TY - JOUR ID - 49217 TI - تأثیر ارائه برنامه درسی فرایندمحور بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا و پایین توانش زبانی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - یحیی زاده جلودار, سلیمان AU - طالبی, سید حسن AD - دکتری روانشناسی تربیتی استادیار آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران، ایران؛ AD - استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه مازندران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 1 SP - 25 EP - 46 KW - برنامه‌ریزی درسی KW - تدریس KW - توانش زبانی KW - انگیزش KW - نگرش به یادگیری DO - N2 - هدف: این پژوهش به این منظور انجام شده است تا تأثیر برنامه‌ریزی درسی  بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا و پایین توانش زبانی را بررسی نماید. روش‌:با استفاده از یک مطالعه شبه آزمایشی دو گروه الف و ب از دانشجویان در درس زبان انگلیسی عمومی‌در مقطع کارشناسی در 14 جلسه مورد مطالعه قرار گرفتند. در ابتد به هر دوگروه به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه 22 سوالی گاردنر AMTB)) مبنی بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی داده شد. گروه الف با استفاده از طرح درس و سرفصل‌های مشخص هم برای کل دوره و هم برای هر جلسه‌ مورد تدریس قرار گرفت، درحالی‌که در گروه ب تنها طرح درس کل دوره در ابتدای نیمسال برای تدریس ارائه گردید. نمرات در نرم‌افزار SPSS با استفاده از تحلیل کواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: پژوهش نشان داد که برنامه‌ریزی درسی با طرح درس و سرفصل‌های مشخص هم برای کل دوره و هم برای هر جلسه‌  تأثیر معناداری بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی دارد درحالی‌که در بین دو سطح توانش زبانی انگلیسی در انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی تأثیر معناداری مشاهده نشد. لذا از آن‌جاکه انگیزش و نگرش دو عامل عاطفی بسیار مهم در امر یادگیری هستند، پیشنهاد می‌شود برای ارتقای این دو عامل مدرسین زبان عمومی ‌جهت ارتقای یادگیری زبان انگلیسی طرح درس مدون و مشخص نه تنها برای کل دوره بلکه برای هر جلسه به دانشجویان ارایه دهند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_49217.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_49217_28f01e817ceaa1a0f30a732a9747a1b9.pdf ER -