TY - JOUR ID - 61295 TI - اثربخشی آموزش گروهی خودتنظیمی هیجانی بر راهبردهای انگیزشی، اهمال‌کاری تحصیلی و سلامت روانی دانش‌آموزان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - امانی, احمد AU - عیسی نژاد, امید AU - پشاآبادی, سمیرا AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج_ایران AD - استادیار گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج_ایران AD - کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی، دانشگاه کردستان، سنندج_ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 3 SP - 208 EP - 181 KW - واژه‌های کلیدی: آموزش خودتنظیمی هیجانی KW - راهبردهای انگیزشی KW - اهمال‌کاری تحصیلی KW - سلامت روان DO - 10.34785/J012.2019.652 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی خودتنظیمی هیجان بر راهبردهای انگیزشی، اهمال­کاری تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه دانش­آموزان دوره­ی متوسطه شهر کامیاران در سال تحصیلی 95-96 می­باشند. نمونه موردمطالعه 30 نفر بود که از بین افراد شرکت­کننده 30 نفر انتخاب‌شده به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ)، پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی و پرسشنامه سلامت ­روان (GHQ) بود. گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجان را به مدت 8 جلسه دریافت نمودند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافته ­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر اهمال­کاری تحصیلی و برخی از مؤلفه‌های راهبردهای انگیزشی و برخی از سلامت­ روان مؤثر بوده است؛ و اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجان بعد از دو ماه همچنان باقی‌مانده است. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61295.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61295_3a8f550973001da69e161c183a88136d.pdf ER -