دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران
1
23
FA
سید رمضان
عقیلی
دانشجوی دکتری برنامهدرسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
aghilinour@gmail.com
جمیله
علم الهدی
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
alamolhodaj@gmail.com
کوروش
فتحی واجارگاه
استاد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
kouroshfathi@hotmail.com
هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. <br /> روش: این پژوهش از نوع رویکرد پژوهشهای کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان و افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه تربیت اخلاقی بودند که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلولهبرفی بود. در مجموع با 22 نفر که شامل 10 معلم و 12متخصص تربیت اخلاقی بودند مصاحبه شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. داده-های حاصل از مصاحبه در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و نظری تحلیل شد و الگو مفهومی بر اساس ترسیم نسبت بین مقولات اصلی شکل گرفت.<br /> یافتهها: یافتهها نشان میدهد که الگوی مفهومی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دو بعد چرایی و ضرورت تربیت اخلاقی و چگونگی برنامهدرسی تربیت اخلاقی و مشتمل بر مقولاتی مانند ضرورت و نیاز، رویکرد، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری، نقش نیروی انسانی، ارزشیابی، مواد و منابع، مکان و زمان شکل میگیرد. مرکز ثقل یا مقوله محوری این الگو، رویکرد شایستگیمحور فراگیر آن است که بر اساس دو ویژگی اصلی آن یعنی توجه سازوار به ابعاد دانشی، بینشی و مهارتی و شمولیت قلمرویی آن به تمام زیست مدرسهای سایر عناصر برنامهدرسی را تحت تاثیر قرار داده است.
اخلاق,تربیت اخلاقی,الگوی برنامهدرسی,دوره ابتدایی
https://trj.uok.ac.ir/article_60937.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60937_28ba69e50c8f22063fcaf4a6936c6d7e.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
اصولِ اخلاقِ آموزگاری: بازاندیشیِ پیشروایتهای زیست اخلاقیِ فراتر از دبستان
24
45
FA
سمیه
اسدی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان
somayahasadi321@gmail.com
کیوان
بلندهمتان
0000-0001-9376-3290
گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه کردستان، ایران
k.bolandhematan@uok.ac.ir
<strong>هدف</strong>: این پژوهش با واکاویِ پیشروایتهای آموزگاران باتجربه از رویدادهای کلاس درس و کنشهای اخلاقی آنان در پی شناساییِ شناسههای اخلاقیِ آموزگاری است.
<strong>روش</strong>: پژوهش کنونی از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکردی، کیفی است که با راهبرد پیشروایت (با پیشفرض پراگماتیکی پِرسی) انجام شده است. با روش نمونهگیری متواتر نوزده آموزگار با تجربهی بیش از ده سال کار در دبستانهای شهر سنندج بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده از مصاحبههای انجامشده، پس از کدگذاری تماتیک، به روش توصیفی- مقایسهای تحلیل شد.
<strong>یافتهها</strong>: در این واکاوی، سه شناسهی کاربردی (حمایتگری، راهنمایی، توانمندسازی) و دو فرا-شناسه (احترام و رازداری) شناسایی شد که میتوان با نگاه به شناسهها و اینکه رویدادهای برانگیزانندهی کنش اخلاقی پیوندِ کمی با تحصیل داشتهاند، همهی شناسهها را زیر نام مسئولیتپذیری در برابر زندگانی شاگردان، چونان تم بنیادی، جای داد. یافتههای این پژوهش آموزگار را چونان یک کنشگر اجتماعی میبیند؛ نه کسی که تنها مهارتهای حرفهای دارد. وی کسی است که اخلاق حرفهای را فراتر از کلاس و دبستان میبیند و کنشگرانه درگیر حالوروز شاگردان میشود تا آنان از پسِ مشکلات بیرون از دبستان برآیند.
اخلاق حرفهای,اخلاق تدریس,اصول اخلاقی,روایتپژوهی
https://trj.uok.ac.ir/article_60936.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60936_e1d4af9819b1e616cb16d6461dc43342.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
ارزشیابی سطح دانش و نگرش معلمان مدارس در ارتباط با پژوهش تربیتی
46
65
FA
علی
نوری
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
a.nouri@malayeru.ac.ir
هدایت الله
اعتمادی زاده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
etemad.hedayat@gmail.com
<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی سطح دانش، نگرش و میزان استفاده از پژوهش و یافتههای آن در میان معلمان انجام شد .<br /> <br /> <strong>روش</strong>: از میان جامعه معلمان ابتدایی شهر ملایر، تعداد 169 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و در پژوهش مشارکت نمودند. از یک آزمون پژوهشگر ساخته (45 سؤالی) برای سنجش سطح دانش پژوهش با مقدار پایایی 68/0 و از یک مقیاس نگرشسنج (19 سؤالی) برای ارزشیابی نگرش معلمان درباره نقش پژوهش در تدریس با مقدار پایایی 82/0 استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای خیدو و فریدمن استفاده شد.<strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: یافتهها نشان داد که اگرچه سطح دانش معلمان در همه مراحل و ابعاد پژوهش تربیتی در سطح ضعیف و نامطلوب قرار دارد، اما نگرش آنها نسبت به اهمیت پژوهش تربیتی در سطح متوسط قرار دارد. از دیدگاه معلمان شرکتکننده در این پژوهش، شناخت ناکافی معلمان از ماهیت و فرایند پژوهش تربیتی و فقدان انگیزه و علاقه در میان آنان از عوامل اصلی بازدارنده درگیری معلمان در فعالیتهای پژوهشی و مطالعه نتایج پژوهشها است.
پژوهش,پژوهش تربیتی,معلم,دانش پژوهشی,نگرش به پژوهش
https://trj.uok.ac.ir/article_60998.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60998_f38c2c051bba2825a7b7b57018609810.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
طراحی الگوی عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بر اساس نظریه داده بنیاد
66
85
FA
فتانه
خاکره
گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
fatanehkhakrah@yahoo.com
فرامرز
ملکیان
گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
faramarz.malekian45@yahoo.com
بهمن
سعیدی پور
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
bahman_saeidipour@yahoo.com
الهام
کاویانی
گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
eli.kaveani@gmail.com
<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش، ارائه الگویی برای عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بود.
<strong>روش:</strong> پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی غرب کشور بود که از طریق نمونهگیری هدفمند، 15 نفر از آنها، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبهها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل مصاحبهها حاکی از 25 مؤلفه شامل ساختار سازمانی، قابلیتهای سازمانی، منابع مالی و کالبدی، فرهنگ تسهیم دانش، فرهنگ تعالیمداری، فرهنگ گشودگی، سیاستها و قوانین سازمانی، ویژگیهای شغلی، جایگاه سازمانی آموزش، توسعه فرهنگ یادگیری سازمانی، توسعه فرهنگ مشارکت و کار تیمی، نهادینهسازی تجربه و خبرگی در سازمان، مدیریت کارراهه، مدیریت عملکرد، بازنگری و پالایش قوانین و مقررات، خلق فرصتهای کاربرد، ارتقاء تعاملات علمی، ارتقاء جایگاه واحد آموزش، کاهش فرسودگی شغلی، توسعه قابلیتها و خلاقیت کارکنان، افزایش اثربخشی آموزشهای سازمانی و افزایش موفقیت سازمانی بود که در قالب مدل پارادایمی ارائه شدند.
انتقال یادگیری به محیط کار,عوامل سازمانی,نظریه دادهبنیاد
https://trj.uok.ac.ir/article_61039.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61039_c740b7be59599eb11d42e6c7d0291f9e.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
طراحی و اعتبار یابی مدل آموزش از راه دور پروژه محور با تاکید بر رویکرد سازنده گرایی
86
105
FA
عبدالرحیم
جهان آرا
دانشجوی مقطع دکتری رشته برنامه ریزی آموزش از راه دور تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
jahanara9@yahoo.com
محمدرضا
سرمدی
استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
ms84sarmadi@yahoo.com
زهره
اسمعیلی
. استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
esmaeilyir@yahoo.com
فروزان
ضرابیان
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
fzarabian@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش از راه دور پروژهمحور مبتنی بر رویکرد یادگیری سازندهگرایی بود.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی با طرح استقرائی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اسناد و مدارکی که از 2000 تا 2016 در زمینه آموزش از راه دور، آموزش مبتنی بر پروژه و رویکرد یادگیری سازندهگرایی در پایگاههای اطلاعاتی منتشر شده است. که از 92 منبع اعم از مقاله، کتاب و پایاننامه 36 منبع به شیوه نمونهگیری نظری نمونه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل داده به شیوه تحلیل تماتیک بهمنظور استخراج مؤلفههای آموزش از راه دور و الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه صورت گرفت.
<strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> بنابر یافتههای پژوهش در خصوص آموزش از راه دور 8 مؤلفه اصلی و تأثیرگذار شامل مسائل سازمانی، مدیریتی، آموزشی، اخلاقی و فرهنگی، تعامل و طراحی رابط کاربر، ارزشیابی و پشتیبانی شناسایی شد. تلفیق این 8 مؤلفه با الگوی آموزش مبتنی بر پروژه و با تأیید نظر صاحبنظران آموزش از راه دور و طراحان آموزشی، منجر به ارائه آموزش از راه دور پروژهمحور با رویکرد سازندهگرایی شد.
آموزش از دور,الگوی یادگیری مبتنی بر پروژه,سازنده گرایی
https://trj.uok.ac.ir/article_60916.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60916_0bef43678a7a32f3139fb7b946e3f397.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
رهبری برنامه درسی، راهکاری مؤثر در تغییر و اجرای پویای برنامه های درسی
106
126
FA
بابک
سلمانی
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
salmani_cudp@yahoo.com
حسن
ملکی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
malaki_cu@yahoo.com
عباس
عباسپور
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
abbaspour1386@gmail.com
رضوان
حکیم زاده
دانشیار دانشگاه تهران
hakimzadeh@ut.ac.ir
محمد حسن
امیرتیموری
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
mhrima@gmail.com
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تشریح و شفافسازی رهبری برنامهدرسی به منظور ارائه دیدگاهها و راهبردهایی برای تسهیل اجرا پویای برنامههای درسی میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی و با استفاده از روش تحلیل مفهومی انجام یافته است. حوزه مطالعاتی پژوهش شامل کتابها، پایان نامهها، مقالات، مجلات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود. به علت وسعت و کثرت منابع، برای نمونهگیری از منابع چاپی و دیجیتالی (برخط) که مرتبط با بحث و در دسترس بود، استفاده گردید. در این پژوهش از فیش برداری جهت گردآوری اطلاعات از نمونه، بهره گرفته شد. روش تحلیل به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد از طریق تشریح و تحلیل مفهوم رهبری برنامهدرسی در چندین جنبه اصلی آن یعنی چیستی و ماهیت آن، قلمروهای کاری، نقشها و ویژگیهای رهبران برنامهدرسی، سبکها، سطوح، راهبردها و این که چه کسانی میتوانند این نقش را برعهده گیرند، میتوان تصویری روشن از آن ارائه نمود. هم چنین نتایج نشان داد به علت نیاز به اجرای بهینه برنامههای درسی جدید و کمتر نمودن فاصله برنامه درسی قصدشده و اجراشده، انجام پژوهشهای علمی بیشتر در این حوزه میتواند استلزامات علمی و بومی وسیعی را در اختیار تصمیمگیرندگان آموزشی قرار دهد
«اجرای برنامه درسی»,«رهبری برنامه درسی»,«ابعاد»,«عناصر»
https://trj.uok.ac.ir/article_61041.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61041_3c1b80c8cce12d9a68f1118864356244.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
نقش پایستگی آموزشی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیشبینی تاب آوری تحصیلی
127
144
FA
مهدی
یوسف وند
0000-0002-0602-2193
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
bberaka@yahoo.com
عزت اله
قدم پور
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
e.ghadampour@yahoo.com
مسعود
صادقی
استادیار روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
sadeghi47@yahoo.com
سیمین
غلامرضایی
استادیار روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
simin.gh@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> هدف ازاین پژوهش نقش پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیشبینی تابآوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97 - ۱۳۹6بود.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. نمونه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بودندکه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها ازپرسشنامههای پایستگی تحصیلی، مکان کنترل، هیجانات تحصیلی و تابآوری تحصیلی استفادهشد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد.
<strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong>یافتهها نشان داد که بین پایستگی تحصیلی، مکان کنترل درونی و هیجانات تحصیلی هیجانات مربوط به یادگیری و هیجانات مربوط به کلاس درس با تابآوری تحصیلی، رابطه مثبت و معنیدار و بین مکان کنترل بیرونی با تابآوری تحصیلی یک رابطه مثبت و غیر معنیداری، وجود دارد.بهطورکلی نتایج حاکی از اهمیت نقش متغیرهای پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیشبینی تابآوری تحصیلی بود.
واژگان کلیدی: تاب آوری تحصیلی,پایستگیتحصیلی,هیجانات تحصیلی,مکان کنترل
https://trj.uok.ac.ir/article_60938.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60938_8ccc1996e98bd81cc10110c7ff4d5958.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس سبکهای دلبستگی، خود-متمایزسازی و سبک زندگی ارتقا بخش سلامت
145
165
FA
وفا
مصطفی
0000-0002-5339-5099
دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی
vafa.mostafa@yahoo.com
هاجر
فلاح زاده
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران
h_falahzade@sbu.ac.ir
هادی
میرزاپور
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران
mirzapourhadi369@yahoo.com
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس سبکهای دلبستگی بزرگسالی، خود-متمایزسازی و سبک زندگی ارتقابخش سلامت در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 1396-1395 انجام گرفت.
<strong>روش: </strong>در پژوهشی با روش توصیفی از نوع همبستگی، نمونهای به حجم 305 نفر از میان تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان در مطالعه، پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان (Hazan and Shaver, 1993)، پرسشنامه تجدیدنظر شده خود-متمایزسازی (Skowron and Schmitt, 2003) و نیمرخ سبک زندگی ارتقا بخش سلامت-نسخه تجدیدنظر شده دوم (Walker, Sechrist and Pender, 1995) را تکمیل نمودند.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، نمره کل خود-متمایزسازی (094/0) بیشترین نقش را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد و پسازآن، سبک دلبستگی ایمن (063/0) و مؤلفه خود-شکوفایی (037/0) قرار دارند و این سه متغیر در مجموع حدود 19.4/0 واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. یافتههای پژوهش حاضر نشان از اهمیت تجارب تحولی اولیه افراد در محیط خانواده و کیفیت رابطه مادر و کودک و رشد سالم دوره کودکی بر کارکرد دوره بزرگسالی دارد.
سبکهای دلبستگی بزرگسالی,خود-متمایزسازی,سبک زندگی ارتقا بخش سلامت
https://trj.uok.ac.ir/article_60996.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60996_363171084445e0e48616fea4a9ece6e3.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
طراحی دوره آموزشی رفتار مصرف آب مبتنی بر روش یادگیری معکوس(پژوهش کیفی)
166
188
FA
ندا
رجاییان
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
rajaineda63@gmail.com
نرگس
کشتی ارای
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
keshtiaray@gmail.com
محمد علی
نادی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
mnadi@khuisf.ac.ir
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، طراحی دوره آموزشی رفتار مصرف آب مبتنی بر روش یادگیری معکوس بود.
<strong>روش:</strong> محیط پژوهش، دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان، که از میان آنها 5 گروه از راه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارنگاری به عنوان محتوای دوره آموزشی و روش تحلیل مضمون که شامل 3 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازماندهنده و21 مضمون پایه به عنوان اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی استخراج گردید. تحلیل دادهها به کمک کدگذاری موضوعی صورت گرفت. برای تعیین اعتبار تحلیل مضمون و پدیدارنگاری به ترتیب براساس ضریب هولستی و بازسازی واقعیت و پایایی به ترتیب براساس حسابرسی کنترل بیشینهایی در مرحله یادداشت برداری از متون و رعایت قوانین یک مصاحبه استاندارد انجام یافت.
<strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج بهدست آمده در قالب 6 طرح درس، بهصورت تصاویر متحرک موزیکال یا نمایش در یک نرمافزار(لوح فشرده) پیشنهاد شد. نتایج بیانگر آنند با استفاده از مؤلفههای شناسایی شده و با استفاده از روش نوین معکوس در آموزش، میتوان دانشآموزان را به سمت الگوی صحیح مصرف آب هدایت کرد.
دوره آموزشی,مصرف آب,یادگیری معکوس
https://trj.uok.ac.ir/article_61037.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61037_0f48a70fe7f2d13f0ffdae99e60c1c39.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران
189
208
FA
بهاره
ُسلیمانی
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
ba.soleimani@yahoo.com
مجید
علی عسگری
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
aliasgari2002@yahoo.com
علی
حسینی خواه
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
h.ali.tmu@gmail.com
محمد
عطاران
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
attaran_m@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> در نظام آموزشی ایران، "مدرسهدرخانه" مراحل ابتدایی خود را پشت سر میگذارد. در حال حاضر ابعاد استفاده از این رویکرد ابهامات زیادی دارد. در این مقاله، مفهوم و جایگاه مدرسهدرخانه؛ و ضرورت آن در نظام آموزشی ایران، موردبررسی قرار گرفت. معیار انتخاب این مطالعات، بررسی موضوعات فوق، طی سالهای 2018-1976 برای اسناد خارجی و -1379 1394 در آثار داخلی بود.<br /> <strong>روش: </strong>برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، جمعاً تعداد 83 پژوهش با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند. سپس ترکیبی از یافتهها طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی دادهها، ارائه شد. در پایان هر بخش نیز، تجمیع یافتهها و نتیجهگیری کلی، در صورت ضرورت ارائهشده است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد؛ که به دو دلیل، فقدان این رویکرد در نظام آموزشی ایران، یک خلأ آموزشی به شمار میآید؛ که عبارتند از: الف) دلایل ایدئولوژیک شامل: 1. تضاد ارزشهای اجتماعی خانه و مدرسه 2. تضاد ارزشهای دینی خانه و مدرسه. ب) دلایل پداگوژیک شامل: 1. نمرهگرایی 2. بازماندگی از تحصیل 3. ترک تحصیل 4. نظام تنبیه در مدارس 5. تکلیف محوری مدارس.
مدرسهدرخانه,دلایل ایدئولوژیک,دلایل پداگوژیک,آموزش و پرورش ایران
https://trj.uok.ac.ir/article_61036.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61036_c4ca18b965b539dc871619585d963db6.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
طراحی الگوی تلفیقی برنامة درسی دورة متوسطة اول و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران ذیربط
209
237
FA
جمال
مرادپور
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
jmoradpoor@ymail.com
عزتالله
نادری
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
eznaderi@hotmail.com
مریم
سیف نراقی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
m-seifnaraghi@srbiau.ac.ir
علیرضا
عصاره
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
alireza_assareh@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر هدفی دوگانه دارد. نخست، شناسایی و استخراج مؤلفههای برنامۀ درسی تلفیقی و دوم، اعتبار سنجی الگوی نظری پیشنهادی از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران دورة متوسطه اول.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش با توجه به ماهیت ترکیبی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است که در انجام آن، از روش تحقیق زمینهای بهره گرفته شده است. جامعة آماری شامل کلیهی متخصصان برنامۀ درسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران (500 نفر) و دبیران دورۀ متوسطة اول که در سال تحصیلی 97 - 1396 بهعنوان دبیر موظف به تدریس اشتغال دارند (183000 نفر). برای انتخاب نمونههادرمورد متخصصان برنامة درسی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 35 نفر و در مورد دبیران با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و در نهایت با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 178 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقّقْساخته بود که روایی آن از طریق روش دلفی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (89/0) در مورد کل پرسشنامه و بیش از (83/0) در مورد زیرگروههای مورد تأیید قرار گرفته است.<br /> <strong>یافتهها: </strong>تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئردرآلفای 05/0 بیانگر آن است که اولاً براساس دیدگاه دو گروه مورد بررسی تمامی مؤلفههای مربوط به عناصر چهارگانه (جدول1) و الگوی نظری پیشنهادی (شکل 1) مناسب و مطلوب بوده است. ثانیاً، دو گروه مورد بررسی در مورد معتبربودنِ الگوی نظری برنامة درسی تلفیقی اتفاقنظر داشتهاند.
برنامۀ درسی تلفیقی,الگوی برنامة درسی,دورة متوسطة اول
https://trj.uok.ac.ir/article_61038.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61038_83f808ea7af1ff1852caf2369f221cfb.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
4
2018
12
22
نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر معیارهای بینالمللی حاکم بر تعهد دولتها در آموزش افراد
238
258
FA
شهرام
محمدی
استادیار گروه حقوق دانشگاه کردستان-سنندج-ایران
mohammadi_lawyer@yahoo.com
طیبه
بیژنی میرزا
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
tayyebeh@yahoo.com
مهدی
حاتمی
استادیار گروه حقوق دانشگاه کردستان-سنندج-ایران.
<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی راهکارهای اجتماعی پیشگیری از بزهکاری توسط خانواده، مدرسه و رسانه است. پیشگیری اجتماعی از مجموعهای اقدامات تشکیل میشود که به انواع محیطهای فرد تأثیر میگذارند که این محیطها در فرآیند جامعهپذیری یک فرد نقش داشته و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. در این راستا مدرسه، خانواده و رسانه در یک مقطع زمانی ویژه مؤثرند. دغدغه پیشگیری اجتماعی تربیت و آموزش صحیح است و بر اساس تئوریهای فرآیند اجتماعی، بزهکاری تابعی از جامعهپذیری افراد است. نهادهای اجتماعی (خانواده و مدرسه) دارای کارکردی آموزشی و تربیتی هستند و اگر رسالت خود را بهدرستی انجام ندهند، اولین خلل در زمینۀ جامعهپذیری فرد ایجاد شده و درواقع زمینه ارتکاب جرم فراهم میشود.
<strong>روش:</strong> روش تحقیق در این مقاله بهصورت تحلیلی توصیفی از نوع کیفی است و روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای است که از منابع مدون شامل قوانین، کتابها، رسالهها و مقالات استفاده شده است که پس از گردآوری مطالب، به تجزیه و تحلیل این موارد پرداخته شده است.
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان میدهد که بهبود نظام آموزشی و گنجاندن دروس مروج قانون و قانون پذیری در کتب درسی و استفاده از برنامههای حمایتی ناظر به خانواده و هدایت درست برنامههای رسانهها میتوانند راههای مؤثری در جهت حمایت از کودکان در معرض خطر باشد.
پیشگیری کنشی,حقوق بشر,پیشگیری اجتماعی رشد مدار,کودکان بزهکار,حق بر آموزش
https://trj.uok.ac.ir/article_61040.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61040_4fd0b7beb3291f3ab5b598497afd0f05.pdf