TY - JOUR ID - 62394 TI - تجارب زیسته معلمان از تدریس در کلاس‌های چندپایه JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - زوار, تقی AU - عبدالهی اصل, صیاد AU - بهاری, پروین AU - دلخوش, واقف AD - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 2 SP - 143 EP - 112 KW - تجارب زیسته معلمان KW - کلاس‌های چند پایه KW - آموزش ابتدایی DO - https://doi.org/10.34785/J012.2022.030 N2 - هدف پژوهش حاضر، توصیف تجارب زیسته معلمان از تدریس در کلاس‌های چند پایه دوره ابتدایی در مناطق روستایی است. در این مطالعه روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و میدان پژوهش شامل کلیه معلمان چند پایه دوره ابتدایی مناطق روستایی شهرستان ماکو بوده که از بین آن‌ها مشارکت‌کنندگان پژوهش به تعداد 15 نفر با روش نمونه‎گیری هدفمند ملاک محور، انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه کیفی نیمه ‌ساختاریافته گردآوری شد و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. جهت اعتباریابی داده‌ها، از نظرات اساتید متخصص، کارشناسان و معلمانی که مهروموم‌ها در مدارس و کلاس‌های چندپایه مناطق روستایی شهرستان ماکو خدمت نموده‌اند، استفاده گردید. تحلیل عمیق تجارب معلمان، به شناسایی و دسته‌بندی 6 مضمون اصلی: صلاحیت‌های معلمی، کارکردهای عدم برنامه‌ریزی و تأمین منابع انسانی، مسائل برنامه آموزشی، رفاه و امکانات، پشتیبانی و ارزش نهادن به کلاس‌های چند پایه  و مزایای کلاس‌های چند پایه و 11 زیر مضمون: روش‌های تدریس، کلاس‌داری، مشکلات دانش‌آموزان کلاس‌های چند پایه، مشکلات معلمان کلاس‌های چند پایه، مشکلات خانواده‌های دانش آموزان کلاس‌های چند پایه، محتوا و اجرای برنامه درسی، دستمزد معلمان و هزینه مدارس، کاستن از مشکلات کلاس‌های چند پایه، بهبود و افزایش بهره‌وری کلاس‌های چند پایه، جنبه‌های مثبت مربوط به معلمان و جنبه‌های مثبت مربوط به دانش‌آموزان منتج شد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62394.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62394_ad251f959d03cf96a4e8cd298d245f0f.pdf ER -