TY - JOUR ID - 61443 TI - تدوین و اعتباریابی مدل آموزش مجازی سوادآموزان دورۀ انتقال JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - محمدی, رضا AU - سرمدی, محمدرضا AU - ابراهیم زاده, عیسی AU - معصومی فرد, مرجان AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش ازدور، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران AD - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 4 SP - 237 EP - 214 KW - مدل آموزش مجازی KW - سوادآموزان KW - دورۀ انتقال KW - اعتباریابی DO - https://doi.org/10.34785/J012.2019.378 N2 - هدف: این پژوهش با هدف ارائه و اعتباریابی مدل آموزش مجازی سوادآموزان دورۀ انتقال انجام شده است.روش: پژوهش حاضر با روش ترکیبی یا آمیخته از نوع اکتشافی متوالی انجام شده است. به‌دلیل استفاده از روش نمونه‌گیری نظری، در مراحل مختلف گردآوری و تحلیل داده‌ها، حجم نمونه و معیار نمونه‌گیری متغیر بود. در راستای تدوین مدل از تحلیل تماتیک استفاده شد و بر پایۀ مطالعات اسنادی و کتاب‌خانه‌ای، ابتدا 12 مؤلفه و 34 زیرمؤلفه از داده‌های کیفی استخراج و سپس مدل آموزش مجازی تدوین و به‌منظور اعتباریابی به متخصصان ارائه گردید. یافته‌ها:در این پژوهش مؤلفه‌های مدل شامل آموزش مجازی سوادآموزان، ویژگی‌های سوادآموزان بزرگسال، موقعیت یادگیری و عناصر آموزش، اصول یادگیری، فرهنگ یادگیری، محیط یادگیری، تجارب یادگیری، اهداف، محتوا، روش‌های تدریس، و ارزیابی است. تلفیق این مؤلفه ها منجر به تدوین مدل آموزش مجازی سوادآموزان گردید. نتایج آزمون t در سطح اطمینان 95/0 برای تمام سؤالات معنی‌دار بود. همچنین میانگین نظرات متخصص ها در خصوص کلیۀ مولفه های پرسشنامه 40/4 می باشد که نشان دهندۀ مناسب بودن مدل می باشد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61443.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61443_e1875bc8c3a14aa9590eff6f86b59dc8.pdf ER -