TY - JOUR ID - 61518 TI - طرح مدل ساختاری پیش بینی روحیه پژوهشگری دانش آموزان با استفاده از سبک های تدریس و سبک های تفکر معلمان. JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - شفیعی سروستانی, مریم AU - جهانی, جعفر AU - راخداپور, اسداله AD - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - دانشیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - کارشناس ارشد برنامه درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 1 SP - 241 EP - 218 KW - واژگان کلیدی: سبک تدریس معلمان KW - سبک تفکر معلمان KW - روحیه‌پژوهشگری DO - https://doi.org/10.34785/J012.2020.733 N2 - هدف: پژوهش حاضر به طرح مدل ساختاری پیش‌بینی روحیه پژوهشگری دانش آموزان با استفاده از سبک‌‌های تدریس و سبک‌های تفکر معلمان پرداخته است.روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان و معلمان دوره اول متوسطه نواحی چهارگانه شهر شیراز هست که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد نمونه 600 دانش‌آموز و 60 معلم انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک‌های تدریس (Grasha and Richman, 2002)، پرسشنامه سبک‌های تفکر (Harrison, and Bramson, 2002) و پرسشنامه روحیه‌ی‌ پژوهشگری (Mohammad Sharifi, 2013) بود، ضریب آلفای کرونباخ آن‌ها به ترتیب 79/0، 91/0 و 81/0 بود. یافته‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای Spss و Lisrel و با بهره‌گیری از روش‌های آماری آزمون تی تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان بالاتر از حد متوسط است، سبک غالب تدریس معلمان، سبک تدریس تسهیل‌کننده و سبک غالب تفکر آنان سبک تحلیل‌گرایی هست. رابطه معناداری بین تعدادی از سبک تدریس و سبک تفکر معلمان مشاهده شده است. رابطه‌ای معنی‌دار و مستقیم بین انواع سبک تدریس معلمان و روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان وجود دارد. سبک تدریس و سبک تفکر معلمان به‌طور همزمان پیش‌بینی کننده معناداری برای روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان می‌باشند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61518.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61518_976e3d39826ab873bfd68d505c18de73.pdf ER -