TY - JOUR ID - 61675 TI - تحلیل برنامه درسی تربیت زیبایی شناسی و شناسایی راهبردهای آموزشی زیبایی شناسانه در دانشگاه فرهنگیان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - ابراهیمی نیا, علی AU - زنگنه مطلق, فیروزه AU - جعفریان یسار, حمید AU - محمدی نائینی, مژگان AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران AD - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 4 SP - 192 EP - 164 KW - برنامه درسی KW - راهبردهای زیبایی شناسی KW - نظام تربیت‌معلم KW - تربیت زیبایی شناسی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای آموزشی تربیت زیبایی شناسی در دانشگاه فرهنگیان و تحلیل برنامه درسی تربیت زیبایی شناسی آن بود.این پژوهش برخوردار از راهبرد کیفی است. برای پاسخ به سؤال اول از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس نظر آیزنر از روش «خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی» استفاده شد. جامعه آماری و نمونه در این بخش، برنامه درسی رشته های کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان بود. برای پاسخگویی به سؤال دوم با استفاده از روش نظریه بنیادی و روش نمونه گیری هدفمند، با 13 نفر از صاحب‌نظران حوزه علوم تربیتی، هنر و زیبایی شناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده های گرد‌آوری‌شده با روش استراوس و کوربین در سه مرحله، (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای اعتباربخشی از روش دلفی استفاده شد.یافته ها بیانگر آن است که واحدهای درسی مرتبط باتربیت زیبایی شناسی نیاز به بازنگری در تعداد و محتوا دارد. در این میان افزایش واحدهای تربیت زیبایی شناسی رشته آموزش کودکان استثنایی و گنجاندن آن واحدها در برنامه درسی رشته های مختلف مهارت آموزان ماده 28 در اولویت رسیدگی قرار دارد. براساس یافته های برآمده از تحلیل داده ها، راهبردهای آموزشی تربیت زیبایی‌شناسی عبارت‌اند از: زیبایی‌شناسی کالبدی، مهارتهای خُرد زیبایی‌شناسی، روش های مبتنی بر زیبایی‌شناسی، تدریس زیبایی شناسانه، راهبردهای زیبایی شناسانه دانشجو محور، روشهای زیبایی شناسانه مبتنی بر فناوری، تجربه های زیبایی شناسانه، سواد زیبایی‌شناسی استاد، راهبردهای زیبایی‌شناسی عمومی، همچنین مقوله هسته ای «راهبردهای زیبایی شناسانه» و مهم ترین مؤلفه راهبردهای آموزشی «تلفیق و تنوع» است. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61675.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61675_d080e6fb358fef78553862233dc5673e.pdf ER -