TY - JOUR ID - 61664 TI - بررسی تأثیر روش آموزش ناسازی معنایی بر مهارت نوشتن خلاق دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - یوسف زاده, محمد رضا AD - دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 1 SP - 134 EP - 121 KW - ناسازی معنایی KW - فضای دهنی KW - شیکه معنایی KW - نوشتن خلاق DO - N2 - هدف: هدف پژوهش بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر ناسازی معنایی بر مهارت نوشتن خلاق دانش‌آموزان بود.روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون –پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر سال اول دوره دوم متوسطه ناحیه دو همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند که تعداد کل آن‌ها 1021 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای 32 نفر دانش‌آموز پسر پایه اول دوره دوم متوسطه به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار اندازه‌گیری آزمون محقق ساخته بود. این آزمون دارای 20 سؤال بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوی CVR استفاده شدوبراین اساس سؤالات در اختیار 12 نفر از معلمان رشته ادبیات فارسی قرار گرفت و.میزان روایی محتوایی 79/. محاسبه شد که براساس جدول لاوشه از روایی محتوایی لازم برخوردار بود. برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان آن 81/. محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون آماری کالموگروف- اسمیرونف، آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میزان مهارت نوشتن خلاق دانش‌آموزانی که به روش ناسازی معنایی آموزش‌دیده‌اند با مهارت نوشتن خلاق دانش‌آموزانی که به روش عادی آموزش‌دیده‌اند، تفاوت معنی‌دار وجود داشت. به‌عبارت‌دیگر روش آموزش ناسازی معنایی میزان مهارت نوشتن خلاق دانش‌آموزان را افزایش داده است. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61664.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61664_104c682a482eb88faaac356d0de9e939.pdf ER -