%0 Journal Article %T اثربخشی یادگیری مبتنی بر پروژه بر هیجانات تحصیلی دانشجویان فیزیک %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A واحدی, حسین %A کریمی, ناصر %D 2022 %\ 08/24/2022 %V 10 %N 2 %P 192-170 %! اثربخشی یادگیری مبتنی بر پروژه بر هیجانات تحصیلی دانشجویان فیزیک %K یادگیری مبتنی بر پروژه %K هیجانات تحصیلی %K دانشجویان فیزیک %R https://doi.org/10.34785/J012.2022.032 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر هیجانات تحصیلی دانشجویان فیزیک، در درس مبانی الکتریسیته و مغناطیس، در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. از جامعه آماری دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه فرهنگیان در سال­تحصیلی 99-1398، چهار کلاس رشته فیزیک، به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. دانشجویان کلاس‌های گروه آزمایش به مدت 14 جلسه در نیمسال اول، به روش یادگیری مبتنی بر پروژه، آموزش دیدند و هم‌زمان دانشجویان کلاس‌های گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. آزمون هیجانات تحصیلی پکران در هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های حاصل با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند­راهه تحلیل شد. نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل داده‌ها نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در هیجانات­تحصیلی مثبت و منفی (هیجان‌های مربوط به کلاس و هیجان‌های مربوط یادگیری) تفاوت معنی‌دار وجود دارد. دانشجویان گروه‌های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، میزان هیجانات مثبت بیشتر و هیجانات منفی کمتری را نشان دادند. نتایج این پژوهش، اثربخشی روش یادگیری مبتنی بر پروژه را در افزایش هیجانات تحصیلی مثبت و کاهش هیجانات تحصیلی منفی دانشجویان فیزیک، مورد تأیید قرارداد. %U https://trj.uok.ac.ir/article_62438_c7d87df34b37d863e724311b09fd7814.pdf