%0 Journal Article %T تبیین ادراک مدرسان مجرب از فلسفه تدریس مشارکتی با رویکرد پدیدارشناسانه %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A علمی, امین %A صالحی, اکبر %A قائدی, یحیی %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 10 %N 3 %P 246-224 %! تبیین ادراک مدرسان مجرب از فلسفه تدریس مشارکتی با رویکرد پدیدارشناسانه %K فلسفه تدریس %K روش تدریس مشارکتی %K مدرسان مجرب %R https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.043 %X هدف: پژوهش حاضر به دنبال تبیین ادراک مدرسان مجرب از فلسفه تدریس مشارکتی به هدف پاسخ‌گویی به سؤال زیر است: با نظر به ادراک مدرسان مجرب تدریس مشارکتی چه ماهیتی دارد ؟روش: روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی بوده و جامعه آماری آن شامل اساتید دانشگاه خوارزمی تهران ، دانشگاه تبریز، دانشگاه فرهنگیان تبریز و تعدادی از نخبگان کشوری که  چندین سال تجربه تدریس مشارکتی داشتند با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از  ابزار مصاحبه نیمه سازمان‌یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده‌ها مجموع 19 مصاحبه انجام شد که از این تعداد 4 مصاحبه جزء مصاحبه­‌های تکمیلی و برای تعمیق و اشباع بیشتر داده‌ها انجام گرفت. پس از ضبط مصاحبه، متن آن‌ها تهیه شد.برای مدیریت و کدگذاری داده‌ها از نرم‌افزار MAXQUDA10  و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کلایزی استفاده گردید.یافته‌ها: نتایج حاصل از ادراک مصاحبه‌شوندگان از ماهیت فلسفه تدریس مشارکتی منجر به شناسایی چند تعریف، آگاهی از فلسفه آن، و ویژگی‌های از جمله تعاملی بودن، پویایی، جذابیت، استفاده از خرد جمعی، غنی‌سازی منابع، تسهیل یادگیری و تفهیم بهتر و همچنین ابعاد و عناصری برای تدریس مشارکتی گردید. %U https://trj.uok.ac.ir/article_62567_470c0992bae1917fc9baf50f6484cf55.pdf