TY - JOUR ID - 54301 TI - بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی از دیدگاه نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - یوسفی, نورالدین AU - عبادی, سامان AU - ساعدی دویسه, مجید AD - استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران؛ AD - دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه، ، کرمانشاه، ایران؛ AD - دانشجوی دکترای رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 3 SP - 1 EP - 21 KW - انگیزش زبان دوم KW - نظام خود انگیزشی زبان دوم KW - عوامل انگیزشی KW - دانشجویان مقطع کارشناسی DO - N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌های غیر زبان‌های خارجی از دیدگاه نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» است. روش: برای شناسایی عوامل انگیزشی از رویکرد کیفی  شامل مصاحبه و یادداشت روزانه در گردآوری داده‌ها استفاده‌ شده است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، نظریات گروهی از کارشناسان دریافت و سؤالات مصاحبه که از نوع نیمه‌ سازمان ‌یافته است از این منابع تهیه شدند. شرکت‌کنندگان 40 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه‌ کردستان و رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94 بودند. از روش نمونه‌گیری هدفمند مبتنی بر تکنیک معیار استفاده شده است و معیار تعیین‌شده تحصیل در مقطع کارشناسی رشته‌های غیر زبان‌های خارجی بود. با روش تحلیل محتوا موضوعات کلیدی در داده‌ها  شناسایی و کدبندی شدند. سپس بر مبنای چارچوب نظری پژوهش چند طبقه محتوایی تعیین شدند. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش به اعتبارسنجی نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» در این بافت خاص کمک می‌کند و نشان می‌دهد که این نظریه می‌تواند در تبیین و ارزیابی انگیزش جامعه هدف این پژوهش مورد استفاده قرار گیرد. علاوه‌بر این، یافته‌ها نشان می‌دهند که عنصر «تجربیات یادگیری زبان دوم» قوی‌ترین عامل انگیزشی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌های غیر زبان‌های خارجی است که به‌صورت چهار مضمون اصلی خود را نشان داد. همچنین مشخص شد که خود آرمانی زبان دوم عامل انگیزشی قوی‌تری است تا خود بایسته زبان دوم. این نتایج اهمیت توجه به مواد آموزشی و برنامه درسی متناسب با «خودهای ممکن» و اهمیت توجه به ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای معلم در راستای ایجاد انگیزش را نشان می‌دهد.   UR - https://trj.uok.ac.ir/article_54301.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_54301_234712e4cd521699d127e733769b1c26.pdf ER -