%0 Journal Article %T رابطه ویژگی‌های دانشجویان با نظر آنان نسبت به سامانه درسی الکترونیکی: مورد دوره کارشناسی علوم ارتباطات %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A بازرگان, کاوه %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 10 %N 3 %P 299-278 %! رابطه ویژگی‌های دانشجویان با نظر آنان نسبت به سامانه درسی الکترونیکی: مورد دوره کارشناسی علوم ارتباطات %K نظر دانشجویان %K یادگیری الکترونیکی %K ویژگی‌های دانشجویان %K علوم ارتباطات %R https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.045 %X سامانه‌های درسی الکترونیکی در مدت نزدیک به دو سال تحصیلی (1400-1398)، مصادف با همه‌گیری کوید-19، در دانشگاه‌ها در سراسر جهان جایگزین کلاس‌های درس حضوری گردید. بدین‌جهت، مدرسان مجبور شدند به تدریس در محیط‌های مجازی روی‌آورند. این جایگزینی مشکلات چندی در فرایند یاددهی- یادگیری به وجود آورد و کیفیت یادگیری را متأثر نمود. ازاین‌رو، این سؤال‌ها را می‌توان مطرح که «نظر دانشجویان نسبت به سیستم‌ها و سامانه‌های یادگیری الکترونیکی چیست؟» و «آیا نظر دانشجویان با ویژگی‌های فردی آنان رابطه دارد؟» برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها، یک طرح پژوهشی تدوین شد و در جامعه دانشجویان دریکی از سامانه‌های درسی در رشته علوم ارتباطات در یک دانشگاه پژوهشی به اجرا درآمد. حجم جامعه موردمطالعه 43 نفر بود که به‌عنوان نمونه آماری موردنظر قرار گرفت. سپس با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی داده‌های موردنیاز گردآوری، تنظیم و تحلیل گردید. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اکثریت دانشجویان موردمطالعه (72٪) نسبت به سامانه درسی الکترونیکی نظرشان مثبت نبوده است و از آن رضایت نداشته‌اند. علاوه بر آن، میان نظر دانشجویان و ویژگی‌های فردی آنان (جنسیت و علاقه به رشته تحصیلی) رابطه‌ای وجود ندارد. آزمون آماری  در سطح معنی‌داری  عدم رابطه یادشده را مورد تأیید قرار داد. در پایان مقاله پیشنهادهای اجرائی و نیز پیشنهاد برای پژوهش‌های دیگر عرضه‌شده است. %U https://trj.uok.ac.ir/article_62563_0b14f2bd82c6c8d8e33491a5b12b33d6.pdf