TY - JOUR ID - 45813 TI - رابطه هوش‌های چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر رشته‌های علوم انسانی،ریاضی و تجربی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - ابراهیمی, صلاح الدین AU - حکیم زاده, رضوان AU - حجازی, الهه AD - دانشجوی دکتری مدیریت اموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه روش ها و برنامه درسی و آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 2 SP - 95 EP - 112 KW - هوش‌های چندگانه KW - رشته تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی KW - جنسیت DO - N2 - هدف: در پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفه‌های هوش چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر وپسر رشته‌های تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی مقطع  پیش‌دانشگاهی شهرستان مهاباد بررسی شده است. تعداد 320 نفر (176 نفر دختر و 144 نفر پسر) به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. روش: روش پژوهش در این مطالعه، توصیفی- همبستگی است. اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمون هوش چندگانه گاردنر به‌دست آمد. و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروسی که دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی کسب می‌کنند استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مؤلفه‌های هوش ریاضی و کلامی رابطه مثبت معناداری معناداری با پیشرفت تحصیلی دارند و هوش موسیقایی رابطه منفی معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که به‌ترتیب مؤلفه‌های هوش ریاضی و هوش کلامی بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد که بین مؤلفه‌های هوش چندگانه گاردنر برحسب رشته‌های تحصیلی تفاوت وجود دارد و آزمون تعقیبی Tuky در مورد مقایسه میانگین سه گروه نشان‌دهنده تفاوت معنادار بین میانگین نمرات رشته انسانی با رشته ریاضی و علوم تجربی در هوش کلامی و بین میانگین نمرات رشته ریاضی  با رشته انسانی و علوم تجربی در هوش ریاضی بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره  نشان داد که بین مؤلفه‌های هوش چندگانه گاردنر در دو جنس دختر و پسر تفاوت وجود دارد و این تفاوت در هوش‌های ریاضی و کلامی معنادار می‌باشد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_45813.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_45813_32638b558da25721a399346ac6ef0cf0.pdf ER -