TY - JOUR ID - 62495 TI - گامی برای اعتباربخشی الگوی پذیرش و استفاده از فناوری دیجیتال توسط معلمان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - نجف زاده, بخشعلی AU - برقی, عیسی AU - قاسم زاده, ابوالفضل AD - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 3 SP - 45 EP - 23 KW - اعتباربخشی KW - فناوری دیجیتال KW - پذیرش فناوری DO - https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.037 N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتباربخشی الگوی پذیرش و استفاده از فناوری دیجیتال توسط معلمان صورت‌گرفته است. روش پژوهش در این مطالعه، مرور سیستماتیک می‌باشد. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻋﻠﻤﯽ و رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد در زﻣﯿﻨﮥ پذیرش و استفاده از تکنولوژی دیجیتال توسط معلمان ﺑﻮد ﮐﻪ با توجه ‌به جست‌وجوی ﻣﻨﻈﻢ در پایگاه‌های اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ جمع‌آوری گردید. بر اساس ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ورود ﺗﻌﺪاد 86 ﻣﻘﺎﻟه و پایان‌نامه ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺧﺮوج ﺗﻌﺪاد 59 ﻣﻘﺎﻟه­ و پایان‌نامه ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻬﺎﯾﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. جهت تحلیل مصاحبه‌ها، از تحلیل محتوای کیفی و برای تجزیه‌وتحلیل متون از شش مرحله گاف (2013) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. برای تعیین روایی محیط طراحی شده نیز از نسبت روایی محتوا (CVR) و مقدار تعیین‌شده در جدول لاوشه بر اساس تعداد شرکت­کنندگان در آزمون استفاده شد. در این پژوهش 4 مضمون زمینه فردی، محیطی، فناوری و سازمانی به دست آمد. بر اساس مقادیر جدول لاوشه و با توجه ‌به تعداد مشارکت‌کنندگان (12 نفر)، سؤالاتی که مقدار نسبت روایی محتوای آن‌ها بیش از 56/0 بود، قابل‌قبول هستند. میانگین ضریب لاوشه (CVR) برای کل سؤالات الگوی پیشنهادی 83/0 برآورد شد. اعتبار الگوی پذیرش و استفاده از تکنولوژی دیجیتال توسط معلمان، معتبر شناخته شد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62495.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62495_d5ee8dd39f6bd6a821b1b454c9b180f2.pdf ER -