TY - JOUR ID - 61880 TI - اعتبار سنجی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - ابدام, رضا AU - قلتاش, عباس AU - ناطقی, فائزه AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک .ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت AD - دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 1 SP - 42 EP - 23 KW - اعتبارسنجی KW - برنامه درسی KW - شایستگی عمومی KW - دوره دوم متوسطه نظری DO - N2 - هدف: هدف از این تحقیق اعتبار سنجی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری بود.روش­ها: روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بوده که داده­های آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع­آوری گردید. جامعه آماری شامل متخصصان برنامه‌ریزی درسی و کلیه دبیران و کارشناسان دوره متوسطه نظری استان فارس می‌باشد. نمونه آماری در بخش کمی در دو مرحله انتخاب گردید در ابتدا 10 نفر از متخصصان برنامه­ریزی درسی به‌صورت هدفمند انتخاب و سپس از بین کلیه دبیران و کارشناسان دوره متوسطه نظری استان فارس که در زمینه برنامه‌ریزی درسی صاحب‌نظر بودند 80 نفر به‌عنوان نمونه آماری به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری برای جمع­آوری داده­های، در مرحله کیفی شامل تحلیل محتوای قیاسی و در مرحله کمی پرسشنامه‌ای است که براساس یافته­های بخش کیفی تدوین شده است که روایی صوری پرسشنامه‌ مورد تأیید 15 تن از اساتید علوم تربیتی همچنین پایانی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 92/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده­ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی با نظام مقوله‌بندی قیاسی و روش‌های کمی ازجمله تحلیل عاملی از طریق نرم­افزار SPSS تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگی‌های عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی هستند که یافته ­ها مرتبط با عناصر اصلی هدف، محتوا، روش و ارزشیابی را مورد تأیید قرار داد. هم‌چنین ویژگی‌های عناصر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری استخراج و طراحی شد. همچنین می­توان نتیجه گرفت که فرایند، مراحل و چگونگی ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری، منتج از پژوهش‌های پیشین در رابطه با موضوع بود. الگوی مذکور پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحب‌نظران و اعمال تعدیل­ها، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش می­تواند در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی مورداستفاده قرار گیرد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61880.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61880_d925ad00bfa404fb17078bd72661a62b.pdf ER -