TY - JOUR ID - 61923 TI - شناسایی مولفه های روایت پژوهی در راستای توسعه حرفه ای دانشجو- معلمان آموزش ابتدایی: یک مطالعه کیفی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - معصومی نژاد, رضا AU - میکائیلو, غلامحسین AU - شیخکانلوی میلان, امین AU - شیخه, کیمیا AD - دکتری برنامه ریزی درسی(نویسنده مسئول) مدرس دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران AD - دکتری برنامه ریزی درسی مدرس دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران. AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی AD - کارشناسی آموزش ابتدایی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 1 SP - 173 EP - 154 KW - روایت پژوهی KW - توسعه حرفه ای KW - دانشجو- معلمان DO - N2 - هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین شاخصه های روایت پژوهی به عنوان یک فعالیت معلم محور بود که باعث رشد حرفه ای دانشجویان- معلمان در مدارس ابتدایی می شود. روش: رویکرد تحقیق کیفی از نوع تحلیل مضمون با تاکید بر داده محوری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل در دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است که 18 نفر از آنان به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع همگون مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای از آنها صورت گرفت و نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای اعتبار سنجی یافته ها از روش خود بازبینی محقق، تکنیک کنترل اعضا و توصیف غنی داده ها استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، فرایند 3 مرحله ای ترکیبی متشکل از روش کینگ و هاروکس (2010)، براون وکلارک (2006) و آتراید- استرلینگ (2001) مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که در شبکه مضامین، مولفه های هویت پذیری عملی، خودپژوهی، آگاهی معلمان و کاوشگری آموزشی مضامین فراگیری هستند که با 17 مضمون سازمان دهنده و 161 مضمون پایه می توانند شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای دانشجو- معلمان را تحقق بخشند. نتایج نشان داد که روایت پژوهی چارچوب آموزشی نوآورانه ای است که می تواند قابلیت های معلمان را در حوزه های مختلف علمی توسعه دهد و زمینه عکس العمل مطلوب آنها را در برخورد با مسائل آموزشی فراهم سازد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61923.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61923_ec13d2f13080ff560b023ba85164d7df.pdf ER -