TY - JOUR ID - 42973 TI - ارائه الگویی برای آموزش چند فرهنگی در نظام آموزش عالی: واکاوی دیدگاه‌های متخصصان این حوزه در ایران JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - محمدی, شیرکوه AU - خرازی, سید علی نقی کمال AU - کاظمی فرد, محمد AU - پورکریم, جواد AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، تهران، ایران AD - استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه تهران، تهران ، ابران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 1 SP - 65 EP - 91 KW - آموزش چندفرهنگی KW - برنامه درسی چندفرهنگی KW - کثرت‌گرایی فرهنگی DO - N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای آموزش چند فرهنگی در نظام آموزش عالی ایران بود. به‌منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعة پژوهش شامل تمامی ‌متخصصان و صاحبنظران آموزش چندفرهنگی در ایران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری یافته‌ها، تعداد 15 نفر از آن‌ها، به‌عنوان نمونه، انتخاب شدند. روش: روش پژوهش در این مطالعه، پدیدارشناسی است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه بدون ساختار و روش تحلیل آن نیز روش تحلیل موضوعی کیفی بود. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که برای حاکم کردن رویکرد چندفرهنگی در نظام آموزش عالی کشورمان ابتدا لازم است که زیرساخت‌ها و پیش‌شرط‌های لازم که شامل سیاست‌گذاری چندفرهنگی و نیروی انسانی چندفرهنگی است فراهم شود و سپس با تکیه بر استراتژی‌های آموزشی کلان  (در سطح دانشگاه و وزارتخانه) و استراتژی‌های خرد (در سطح کلاس درس) به نیازهای متنوع فرهنگی دانشجویان از اقلیت‌های فرهنگی پاسخ داد. استراتژی‌های کلان شامل طراحی رشته‌های خاص برای اقلیت‌های فرهنگی، ارائه دروس اختیاری و عمومی‌ برای دانشجویان هر خرده فرهنگ، طراحی دروسی برای آشنایی فرهنگ‌ها با یکدیگر و مجهز کردن منابع و مراجع کتابخانه‌ای و اطلاعاتی دانشگاهی به منابعی از فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف می‌باشد. استراتژی‌های خرد نیز شامل ارائه نمونه‌ها و مصادیق فرهنگی، تعریف پروژه‌ها و تحقیقات کلاسی یا پایان نامه در قالب مسأله‌‌های خاص فرهنگی و در نهایت استفاده از راهبردهای یاددهی- یادگیری مشارکتی می‌باشد UR - https://trj.uok.ac.ir/article_42973.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_42973_fcfd1fc8bbc41d2980032038af42f5bd.pdf ER -