هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای کلیدی تدریس نوآورانه در میان اساتید حوزه آموزش عالی است. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع گرندد تئوری بود. روش: روش نمونهگیری هدفمند بود که در آن اساتیدی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند و اکتشافی مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافتهها تعداد نمونههای پژوهش به هفت نفر رسید. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روشهای سه مرحلهای کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) استراس و کوربین (1992) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد مؤلفههای تدریس نوآورانه عبارتند از: پیوند دانش و تجربه، یادگیرنده بودن، جهانبینی، توانایی آفرینندگی، طرح مسئله، تعامل هوشمندانه، منش حرفهای و یادگیری معنیدار. همچنین یافتهها بیانگر این بود که تدریس نوآورانه لزوماً توأم با نوآوری، ابداع و انجام کاری غیرمتعارف نیست و توانایی آفرینندگی که ناشی از بعد خلاقیت تدریس نوآورانه است، تنها یکی از ویژگیهای استاد نوآور و تدریس نوآورانه است نه همه آن؛ و مهمترین مؤلفه در تدریس نوآورانه که سایر مؤلفهها حول محور آن میچرخند پیوند میان دانش و تجربه در عمل است.