TY - JOUR ID - 62144 TI - پایة دانش آموزشی معلمان زبان دوم: تفاوت‌های آنها بر اساس اشتیاق سازگار در مقابل جبری JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - اشکانی, پریسا AU - شعبانی, محمد باقر AU - کریمی, محمد نبی AU - اسفندیاری, رجب AD - گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران AD - گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران AD - گروه زبان‌های خارجی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 3 SP - 311 EP - 282 KW - پایة دانش آموزشی KW - معلمان زبان دوم KW - مقوله‌های اندیشگانی آموزشی KW - اشتیاق سازگار KW - اشتیاق جبری DO - N2 - بررسی پایة دانش آموزشی معلم(PKB)، از مهم‌ترین مفاهیمی است که در پژوهش‌های مرتبط با شناخت معلم مطرح شده است. یکی از مباحث مرتبط با مفهومPKB، تفاوت معلم‌ها از لحاظ فرآیندهای اندیشگانی است که خود ریشه در تمایزات فردی معلمان دارند. از این رو، در مقالة حاضر، به بررسی پایة دانش معلم و تأثیر اشتیاق معلم بر آن را پرداخته شده است.  در این تحقیق، تمرکز بر تحلیل فراوانی و بسامد اندیشه‌ها و مقوله‌های شناختی معلمان به روش تحلیلی از نوع همبستگی می­باشد در این راستا، از هشت معلم EFL ایرانی (چهار نفر دارای اشتیاق سازگار و چهار نفر اشتیاق جبری) به عنوان شرکت­کننده پژوهش استفاده شد. از روش مصاحبة بازسازی شده، برای یافتن واحدهای اندیشگانی آموزشی بهره گرفته شد. سپس، واحدهای اندیشگانی هر دو گروه دسته‌بندی، کدگذاری و مقوله‌بندی شدند. نتایج حاکی از آن بود که تفاوت‌های قابل توجهی میان دو گروه از معلمان شرکت­کننده وجود دارد. نتایج نشان داد که پایة دانش آموزشی(PKB) با اشتیاق ارتباط دارد. با این که هر دو گروه در بعضی مقوله‌های اندیشگانی اشتراک داشتند، اما معلم‌های گروه HP در مقایسه با معلم‌های OP تعداد بیشتری واحدهای اندیشگانی آموزشی(PTU) تولید کردند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62144.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62144_3a60fd184dfd574626bc6d5043a0f64b.pdf ER -