TY - JOUR ID - 61452 TI - تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مؤلفه‌های آموزش چندفرهنگی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - احمدرش, رشید AU - مصطفی زاده, اسماعیل AD - استادیارجامعه‌شناسی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه کویه،اقلیم کردستان، عراق Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 4 SP - 48 EP - 24 KW - مطالعات اجتماعی KW - دوره اول متوسطه KW - مؤلفه‌های آموزش چندفرهنگی KW - تحلیل محتوا DO - https://doi.org/10.34785/J012.2019.664 N2 - هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه (پایه های هفتم ،هشتم ونهم) براساس مولفه‌‌های آموزش چند‌فرهنگی به منظور شناسایی میزان توجه به این مولفه هاست . در این پژوهش از روش توصیفی وتحلیل محتوا استفاده شده است.روش مورد استفاده برای توصیف داده‌ها فراوانی،درصدفراوانی،جداول وبرای تحلیل محتوای پژوهش، از آزمون مجذور خی تک متغیری استفاده شده و واحدتحلیل نیز صفحات(متن،تصاویر وفعالیت‌ها) کتاب می باشد.جامعه آماری شامل سه جلد کتاب تالیف سال 1395 با عنوان مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بود ودر مجموع489 صفحه ازکتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه راشامل می‌شدند. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که تفاوت کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم در میزان توجه به مولفه-های آموزش چند‌فرهنگی معنی‌دار می‌باشد. بی توجهی به تعدادی از مولفه ها در محتوای کتابها دیده می‌شود که نیازمند توجه در چاپ‌های بعدی می باشند. بر اساس یافته‌هایی به دست آمده در این پژوهش از میان ده مولفه آموزش چند‌فرهنگی بیشترین توجه به مولفه‌های شماره 1- انعکاس وپذیرش تنوع قومی، نژادی، محیطی، دینی و مذهبی در برنامه‌های درسی4- حمایت از حفظ و انتقال میراث فرهنگی وقومی 6 - تحکیم همبستگی وانسجام اجتماعی 8- آگاه سازی کودک از وجود سایر فرهنگها، جوامع و شیوه‌های زندگی 9- افزایش مهارتها تعاملی ( تحمل وبردباری افراد،تساهل ،همدلی ،اعتماد و...)در بین اقوام ونژادها شده است اما به پنج مولفه‌ی دیگر کمترین توجه مبذول شدهاست. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61452.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61452_9eef9d685374bd335055e26f28330ac2.pdf ER -