TY - JOUR ID - 42972 TI - تحلیلی بر ضرورت‌ها و الزامات بازاندیشی در اهداف، راهبردها و برنامه‌های درسی دوره‌های دکتری تخصصی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - یادگارزاده, غلام رضا AU - فتحی واچارگاه, کوروش AU - مهرمحمدی, محمود AU - عارفی, محبوبه AD - استادیار سازمان سنجش، تهران ، ایران AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران AD - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 1 SP - 47 EP - 64 KW - دکتری تخصصی KW - آموزش عالی KW - برنامة درسی KW - پژوهشگر KW - مدرس DO - N2 - هدف: سؤال اساسی که مقاله حاضر تلاش کرده به آن پاسخ دهد این است که با توجه به روند تحولات آموزش عالی در بعد ملی و بین‌المللی آیا زمان آن نرسیده که بازنگری دقیقی از اهداف، راهبردها و برنامه‌های درسی دوره‌های دکتری تخصصیصورت گیرد؟ روش:پژوهش حاضر تحلیلی تفسیری می‌باشد. که با بررسی اسناد و مدارک پژوهشی تلاش کرده تا ضمن ارائه تصویری از مطالعات انجام شده در این مورد ضرورت بازاندیشی و بازنگری در دوره‌های دکتری تخصصی تحلیل شود. یافته‌ها: دورة دکتری تخصصی یکی از راه‌های تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های مختلف دانش بشری است. راه‌اندازی دوره‌های دکتری با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین‌ آنها تربیت مدرس و پژوهشگر است. در چند دهة گذشته تنوع زیادی در اهداف، راهبردها، روش‌ اجرا، برنامه‌های درسی و نحوة ورود به دوره‌های دکتری به وجود آمده است که عمدتاً با توجه به نیازهای جامعه و تغییر ماهیت آموزش عالی بوده است. از راه‌اندازی اولین دورة دکتری تخصصی در کشورمان حدود 80 سال می‌گذرد و در این زمان طولانی اجرای این دوره‌ها تغییر زیادی را تجربه نکرده‌اند و آن‌چه رخ داده عمدتاً متمرکز بر اصلاح سرفصل‌ها و محتوا بوده است. در واقع دوره‌های دکتری در کشورمان همچنان با نگاه سنتی به تحصیلات آکادمیک و با هدف تربیت مدرس اجرا می‌شوند و با تغییرات سریع علم و فناوری سازگار نیست. بنابراین بازاندیشی و بازنگری در دوره‌های دکتری ضرورتی انکارناپذیر است که از نوع نگاه به دورة دکتری تا اجرا و ارزشیابی آن را شامل می‌شود.   UR - https://trj.uok.ac.ir/article_42972.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_42972_4964e797200946b09dad26acd271d3f4.pdf ER -