TY - JOUR ID - 62280 TI - فراتحلیلی بر پژوهش‌های آموزش چندفرهنگی، آموزش شهروندی، تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت دینی در ایران JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - محمدی, شیرکوه AD - استادیار دانشگاه سمنان، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 2 SP - 111 EP - 88 KW - تربیت چندفرهنگی KW - تربیت شهروندی KW - تربیت سیاسی KW - تربیت اخلاقی KW - تربیت دینی DO - https://doi.org/10.34785/J012.2022.029 N2 - بر پایه­ نظریه نهادی، پذیرفته­شدن نظام آموزشی توسط محیط بیرونی تنها در گرو نهادینه کردن ارزش­های انسانی- اجتماعی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا عملکرد آموزشی و تربیتی مدارس ایران در نهادینه کردن این ارزش­ها را مورد ارزیابی قرار دهد. بدین­منظور، فراتحلیلی کیفی بر تمامی پژوهش­هایی که به بررسی وضعِ موجود نظام آموزشی در نهادینه کردن ارزش­های چندفرهنگی،  شهروندی،  اخلاقی، سیاسی و دینی از سال 1387 تا 1399پرداخته بودند، انجام شد. در گام نخست، 323 پژوهش شناسایی شدند که تنها 94 پژوهش به بررسی وضع موجود پرداخته بودند. پس از کنترل کیفی و پایش این پژوهش­ها با استفاده از تکنیک کاسپ (CASP)، در نهایت، 89 پژوهش به فراتحلیل راه پیدا کردند. یافته­ها نشان داد که نظام آموزشی در نهادینه کردن ارزش­های انسانی- اجتماعی، ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است. از یک­سو، در آموزش­ها، توجهی ناکافی و نامناسب به این ارزش­ها شده است. از دیگرسو، رویکردی که در آموزش این ارزش­ها در پیش گرفته شده است، رویکردی غیرفعال، مکانیک و محافظه­کارانه بوده است که بهادگیری ژرفی در دانش­آموزان نمی­انجامد. این مساله سبب شده که دانش­آموزان تنها در سطح مفهوم با این ارزش­ها آشنایی پیدا کنند و گرایشی راستین و پایدار در آن­ها برای حرکت و روآوردن به این ارزش­ها ایجاد نشود. در نهایت، تنها اهرم­های فشار محیط بیرونی برای گذار به گونه­گون شدن مدارس است که می­تواند بستری برای نهادینه کردن ارزش­های انسانی- اجتماعی فراهم کند که خود نیز نیازمند هموار و همتراز شدن ساختار اجتماعی جامعه است. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62280.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62280_a2205734cfe0fdd78eb584cc9004ac55.pdf ER -