TY - JOUR ID - 60938 TI - نقش پایستگی‎ آموزشی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیش‎بینی تاب آوری تحصیلی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - یوسف وند, مهدی AU - قدم پور, عزت اله AU - صادقی, مسعود AU - غلامرضایی, سیمین AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. AD - دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. AD - استادیار روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران AD - استادیار روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 4 SP - 127 EP - 144 KW - واژگان کلیدی: تاب آوری تحصیلی KW - پایستگی‎تحصیلی KW - هیجانات تحصیلی KW - مکان کنترل DO - N2 - هدف: هدف ازاین پژوهش نقش پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیش‎بینی تاب­آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97 - ۱۳۹6بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می­دادند. نمونه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بودندکه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‎ها ازپرسشنامه‌های پایستگی تحصیلی، مکان کنترل، هیجانات تحصیلی و تاب­آوری تحصیلی استفادهشد. داده‎ها با روش‎های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها:یافته‎ها نشان داد که بین پایستگی تحصیلی، مکان کنترل درونی و هیجانات تحصیلی هیجانات مربوط به یادگیری و هیجانات مربوط به کلاس درس با تاب­آوری تحصیلی، رابطه مثبت و معنی­دار و بین مکان کنترل بیرونی با تاب­آوری تحصیلی یک رابطه مثبت و غیر معنی­داری، وجود دارد.به‌طورکلی نتایج حاکی از اهمیت نقش متغیرهای پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیش‎بینی تاب­آوری تحصیلی بود. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_60938.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_60938_8ccc1996e98bd81cc10110c7ff4d5958.pdf ER -