TY - JOUR ID - 62235 TI - بررسی تاثیر آموزش فیزیک با رویکرد مدل سازی بر بهبود یادگیری و رفع کج فهمی های دانش آموزان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - عزیزی, ابوالفضل AU - احمدی, فاطمه AU - ضمیرانوری, جاوید AU - رشیدی, رضا AD - دبیر - دبیرستان - دامغان - ایران AD - دانشیار دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. ایران AD - استادیار دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 4 SP - 272 EP - 254 KW - آموزش فیزیک KW - مدل سازی KW - یادگیری KW - کج فهمی DO - N2 - هدف: تمام پیشرفت‌ها و دستاوردهای بشری محصول یادگیری است. با توجه به اهمیت آموزش علوم، استفاده از روش‌های نوین تدریس برای یادگیری مفهومی فراگیران ضروری است. یکی از این روش ها، روش تدریس با رویکرد مدل سازی است که در آن، برای تشریح مباحث درسی از مسائل دنیای واقعی استفاده می‌شود و دانش آموزان به صورت گروهی این مسائل را حل می کنند که می‌تواند به درک مفهومی مطالب منجر شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مفاهیم فیزیک به روش مدل‌سازی بر بهبود یادگیری و رفع کج فهمی های دانش آموزان است.روش: برای این منظور یک نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به حجم 40 نفر از جامعه آماری دانش آموزان پسر سال دوم تجربی شهرستان دامغان انتخاب شد و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش یادگیری و رفع کج فهمی های دانش آموزان از آزمون محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده، استفاده گردید. در تحلیل داده‌‌ها از شاخص های آمار توصیفی، تحلیل استنباطی کواریانس، آزمون کلموگراف اسمیرنوف و خی دو استفاده شد.یافته: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش به روش مدل‌سازی بر بهبود یادگیری و اصلاح کج ‌فهمی‌ها تاثیر مثبت دارد. در واقع نتایج تحقیق حاکی از آن است که با مدل‌سازی می توان فرآیند شکل گیری ساختار دانش در فراگیران را بهبود بخشید و میزان درک آنها را از مفاهیم علوم افزایش داد که می تواند برای مدرسان علوم تجربی و متولیان آموزش علوم حائز اهمیت باشد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62235.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62235_384b0790c53f744f7fc56bb21c51bb4b.pdf ER -