%0 Journal Article %T شناسایی مسائل روابط معلم-دانش‌آموز از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسی %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A آزاده, سید عطاالله %A محمدی, رزگار %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 8 %N 3 %P 74-45 %! شناسایی مسائل روابط معلم-دانش‌آموز از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسی %K مسائل %K روابط معلم-دانش‌آموز %K ‌ پدیدارشناسی %K ‌ معلمان ابتدایی %R %X هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل مربوط به روابط معلم-دانش­آموز از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر سقز انجام گرفت.روش: این پژوهش به روش کیفی پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر سقز بود. نمونه مورد مطالعه­ی پژوهش شامل 12 نفر از معلمان ابتدایی شهر سقز بود. به منظور گردآوری داده­های پژوهش از مصاحبه­ نیم­ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه­ها تا اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و به منظور کدگذاری از شیوه گدگذاری باز،‌ محوری و انتخابی استفاده شد.یافته‌ها: از دیدگاه معلمان مدیریت کلاس درس (تبعیض بین دانش­آموزان،‌ نحوه اداره کلاس درس،‌ سبک­های تدریس معلم، توجه معلم به دانش­آموز،‌ وجود فاصله بین معلم و دانش­آموزان)،‌ فضای فیزیکی و آموزشی (مناسب نبودن منابع آموزشی،‌ فضای فیزیکی نامناسب کلاس درس)، مسائل فردی دانش­آموزان (انگیزه پایین دانش­آموزان، اعتماد به نفس پایین دانش­آموزان)، نظام کلی آموزشی (مسائل مربوط به نظام آموزشی)، ‌مسائل مربوط به والدین (روابط مدرسه و خانواده،‌ عدم آگاهی والدین از فرایند صحیح آموزش،‌ پیش­داوری­های والدین از معلم و مدرسه) و مسائل مربوط به معلم و کادر مدرسه (کمبود دانش و تجربه معلم، مسائل فردی معلم،‌ عدم هماهنگی معلم و کادر مدرسه) به عنوان مؤلفه­های مسائل روابط معلم-دانش­آموز شناسایی شدند. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61668_af066561ecad0d3ce0c178e55e93af3a.pdf