%0 Journal Article %T تحلیل و ارزیابی کتاب‌های درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A کریمی, ابوبکر %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 10 %N 1 %P 273-237 %! تحلیل و ارزیابی کتاب‌های درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله %K تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی %K مهارت‌های زندگی %K تصمیم‌گیری %K حل مسئله %R https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.010 %X چکیده هدف: تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، بر اساس مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله است. روش: توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری، همه کتاب‌های دوره آموزش ابتدایی (شش پایه) سال تحصیلی 99-1398 بود. از روش نمونه‌گیری سرشماری استفاده و همه کتاب‌های دوره ابتدایی (41 جلد کتاب، 4947 صفحه) مورد بررسی و تحلیل قرارگرفته است. ابزار اندازه‌گیری، چک‌لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن با استفاده از نظر صاحب‌نظران و پایایی آن با استفاده از روش توافق درون موضوعی بین دو‌ کد گذار بررسی و تأیید گردید. داده‌ها با استفاده از مراحل سه‌گانه آنتروپی شانون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در کلیه صفحات کتاب‌های دوره ابتدایی 755 بار به موضوع مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله پرداخته‌شده که از این تعداد؛ بیش‌ترین توجه با 403 فراوانی (53.4%) مربوط به مهارت «حل مسئله» و کمترین توجه با 352 مورد (46.6%) مربوط به مهارت «تصمیم‌گیری» است. در کتاب‌های دوره ابتدایی بیش‌ترین ضریب اهمیت مربوط به مهارت «تصمیم‌گیری» (2221/0) و کمترین مربوط به مهارت «حل مسئله» با ضریب 1502/0 است. پایه اول 5 عنوان کتاب دارد که در مجموع 64 بار (8.5%)؛ پایه دوم با 6 عنوان 92 (12.2%)؛ پایه‌های سوم، چهارم و پنجم با 7 عنوان به ترتیب 118 (15.6%)؛ 134 (17.8%) و 128 مرتبه (17%) و پایه ششم با 9 عنوان، 219 مرتبه (29%) به مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله اشاره کرده است. بیش‌ترین توجه به مجموع مهارت‌ها مربوط به کتاب «ریاضی» با 131 فراوانی (17.4%) و کمترین توجه «آموزش قرآن» با 80 فراوانی (10.6%) است. %U https://trj.uok.ac.ir/article_62358_800f819037bdaf987d2e5e0a4b9087b9.pdf