TY - JOUR ID - 59826 TI - هم‌سنجی تأثیر آموزش مدیریت خشم با آموزش همدلی در پرخاشگری دانش‌آموزان دختر JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - غلامرضایی, سیمین AU - نصیری هانیس, غفار AU - منصوری جلیلیان, افسانه AU - حسینی, حسین AU - مهدی عراقی, مریم AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران؛ AD - دانشجوی دکتری ، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران؛ AD - کارشناس ارشد روان-شناسی عمومی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران؛ AD - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران؛ AD - استادیار گروه روان شناسی , دانشگاه پیام نور تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 4 SP - 185 EP - 201 KW - همدلی KW - مدیریت خشم KW - پرخاشگری KW - دانش آموزان DO - N2 - هدف: اینپژوهش با هدف هم سنجی اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مدیریت خشم بر تراز پرخاشگری دانش­آموزان دختر شهرستان اسلام‌آباد غرب به انجام رسیده است.  روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی است و با به‌کار بستن طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام‌شده است. جامعه­ آماری همۀ دانش ­آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان اسلام‌آباد غرب بود که تعداد 60 نفر از آن‌ها به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای گزینش و به روش تصادفی ساده در دو گروه هم‌اندازۀ آزمایش و گروه  گواه گمارده شدند. برای گرد‌آوری داده­ها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و مصاحبه بالینی به‌کاربرده شد. برای گروه‌های آزمایش آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در هشت جلسه 70 دقیق ه­ای برگزار شد، درحالی‌که گروه‌های گواه مداخله­ ای دریافت نکردند. داده‌های گردآوری‌شده با بهره‌گیری از آزمون تحلیل پراکنش یک‌راهه تحلیل شد. یافته­ ها: برآیند آزمون تحلیل پراکنش نشان داد آموزش مهارت هـــمدلی (001/0>P و 32/157 F=) و مدیریت خشـــم (001/0>P و 95/21 F=) در سنجش با گروه‌های گواه بر کاهش پرخاشگری دانش­آموزان موثر بوده است. برآیند آزمون تعقیبی کمینه تفاوت معنی‌دار نیز نشان داد کاهش متغیر وابسته در گروه‌های آزمایش در سنجش با گروه‌های گواه معنی‌دار (001/0>P) ولی تفاوت تأثیر گروه‌های آزمایش معنی‌دار نیست. ازاین‌رو کارآمدی آموزش مهارت‌های همدلی و مدیریت خشم برای دانش آموزان پرخاشگر به کارشناسان آموزش‌وپرورش گوشزد می‌گردد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_59826.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_59826_7e5016fd8ff52ea7f7dd34cceb9a0116.pdf ER -