TY - JOUR ID - 61092 TI - نقش دانش، نگرش و مهارت دبیران دوره متوسطه در بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یاد گیری JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - پیری, موسی AU - بابایی, شهلا AU - مهدیپور, مریم AD - هیات علمیٰ گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسیٰ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز - ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسیٰ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز - ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 2 SP - 1 EP - 20 KW - آموزش KW - فناوری اطلاعات KW - معلمان KW - دوره متوسطه DO - 10.34785/J012.2019.253 N2 -   هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دانش، نگرش و مهارت در بکارگیری فناوری ‏اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری بود.    روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دبیران دوره اول و دوم متوسطه شهر مریوان به تعداد 600 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 234 نفر تعیین شد. برای جمع‏آوری داده‏ها از دو پرسشنامه محقق ساخته دانش، نگرش و مهارت دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری استفاده شد که روایی صوری  پرسشنامه‏ها توسط اساتید و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت.  پایایی پرسشنامه‏ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 79/0  بدست آمد. داده‏ها با استفاده از روش‏های آماری توصیفی و استنباطیبا استفاده از نرم‏افزار spss22 مورد تحلیل قرار گرفت.    یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که: بین دانش دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات، بین نگرش دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه و بین مهارت‏های دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنی‏داری وجود دارد. همچنین بر اساس دانش، نگرش و مهارت‏های دبیران می‏توان میزان بکارگیری فناوری اطلاعات را پیش‏بینی کرد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61092.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61092_24d6ef46c0eef9bef1efaee713dd004b.pdf ER -