TY - JOUR ID - 62242 TI - چالش‌های پیش‌پای دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان مصلح اجتماع از منظر دانشجومعلمان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - یاری دهنوی, مراد AU - اسدپور, سارا AD - بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان، ایران AD - بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 4 SP - 253 EP - 224 KW - معلم KW - مصلح اجتماع KW - دوران دانشجویی KW - چالش‌ها KW - دانشگاه فرهنگیان کرمان DO - N2 - یکی از رسالت‌های اساسی مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌ فرهنگیان، آماده‌کردن و تربیت معلمان و مربیان مصلح اجتماع و فرهنگ می‌باشد. معلمان و مربیانی که دامنه تأثیرگذاری عمل تدریس، اندیشه و منش معلمی آنها، مرزهای کلاس درس‌شان را درنوردد و اجتماع محلی و ملی زیست‌بوم تربیتی‌شان را در طول تاریخ، متأثرسازد. تاریخ نهاد تعلیم و تربیت در هر کشوری، از ردپای قلم و قدم چنین معلمان مصلحی سرشار است. به نظر می‌رسد دانشگاه‌نوپای فرهنگیان در ایران، برای تربیت چنین معلمان و مربیان مصلح اجتماع، با چالش‌های زیرساختی و روساختی جدی مواجه است. هدف این پژوهش کیفی پدیدارشناسانه، ارزیابی نقش و عملکرد دانشگاه فرهنگیان در تحقق این رسالت مهم و چالش‌های پیش‌پای آن از منظر دانشجومعلمان می‌باشد. بدین منظور تجارب زیسته 70 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان کرمان، با روش پدیدارشناسی، مورد بررسی قرارگرفته‌است. نتایج تحلیل و روایت تجریه‌زیسته دانشجومعلمان در این موردحکایت از وجود ۹ چالش اصلی و ۳۷ چالش فرعی پیش‌پای دانشگاه دارد. از این رو، براساس پدیدارشناسی تجربه زیسته دانشجومعلمان طی دوران دانشجویی‌شان در دانشگاه فرهنگیان کرمان می‌توان گفت که دانشگاه نتوانسته‌است در راستای این رسالت اساسی خود تأثیرماندگاری بر دانشجویان بگذارد. سهل‌انگاری اهمیت آموزش دانش تخصصی در رشته‌های مختلف معلمی و دبیری، عدم الگوپردازی معلمان مصلح ایران در تربیت رسمی و غیر رسمی دوران دانشجویی، انگیزه زدایی از دانشجویان، حضور کم‌رنگ فضای نقدسازنده، پراهمیت‌بودن «حاشیه» نسبت به «متن» در دوران دانشجویی، و ... برخی از مهمترین چالش‌های فراروی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان و مربیان مصلح اجتماع از نگاه دانشجومعلمان می‌باشند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62242.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62242_07a863c0694364c83d35f77f52cb820f.pdf ER -