%0 Journal Article %T بررسی برنامه درسی قصد شده دوره دوم ابتدایی بر اساس مطابقت با ملاک‌ها و نشانگرهای تفکّر جانبی دوبونو در کتاب‌های علوم %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A عسگری, مریم %A جوادی پور, محمد %A صالحی, کیوان %A زارعی, علی %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 10 %N 1 %P 80-49 %! بررسی برنامه درسی قصد شده دوره دوم ابتدایی بر اساس مطابقت با ملاک‌ها و نشانگرهای تفکّر جانبی دوبونو در کتاب‌های علوم %K برنامه درسی قصد شده %K دوره ابتدایی %K ملاک‌ها و نشانگرها %K تفکّر جانبی %R https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.003 %X چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت ملاک‌های تفکّر جانبی دوبونو در برنامه درسی قصدشده دوره دوم ابتدایی است. بدین‌منظور از رویکردی کمّی‌ با استفاده از روش پیمایشی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که از کل ملاک‌های شناسایی شده تنها 25 درصد در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی رعایت شده ­است و به‌رغم اهمیت و امکان آموزش مابقی ملاک‌ها، نسبت به ملاک‌هایی نظیر 1. بادبزن مفهوم 2. انگیزش اتفاقی 3. تحریک و جنبش 4. برداشت محصول 5. ایجاد انگیزه‌ها 6. قضاوت معوق 7.ایده‌های حاکم و عوامل قطعی 8.اشیاء اتفاقی 9.واژه تصادفی10. برخورد با ایده‌ها در تدوین این کتاب بی‌توجهی شده ­است. نتایج نشان داد که به‌رغم اهمیت تفکّر جانبی، متأسفانه نه‌تنها نسبت به ارائه کامل و متناسب ملاک‌ها و نشانگرهای تفکّر جانبی در کتاب‌ علوم تجربی دوره دوم کم‌‌توجهی شده­ است، بلکه در ارائه آموزش‌های مناسب کم‌توجهی شده و این ملاک‌ها به دانش‌آموزان به‌طور کاربردی آموزش داده نشده­ است. این امر زمینه‌ای را فراهم آورده که دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی از میزان عملکرد متوسطی در تفکّر جانبی برخوردار باشند. %U https://trj.uok.ac.ir/article_62264_c0bad55a0585319e9941275f28e4f053.pdf