوره ابتدایی است. روش: به این منظورازروش آمیخته یا ترکیبی در این پژوهش استفاده شد که در بخش کمی، روش تحقیق مورداستفاده روش پیمایشی از نوع مقطعی و در بخش کیفی از روش بررسی موردی (پژوهش پدیدار شناختی از نوع تجربه زیست شده) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه 39 مدرسه ابتدایی پسرانه ناحیه 3 آموزشوپرورش شهرشیراز در سال تحصیلی 95-94 است.تعداد نمونه مورد پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 8 مدرسه و طول مدت مشاهده از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی 95-94 بوده است. برای جمعآوری اطلاعات متناسب با ماهیت موضوع پژوهش و روش تحقیق مورداستفاده از ابزارهای زیر استفاده شده است: 1- پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات.2- فرمهای مشاهده سنج محقق ساخته با مقیاس درجهبندی لیکرت باروش واقعه نگاری. 3- مصاحبه با روش سؤالات استاندارد شده و روش گفتگوهای غیررسمی به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات دربخش کمی از همبستگی پیرسون و تجزیه وتحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتهها: نتایج رگرسیون چندگانه بین برنامه درسی پنهان بااحساس تعلق به مدرسه دانشآموزان همبستگی چندگانه 435/0 را نشان میدهد که درسطح اطمینان 95% معنادار است. با توجه به ضریب تبیین مشخص شد که 19 درصد احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان متاثراز برنامه درسی پنهان است.همچنین به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کیفی از نظرات صاحبنظران برنامه درسی پنهان و روانشناسی پرورشی استفاده شد که نتایج تجزیهوتحلیل کیفی یافتهها نشان داد که در اکثر مدارس و کلاسهای درس مورد مشاهده دانشآموزان تحت تأثیر آثار برنامه درسی پنهان قرار داشتند که این آثار بهطور مستقیم و غیرمستقیم براحساس تعلق به مدرسه آنها تأثیر عمیق و پایداری میگذاشت.
2017
03
20
21
46
https://trj.uok.ac.ir/article_46576_867e82f574f3990ee8652fc81c183fe2.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
نقش اخلاق حرفهای معلمان در تقویت انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
عباس
خاکپور
حسین
درویشی
هدف: این پژوهش به مطالعه نقش اخلاق حرفهای معلمان در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متمرکز گشته است. لذا این پژوهش روابط متغیرهای اخلاق حرفهای معلمان و انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی دبیران دوره متوسطه را در غالب مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار میدهد روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان و معلمان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان دورود در سال تحصیلی 95-94 میباشند. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونه گیری کوگران و با خطای پنج درصد شامل 600 دانش آموز دختر و پسر و 120 دبیر دوره متوسطه اول بوده که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب گردیده اند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اخلاق حرفهای معلمان و پرسشنامه ارزیابی انگیزه پیشرفت تحصیلی والراند(1992) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق ضریب آلفای کرونباخ 923/0 بهدست آمده است و پایایی پرسشنامه والراند از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85/0 بهدست آمده است. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفته است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد اخلاق حرفهای معلمان مورد مطالعه بالاتر از حد میانگین جامعه میباشد و میانگین انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی دانشآموزان مورد مطالعه از میانگین مورد انتظار بیشتر است. همچنین روابط ساختاری بین دادههای متغیرهای اخلاق حرفهای و متغیرهای انگیزش تحصیلی با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری نشان میدهد که مدل تجربی از برازش خوب و معناداری برخوردار است و رابطه مثبتی بین اخلاق حرفهای و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد تفاوت معناداری در نمره ارزیابی اخلاق حرفهای معلمان بر اساس جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع مدرسه(شهری- روستایی) وجود دارد. میانگین نمرات اخلاق حرفهای معلمان زن به طور معناداری بیشتر از معلمان مرد میباشد. و میانگین نمرات متغیرهای اخلاق حرفهای (احترام، اعتماد و عدم تبعیض) در معلمان روستایی بالاتر از معلمان شهری است.
2017
03
20
47
62
https://trj.uok.ac.ir/article_46577_d01d39dcb6f5f39427d07c9006349a53.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
اثربخشی مداخله فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان
گل افروز
رمضانی
جمیله
دلجو
هدف: هدفپژوهش، اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان میباشد. روش: برای تحقق این هدف روش پژوهش از نوع طرح شبه آزمایشی و جامعهی آماری،کلیه دانشجویان دختر مرکز آموزش عالی زینب کبری کازرون به تعداد 193 نفر بودهاند؛ از این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند 66 نفر از دانشجویانی که دارای اضطراب امتحان بالا شناخته شدند بهعنوان نمونه انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در 3 گروه 22 نفره تحت مداخله آموزشهای ذهن آگاهی و یادگیری خود تنظیمی و گروه کنترل قرار گرفتند. دو گروه آزمایشی طی 8 جلسه تحت آموزشهای ذهناگاهی و خود تنظیمی قرار گرفته و سپس آزمون اضطراب امتحان یکماه پس از اتمام جلسات بهطور همزمان در هر 3 گروه اجرا گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (2006) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق آزمون تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی توکی انجام گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ارائه آموزشهای ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی به دانشجویان بر کاهش اضطراب امتحان آنان مؤثر میباشد و آموزش ذهنآگاهی نسبت به آموزشهای یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانشجویان دارای اثربخشی بیشتری است.
2017
03
20
63
78
https://trj.uok.ac.ir/article_46578_3918af9608137b373fd7cd1d02950a6c.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
وضعیت باورها و حالت فراشناختی و حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه
سحر
کیانی
علی
عسگری
حسن
سالاری فرد
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش باورها و حالت فراشناختی در حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند است. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و براساس ماهیت، جزء پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. جامعهی این پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 95-94 میباشد. با توجه به اینکه حجم کل جامعه مورد نظر 2000 نفر می باشد با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. از شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای حالتهای فراشناخت اونیل و جمال عابدی (1996) (پایایی 94/0)؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت (2004) (پایایی 87/0) و حافظه کاری دن (2008) (پایایی، 94/0) می شد. یافتهها: متغیر حالتهای فراشناخت و میانگین تمامی مؤلفههای حالتهای فراشناخت (آگاهی فراشناخت، راهبرد فراشناخت، خودبازبینی و برنامهریزی) بالاتر از حد متوسط قرار دارند. میانگین متغیر باورهای فراشناخت دانشآموزان پایین تر از حد متوسط قرار دارد. میانگین متغیر "کنترل ناپذیری و خطر پذیری" و متغیر کفایت شناختی و متغیر باورهای مثبت در مورد نگرانی پایین تر از حد متوسط قرار دارند. میانگینمتغیر "خودهشیاری شناختی" و متغیر "نیاز به کنترل افکار بالاتر از حد متوسط قرار داشت. و میانگین حافظه کاری دانشآموزان پایین تر از حد متوسط قرار دارد.
2017
03
20
79
98
https://trj.uok.ac.ir/article_46579_5806d501b252efa211ea2066551509b9.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
بافت آفرینی چارچوب بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درس پژوهی: یک مطالعه موردی کیفی
مهدی
محمدی
رحمت الله
مرزوقی
جعفر
ترک زاده
ابوالفضل
بختیاری
عبدالخالق
فلاحی
هدف: هدف کلی این پژوهش دستیابی به چارچوب بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. روش: طرح پژوهش، مطالعه موردی کیفی چندگانه بود. رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب براساس رویکرد بافت آفرینی است. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش متشکل از 17 نفر از اعضای هیأت علمیمتخصص در درسپژوهی، مدرسین درسپژوهی و معلمان مجری درسپژوهی بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و تکنیک معیار انتخاب شدند. کفایت تعداد مشارکتکنندگان براساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گرد آوری دادههای کیفی پژوهش، مصاحبه نیمهساختمند بود. اعتباریابی دادههای کیفی نیز از طریق دو معیار اعتبارپذیری و اعتمادپذیری و با استفاده از تکنیک همسوسازی دادهها صورت گرفت. با توجه به روش کیفی پژوهش از شیوه تحلیل مضمون (شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) با استفاده از نرمافزار N-Vivo برای تشکیل شبکه مضامین بهسازی حرفهای معلمان استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش، بیانگر وجود 51 مضمون پایه و سه مضمون سازمان دهنده (دانش، نگرش و مهارت) در حوزه بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. بر اساس چارچوب طراحی شده، میتوان دورههای درسپژوهی را بر مبنای دانشها، مهارتها و نگرشهای کسب شده به وسیله معلمان ارزشیابی نمود.
2017
03
20
99
128
https://trj.uok.ac.ir/article_46580_cdf87f83c40bd68402c9c1d0019f59ca.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
ارزیابی مهارتهای تدریس کارآفرینی بر اساس مدل بوریچ: رویکرد آمیخته
صبا
اجاقی
نادر
نادری
بیژن
رضایی
هدف: پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که کیفیت خدمات آموزش کارافرینی در دانشگاههای شهر کرمانشاه بر اساس مدل بوریچ چگونه است؟ روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از نوع پژوهشهای کیفی- کمی (آمیخته) است. جمعیت مورد مطالعه در بخش کیفی این پژوهش را صاحبنظران کارآفرینی به تعداد 22 نفر تشکیل میدهند که 17 نفر از آنان حاضر به همکاری با محقق بودند. همچنین جمعیت مورد مطالعه در بخش کمی نیز هنرآموزان دانشگاه فنی و حرفهای شهرستان کرمانشاه تعداد 104 نفر است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 82 نفر از آنها انتخاب شدند. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ از اساتید و صاحبنظران کارآفرینی در خصوص مهارتهای مورد نیاز جهت تدریس دروس کارآفرینی نظر سنجی به عمل آمد و گویههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی در 4 مقوله ویژگیهای فردی، مهارتهای تدریس، مهارتهای تجربی و مهارتهای ارتباطی طبقهبندی گردید. سپس 35 گویه به دست آمده جهت رتبه بندی و تعیین اولویت بر اساس مدل بوریچ، در پرسشنامهای محقق ساخته گنجانده شد و در اختیار هنرآموزان دانشکده فنی و حرفهای کرمانشاه قرار گرفت. یافتهها: بر اساس مدل بوریچ مشخص گردید که از میان مهارتهای مربوط به تدریس واحد کارآفرینی، به ترتیب اولویت، مهارتهای تدریس، مهارتهای تجربی، ویژگیهای فردی و مهارتهای ارتباطی اساتید و مدرسان کارآفرینی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
2017
03
20
129
145
https://trj.uok.ac.ir/article_46581_672f9dae8422044c4a60d92c3a18e8a5.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1395
4
3
تدریس محققانه برای یادگیری عمیق( مورد خاص:تدریس مدیریت عمومی)
علی
ذکاوتی قراگوزلو
هدف از اجرای درس مدیریت عمومی آشنا شدن دانشجو با علم و پیشینه دیسیپلین مدیریت عمومی، موضوعات مورد مطالعه در مدیریت، روش های تحقیق مدیریت، و کاربردهای ان در مدیریت عمومی. در نتیجه، نیل به این هدف کلی، انتظار می رود بینش نسبی در زمینه دانش سازمان یافته ای درباره POSDCORB ومناسبت تشکیل بقا و توسعه سازمان ها مکانیسم های حل تعارض ها ی مقدر درون سازمانی و برون سازمانی به دست آید.یادگیری الگوهای انتخاب اهداف راهبردها، الگوهای تصمیم گیری، و ارزشیابی فرآیند های اهداف مدیریتی سبک ها ومهارت های مرتبط، توسط دانشجو – و تصور نقش خود در مقام مدیر کارشناس یا ذی نفع- شکل بگیرد؛ دانشجوبتواند بتدریج بینشی نسبت به انباشت انتقادی دانش مدیریت به دست اورد.. در مقاله حاضر ابتدا از زمینه های معرفتی و اجتماعی که مفاهیم اصلی درس مدیریت عمومی در آن بافت یابی می شود..به این معنی که رمز گذاری از الفاظ و مفاهیم در دستگاه های فکری و روشی و فرهنگی و زبانی ضرورت پیدا می کند .پس به متظور شفافیت و وضوح و دقت و ارزشیابی لازم است که تمام مراحل عملی و نظری تحقیق در رمینه مناسب نظری آن جاداده شود. و در ادامه از گستره و ابعاد آن بحث خواهد شد؛ سپس به تدریس برای یادگیری سازگار پرداخته می شود و در ادامه اهداف کلی و جزئی مورد بررسی قرار می گیرد؛ در پایان نیز نتیجه گیری خواهد آمد
مدیریت
یاگیری سازگار
یادگیری عمیق
. فراشناخت
تدریس
2017
02
19
169
146
https://trj.uok.ac.ir/article_62594_f55614d1facb7c8276c6871f0d158608.pdf