TY - JOUR ID - 42971 TI - مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - محمدیان شریف, کویستان AU - غریبی, حسن AU - حبیبی کلیبر, رامین AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی- کردستان، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور- کردستان- سنندج، ابران AD - استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 1 SP - 27 EP - 46 KW - صلاحیت‌های حرفه‌ای KW - اثربخشی KW - نیمرخ شخصیتی KW - وظیفه‌شناسی KW - تحلیل مبتنی بر شخص DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعۀ نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و اثربخشی معلمان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان مریوان صورت گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره اول و دوم متوسطه تحصیلی آموزش‌وپرورش شهرستان مریوان (دوره اول 310 و دوره دوم 315 نفر معلم) در سال تحصیلی 93-1392 بود؛ که 235 نفر از معلمان با توجه به نسبت طبقه دوره اول و دوم و زن و مرد با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر، سه پرسشنامۀ صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، عامل شخصیت وظیفه‌شناسی نئو و یک پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی معلمان بود که پرسشنامه اثربخشی معلمان پس از تحلیل عاملی مؤلفه‌های اصلی آن به 5 دسته تقسیم شدند و نام‌گذاری مجدد با توجه به زیر مؤلفه‌ها صورت گرفت. جهت بررسی پایایی پرسشنامه‌ها، از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه صلاحیت‌های حرفه‌ای 94/0 و عامل شخصیتی وظیفه‌شناسی 82/0 و اثربخشی معلمان 88/0 محاسبه گردید. نتایج تحلیل خوشه‌ای (کلاستر) نشان داد که معلمان را ازنظر صلاحیت حرفه‌ای و اثربخشی و عامل شخصیتی وظیفه‌شناسی آن‌ها می‌توان به دو گروه تفکیک کرد که تحت عنوان عملکرد شغلی بالا و پایین نام‌گذاری شد.         UR - https://trj.uok.ac.ir/article_42971.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_42971_a5eec679501cc444983a55b314318fd9.pdf ER -