TY - JOUR ID - 42977 TI - تدوین و اعتبار یابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر گفت‌وشنود JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - منصوری, صابر AU - نیلی احمدآبادی, محمد رضا AU - فردانش, هاشم AU - دلاور, علی AU - امیرتیموری, محمد حسین AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی اموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران، ایران AD - دانشیار داتنشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 1 SP - 147 EP - 174 KW - الگوی طراحی آموزشی KW - گفت‌و شنود DO - N2 - هدف: گفت‌وشنود عمیق‌ترین روش ارتباطی است که منجر درک و فهم مشترک و یادگیری می‌شود. رویکردهای یادگیری سازنده‌گرایی و ارتباط‌گرایی سهم عمده­ای در توجه به گفت‌وشنود به‌عنوان یک شیوه ارتباطی و آموزشی داشته­اند. هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر گفت‌وشنود است. روش: روش پژوهش نظریه زمینه‌ای یا نظریه برخاسته از داده‌هاست. جامعة آماری پژوهش شامل اسناد و مدارکی که از 1980 تا 2016 در زمینه گفت‌وشنود در پایگاه‌های اطلاعاتی منتشر شده است. که از 183 منبع اعم از مقاله، کتاب و پایان‌نامه 74 منبع به شیوة نمونه‌گیری نظری به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه‌وتحلیل داده به شیوه تحلیل تماتیک به‌منظور استخراج مؤلفه‌های اصلی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر گفت‌وشنود صورت گرفت. یافته‌ها: بنابر یافته‌ها الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر گفت‌وشنود شامل چهار چهار مؤلفه اصلی 1- حلقه‌های گفت وشنود 2- محتوا/ زمینه 2- هدف 3- ارزشیابی است. اعتبار یابی الگو توسط 15 نفر از اساتید و افراد صاحب‌نظر در زمینه طراحی آموزشی در دو مرحله از طریق اخذ و اعمال نظرات آن‌ها صورت گرفت. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_42977.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_42977_2c77f408bea1f099a5543c7770fa91e5.pdf ER -