TY - JOUR ID - 62592 TI - طراحی و اعتبار سنجی الگوی آموزش خواندن در فضای مجازی مبتنی بر تعامل معلم-دانش‌آموز و والد-کودک برای دوره ابتدایی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - سلیمانی شبیلو, ناهید AU - فرید, ابوالفضل AU - مصرآبادی, جواد AU - حبیبی کلیبر, رامین AD - دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.تبریز.ایران AD - دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز AD - استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز AD - استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 4 SP - 32 EP - 1 KW - آموزش خواندن KW - الگوی آموزش خواندن KW - آموزش مجازی KW - تعامل معلم- دانش‌آموزان KW - تعامل والد- کودک DO - 10.22034/trj.2022.62592 N2 - این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش خواندن در فضای مجازی انجام‌شده است. جهت طراحی الگو از روش کیفی با مرور نظام‌مند ادبیات پژوهشی و جهت اعتبار سنجی از روش پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی شامل تمامی کتاب‌ها، مقالات پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و منابع اطلاعاتی اینترنتی درزمینه آموزش خواندن با توجه به فضای مجازی و تعاملات معلم- دانش‌آموز و والد- کودک بود؛ جامعه آماری جهت اعتبارسنجی الگو، متخصصان رشته‌های روانشناسی تربیتی، برنامه‌ریزی درسی، فنّاوری آموزشی، و نیز مدرسان و معلمان آموزش خواندن بودند که 15 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها یک پرسشنامه 8 سؤالی در مقیاس لیکرت بود. بر اساس یافته‌های این مطالعه، الگوی مفهومی با چهار عنصر اصلی شامل برنامه درسی خواندن، راهبردهای آموزشی، فناوری و تعاملات انسانی جهت طراحی الگوی پیشنهادی آموزش خواندن تعیین شد. همچنین، طراحی الگوی روندی در هشت مرحله شامل 1) پیش‌خوانی 2) زوج خوانی 3) آموزش راهبردها 4) تمرین راهبردها 5) بازخوانی 6) مرور راهبردها 7) روان‌خوانی 8) ارزیابی صورت گرفت. یافته‌های اعتبار سنجی نشان داد که الگوی پیشنهادی آموزش خواندن ازنظر متخصصان و معلمان دارای اعتبار مناسب است. درنتیجه می‌توان بر اساس نظر متخصصان از این الگوی هشت مرحله‌ای آموزش خواندن برای طراحی و آموزش خواندن در فضای مجازی مبتنی بر تعامل معلم-دانش‌آموز و والد-کودک در دوره ابتدایی بهره گرفت. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62592.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62592_1ba47f2e6b5ee878c7a4950efbaa0a0c.pdf ER -