%0 Journal Article %T طراحی مدل پارادایمی مدرسه زندگی: بر اساس نظریه داده بنیاد %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A ملکی, شیوا %A زاهد بابلان, عادل %A خالق خواه, علی %A تقوی, حسین %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 10 %N 3 %P 330-300 %! طراحی مدل پارادایمی مدرسه زندگی: بر اساس نظریه داده بنیاد %K مدرسه زندگی %K نظریه داده‌ بنیاد %K مدل %K دوره ابتدایی %K دانش‌آموزان %R %X پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی مدرسه زندگی برای دوره ابتدایی صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش داده‌بنیاد (گراندد تئوری) بر اساس رویکرد استراوس کوربین است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش­‌های پیشین در زمینه موضوع بین سال­‌های 2021 -2000 می­باشد. برای گردآوری داده‌­ها نشریه‌­های داخلی (مگ ایران، ایران داک، علم نت، نورمگز و سیویلیکا) و خارجی (ابسکو، اسپرینگر، ساینس دایرکت، اریک و گوگل اسکالر) جستجو شد. در این راستا کلیدواژه‌­های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و با روش نمونه‌­گیری هدفمند مرتبط‌­ترین مطالعات به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. 136 منبع مورد ارزیابی قرار گرفت و با تحلیل محتوای آن­‌ها ابعاد و کدهای مربوط استخراج شد. از داده­‌های خام اولیه 1052 نکته کلیدی و در کدگذاری باز 145 مفهوم استخراج شد و مفاهیم مذکور در قالب 32 مؤلفه و 7 مقوله اصلی دسته‌­بندی شد که هفت مقوله اصلی عبارتند از: صلاحیت مدیر، صلاحیت معلم، صدای دانش‌­آموز، معماری مدرسه، ساختار ارگانیک، فرهنگ مثبت اندیشی و یاددهی یادگیری اثربخش. در نهایت پس از طی گام­های پژوهش، مدل پارادایمی مدرسه زندگی ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر و الگوی ارائه شده در این پژوهش می­‌تواند نقشه راه مناسبت در راستای ایجاد بستر مناسب برای استقرار اثربخش مدرسه زندگی باشد. %U https://trj.uok.ac.ir/article_62601_c34c3ca7da9e3abaa977cf71f40e821d.pdf