TY - JOUR ID - 62051 TI - وضعیت مؤلفه‌های الگوی برنامه درسی کارورزی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان (امکان‌سنجی اجرا) JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - رحیمی, اسماعیل AU - عصاره, علیرضا AU - احقر, قدسی AD - دانشجوی دکتری برنامه درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران ، ایران AD - استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه شعید رجایی ، تهران ، ایران AD - استاد تمام پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 2 SP - 155 EP - 127 KW - الگوی برنامه درسی KW - کارورزی KW - برنامه درسی KW - دانشگاه فرهنگیان KW - دوره کارشناسی DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی و امکان‌سنجی اجرای مولفه‌های الگوی برنامه درسی کارورزی در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از حیث روش به دست آوردن داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه متخصصان برنامه‌ریزی‌درسی دانشگاه‌های شهر تهران و کارشناسان گروه‌های درسی دفتر تألیف و اساتید و معلمان راهنما کارورزی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشند. با استفاده از جدول مورگان و روش تصادفی طبقه‌ای به ترتیب برای متخصصان برنامه‌ریزی درسی 52 نفر و برای استادان و معلمان 84 نفر برآورد گردیده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسش‌نامه، توسط 6 نفر از صاحب‌نظران حوزه برنامه درسی و اساتید تأیید شد. مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسش‌نامه 89/0 بود. نتایج آزمون t تک‌متغیری نشان داد که در کل میانگین مولفه‌ها و شاخص‌های برنامه درسی کارورزی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان با میانگین فرضی نمونه، در سطح معناداری 05/0 تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p-value ≤). بنابراین می‌توان این چنین استنباط کرد که میزان «مولفه‌ها و شاخص‌های برنامه درسی کارورزی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان» در حد «پایین‌تر از میانگین» ارزیابی شده است. بنابراین وضعیت شاخص‌های برنامه درسی کارورزی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در اجرا مساعد نیست. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_62051.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_62051_3c95a64f9bb823f0396469f469eca9e7.pdf ER -