TY - JOUR ID - 61066 TI - تأثیر تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای بر بهبود تفکر خلاق دانش‌آموزان JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - حبیبی کلیبر, رامین AU - فرید, ابوالفضل AU - بهادری خسروشاهی, جعفر AD - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 1 SP - 173 EP - 188 KW - تدریس بدیعه پردازی KW - یادگیری هفت مرحله ای KW - تفکر خلاق DO - 10.34785/J012.2019.563 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر الگوی تدریس بدیعه­پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله­ای بر بهبود تفکر خلاق دانش­آموزان بود. روش: طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیش­آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانش‌آموز انتخاب و به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای خوشه­ای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی­های گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعه­پردازی) و آزمودنی‌های گروه آزمایش دوم (الگوی چرخه­ی یادگیری هفت مرحله­ای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعه­پردازی و چرخه­ی یادگیری هفت مرحله­ای بر تفکر خلاق دانش­آموزان تأثیر دارد. در واقع الگوی تدریس بدیعه­پردازی و چرخه­ی یادگیری هفت مرحله­ای باعث افزایش تفکر خلاق در دانش­­آموزان می­شود. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61066.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61066_dfd3b113ac88afe5d9df685157177f9c.pdf ER -