TY - JOUR ID - 62605 TI - طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی دوره ابتدایی با تأکید بر هوش هیجانی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - شاکری, غلامرضا AU - عباسی, عفت AU - گرامی پور, مسعود AD - استاد دانشگاه فرهنگیان، پردیس امیر کبیر، کرج، ایران. AD - هیات علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 4 SP - 117 EP - 82 KW - هوش هیجانی KW - برنامه درسی KW - دوره ابتدایی KW - سلامت روانی KW - دانش‌آموزان DO - 10.22034/trj.2022.62605 N2 -  این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی هوش هیجانی در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول که طراحی الگو بود از دو روش استفاده شد. روش اول سنتز پژوهی و روش دوم از پدیدارشناسی استفاده شد و اطلاعات آن  از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان هوش هیجانی که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند به دست آمد. داده‌های بدست آمده از دو روش با رهیافت کدگذاری نظام‌مند تحلیل و الگوی مورد نظر استخراج شد، نتایج نشان داد در کلی‌ترین سطح با دو دلیل می‌توان از ضرورت پرورش هوش هیجانی دانش‌آموزان دفاع کرد: تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روانی و تأثیر هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. همچنین این نتیجه حاصل شد که بهترین رویکرد برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی رویکرد جامع، چندبعدی، کل‌نگر و تلفیقی است. در پایان الگویی ارائه شد که دارای سه بعد برنامه درسی موضوعی یا منظم، برنامه درسی تلفیقی و محیط و فضای مدرسه (خارج از کلاس درس) می‌باشد. دو بعد اول این الگو مربوط به کلاس درس می‌باشد و مخاطب اصلی آن دانش‌آموزان می‌باشند. بعد سوم آن مربوط به محیط فیزیکی و روانی مدرسه و خارج از کلاس درس می‌باشد که مخاطب اصلی آن را کارکنان مدرسه تشکیل می‌دهند. در مرحله دوم که بررسی اعتبار الگو با استفاده از روش دلفی بود  میزان توافق متخصصان برنامه‌ریزی درسی  و هوش هیجانی  که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند  91.16 درصد برآورد شد UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62605.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62605_22d30c1f20a71b18b9254d396974a206.pdf ER -