TY - JOUR ID - 61635 TI - تعیین روایی و پایایی پرسشنامه عجین‌شدگی تحصیلی دانشجویان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - شرفی, محمد AU - مبارکی, احسان AU - محمدی, رضا AD - دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد، ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 2 SP - 214 EP - 197 KW - روایی KW - پایایی KW - عجین شدگی تحصیلی KW - پرسشنامه KW - دانشگاه DO - N2 - پژوهش حاضر به‌منظور سنجش روایی و پایایی ابزار عجین‌شدگی تحصیلی دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95- 96 (17406 دانشجو)می‌باشند. حجم نمونه با استفاده از روش تعیین حجم نمونه در مدل‌یابی معادلات ساختاری 550 نفر تعیین شد (550=n).روش پژوهش از نوع همبستگی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه گونوک و کوزو (2015) بود که در بین نمونه‌های پژوهش بصورت تصادفی طبقه‌ای توزیع گردید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و تحلیل مؤلفه‌های اصلی بررسی شدند. نتایج نشان داد مقیاس یاد شده پس از حذف 6 گویه از طریق تحلیل اکتشافی از شش مؤلفه و 48 گویه تشکیل شده که 931/61 درصد واریانس عجین‌شدگی تحصیلی دانشجویان را تبیین می‌کند. همچنین بررسی پارامترهای تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل عجین‌شدگی تحصیلی دانشجویان با شش عامل و شاخص‌های قابل قبول از برازش لازم برخوردار است و برای سنجش میزان عجین‌شدگی تحصیلی دانشجویان می توان از آن بهره برد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61635.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61635_0c14bd31e793842fe49fd7483489e102.pdf ER -